نسل جدید اپتیما تحولی بزرگ برای شرکت کیا محسوب می‌شود. کیا اپتیما JF با طراحی جذاب و لوکس خود توانسته مشتریان زیادی را به خود جذب کند. از طرف دیگر خودروساز فرانسوی با طراحی کابین و بدنه زیبا و همچنین گذاشتن موتور قدرتمند بر روی رنو تالیسمان جایگاه مناسبی در بازار خودرو پیدا کرده است. در این مقاله به مقایسه اپتیما و تالیسمان از شرکت‌های خودروسازی کیا و رنو می‌پردازیم.

رنو تالیسمان برای نخستین بار در سال 2016 به بازار جهانی خودرو عرضه شد اما با گذشت یکسال به بازار ایران ورود کرد. در این خودرو متخصصان با استفاده از خطوط و برجستگی‌های منظم توانسته‌اند ترکیبی خوش ساخت برای آن ایجاد نمایند. همچنین آپشن‌ها و امکانات تالیسمان برای خودرو‌های این رنج قیمت بسیار متنوع و پیشرفته محسوب می‌شوند.

از طرف دیگر یکی از پرفروش‌ترین خودروهای وارداتی بازار ایران کیا اپتیما است. شرکت کیا در طراحی‌های جدید توانسته جذابیت و پویایی را به انواع مدل خودروهای خود اضافه کند. خودرو اپتیما با چراغ‌های کشیده، جلو پنجره زیبا و همچنین طراحی بدنه جذاب مشتریان زیادی را به خود جذب کرده است.

مقایسه فنی اپتیما و تالیسمان  

اپتیما دارای موتور با حجم 2359 سی‌سی و 4 سیلندر است. گیربکس این خودرو 6 سرعته اتوماتیک و حداکثر سرعت این خودرو 208 کیلومتر بر ساعت است. شتاب صفر تا صد این خودرو برابر با 9.5 ثانیه و مصرف سوخت این خودرو در یک سیکل ترکیبی حدود 8 لیتر است.

رنو تالیسمان دارای پیشرانه 4 سیلندر توربوشارژ و حجم موتور آن 1618 سی سی است. گیربکس این خودرو 7 دنده اتومات و مصرف سوخت ترکیبی آن در هر صد کیلومتر برابر 5.6 لیتر است. شتاب این خودرو نیز 7.7 ثانیه و سقف سرعت این خودرو 225 کیلومتر بر ساعت است.

مقایسه امکانات رفاهی اپتیما و تالیسمان

در همین ابتدا باید گفت رنو تالیسمان دارای امکانات متنوعی است که در هر خودرویی نمی‌توان یافت. از طرف دیگر خودروساز کره‌ای نیز با قرار دادن آپشن‌ها و امکانات رفاهی متنوع بر روی اپتیما به دنبال گرفتن سهم خود از بازار خودرو است. در جدول زیر خلاصه‌ای از امکانات رفاهی هر دو خودرو قرار داده شده است.

بررسی آپشن‌ها و امکانات رفاهی

رنو تالیسمان کیا اپتیما
گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو سیستم رفع بخار اتومات
کروز کنترل گرمکن فرمان
ترمز پارک برقی ترمز پارک هوشمند
سنسور تشخیص اشیاء متحرک کروز کنترل
سنسور نور و باران نمایشگر فشار باد تایر
سیستم ورود بدون کلید سنسور باران
سیستم تهویه مطبوع دی لایت (روشنایی روز)

 

رضایت مشتریان از کیفیت اولیه اپتیما و تالیسمان

رضایت مشتریان از کیفیت اولیه خودروهای عرضه شده در بازار ایران توسط ISQI  هر ساله سنجیده شده و از طریق سایت به آدرس WWW.ISQI.CO.IR  اطلاع‌رسانی می­‌گردد. اپتیما رضایت‌مندی مشتریان خود را با شاخص 80 در مقیاس 100 تأمین نموده است.

در خودرو اپتیما نحوه باز و بسته شدن درها، عملکرد سیستم فرمان، عملکرد مجموعه گیربکس و سیستم‌های برق‌رسانی بالاترین میزان رضایت مشتریان را بدست آوردند.

از سوی دیگر خودرو رنو تالیسمان توانست با شاخص 81 در مقیاس 100 رضایت مشتریان را بدست آورد. رنو تالیسمان در بخش‌های نحوه باز و بسته شدن درها، عملکرد ترمز (گیرایی) و عملکرد سیستم فرمان بالاترین امتیاز و در عملکرد جلوبندی و کمک فنرها پایین‌ترین امتیاز را کسب نمود.

بررسی شاخص IQS اپتیما و تالیسمان

شاخص IQS یک شاخص تخصصی در حوزه کیفیت خودرو است که توسط ISQI سنجیده می­‌شود. در این شاخص تعداد ایراد مشاهده شده توسط مشتریان در سه ماهه اول مالکیت خودرو سنجیده می­‌شود.

میانگین شاخص IQS اپتیما حدود 1.1 ایراد در هر خودرو و عدد این شاخص در خودرو رنو تالیسمان برابر با 1.4 ایراد در هر خودرو است.

بیشترین ایرادات وارد شده در خودرو اپتیما مصرف سوخت بالا و پایین بودن شتاب خودرو و از طرف دیگر بیشترین ایرادات رنو تالیسمان به خشک بودن کمک فنرهای آن مربوط می‌شود.

خدمات پس از فروش

خدمات پس از فروش خودرو رنو تالیسمان توسط شرکت نگین خودرو با 26 نمایندگی فعال در سطح کشور ارائه می‌شود. محصولات کیا در ایران نیز توسط اطلس خودرو سرویس‌دهی می­شوند. شرکت اطلس خودرو در حال حاضر 47 نمایندگی فعال در سطح کشور دارد.

جمع‌بندی

در جدول زیر خلاصه‌ای از مشخصات فنی، نقاط ضعف و قدرت دو خودرو تالیسمان و اپتیما ارائه می‌گردد. اگر قصد خرید یکی از این خودروها را دارید، توصیه می‌شود حتما از خدمات کارشناسی خودرو کارینا استفاده نمایید.

مشخصات خودرو رنو تالیسمان کیا اپتیما
حجم موتور  

1618 سی سی

 

2359 سی سی

توان خودرو (اسب بخار)  

190

 

178

میزان رضایت از کیفیت  

81

 

80

شاخص IQS  

1.4

 

1.1

 

نقاط قوت از دیدگاه مشتریان

 

نحوه باز و بسته شدن درها

عملکرد سیستم فرمان

عملکرد مجموعه گیربکس

 

نحوه باز و بسته شدن درها

عملکرد سیستم فرمان

عملکرد مجموعه گیربکس

 

نقاط ضعف از دیدگاه مشتریان

 

عملکرد جلوبندی و کمک فنرها

 

عملکرد جلوبندی و کمک فنرها

عملکرد ترمز (گیرایی)

 

مطالب مرتبط

کارشناس خودرو کیست 

مقایسه نیو مزدا 3 و کیا اپتیما