از جمله محصولات پرفروش کمپانی هیوندای می‌توان به هیوندای توسان اشاره نمود. اولین نسل از این خودرو با نام Hyundai JM تا سال 2009 به روند تولید خود ادامه داد. نسل سوم خودرو هیوندای توسان TL در سال 2015 به بازارهای جهانی عرضه گردید.

از سوی دیگر تیگو 7 به عنوان پرچمدار کمپانی چری از نظر طراحی، مشخصات فنی و امکانات رفاهی در سطح بالاتری به نسبت دیگر خودروهای چینی قرار دارد. خودرو چری تیگو 7 اولین بار در سال 2016 بر روی خط تولید قرار گرفت. تیگو 7 توسط شرکت مدیران خودرو در دو تیپ اکسلنت و IE به بازار ایران عرضه شد.

مشخصات فنی تیگو 7 و هیوندای توسان

خودرو تیگو 7 مجهز به موتور با حجم 1498 سی سی و حداکثر قدرت این خودرو برابر با 147 اسب بخار است. شتاب صفر تا صد این خودرو 10.9 ثانیه و حداکثر سرعت تیگو 7 برابر با 185 کیلومتر در ساعت است. جعبه دنده این خودرو 6 سرعته دو کلاچه و مصرف سوخت ترکیبی آن 6.5 لیتر در هر صد کیلومتر است.

از سوی دیگر خودرو هیوندای توسان دارای موتور با حجم 1999 سی سی و حداکثر قدرت توسان برابر با 164 اسب بخار است. جعبه دنده توسان از نوع 6 سرعته خودکار و شتاب صفر تا صد این خودرو 8.1 ثانیه است. مصرف سوخت ترکیبی هیوندای توسان 10.1 لیتر در هر صد کیلومتر و حداکثر سرعت این خودرو برابر با 186 کیلومتر بر ساعت است.

امکانات رفاهی تیگو 7 و هیوندای توسان

خودرو هیوندای توسان دارای تجهیزاتی چون: تهویه مطبوع اتوماتیک، تعداد 6 کیسه هوا، سیستم شناسایی نقاط کور، ریموت کنترل، آینه الکتروکرومیک، سیستم کنترل هوشمند چراغ و تنظیم برقی 10 حالته صندلی راننده

از سوی دیگر تیگو 7 نیز مجهز به: تعداد 6 کیسه هوا، سنسور پارک جلو و عقب، تهویه مطبوع دوگانه، سیستم ورود بدون کلید، کروز کنترل،  سیستم کنترل باد لاستیک‌ها و چراغ‌های مه‌شکن تطبیق‌پذیر

رضایت مشتریان از کیفیت اولیه تیگو 7 و هیوندای توسان

میزان رضایت مشتریان از کیفیت اولیه خودرو در سه ماهه مالکیت خودرو و در پیمایش کمتر از 4 هزار کیلومتر سنجیده می‌شود. میانگین رضایت مشتریان از خودرو توسان TL برابر با 773 در مقیاس 1000 بدست آمد. در خودرو هیوندای توسان مشتریان از نحوه باز و بسته شدن درها، عملکرد سیستم فرمان، عملکرد مجموعه گیربکس و عملکرد ترمز رضایت کامل داشتند و کمترین امتیاز را به قدرت و شتاب خودرو و عملکرد برف پاک کن خودرو دادند.

از سوی دیگر میانگین رضایت مشتریان در خودرو تیگو 7 برابر با 755 در مقیاس 1000 بدست آمد. مشتریان از نحوه باز و بسته شدن درها، قدرت و شتاب خودرو، عملکرد مجموعه گیربکس و جلوبندی و کمک فنرها رضایت پایینی داشتند. از طرف دیگر وضعیت موتور، عملکرد سیستم فرمان و کیفیت صندلی بیشترین امتیاز را بدست آوردند.

شاخص IQS تیگو 7 و هیوندای توسان

این شاخص در سه ماهه مالکیت خودرو و براساس تعداد عیوب مشاهده در هر خودرو اندازه‌گیری می‌شود. در شاخص IQS مشکلاتی چون نقص عملکرد فنی خودرو، خرابی کامل خودرو، طراحی خودرو و ایمنی بررسی می‌شود.

شاخص IQS خودرو هیوندای توسان در حدود 1.15 ایراد در هر خودرو بدست آمد. بیشترین ایراد در خودرو توسان به صدای اضافه داخل اتاق و پایین بودن کشش موتور در سربالایی وارد شد.

شاخص IQS خودرو تیگو 7 برابر با 1.80 ایراد در هر خودرو بدست آمد. کوبیدن لاستیک/ لاستیک خشک و عملکرد نامناسب گیربکس اتومات مواردی بودند که بیشترین ایرادات به آنها وارد گردید.

شرکت کارینا با داشتن تاییدیه فنی از شرکت ISQI و سابقه درخشان، به مشتریان خدمات کارشناسی خودرو ارائه می‌دهد.

خدمات پس از فروش

خدمات پس از فروش خودرو توسان توسط شرکت آسان موتور با 40 نمایندگی فعال و خدمات پس از فروش خودرو تیگو 7 توسط شرکت مدیران خودرو با 148 نمایندگی فعال عرضه می‌شوند.

جمع‌بندی

به طور خلاصه در جدول زیر مشخصات فنی و شاخص‌های ارزیابی دو خودرو تیگو 7 و هیوندای توسان نشان داده شده است.

مشخصات خودرو تیگو 7 هیوندای توسان
حجم موتور (سی‌سی) 1498 1999
توان خودرو (اسب بخار) 147 164
میانگین رضایت از کیفیت اولیه

(مقیاس 1000)

755 773
شاخص IQS 1.80 1.15
نقاط قوت از دید مشتریان وضعیت موتور

عملکرد سیستم فرمان

کیفیت صندلی

نحوه باز و بسته شدن درها

عملکرد سیستم فرمان

عملکرد مجموعه گیربکس

عملکرد ترمز

نقاط ضعف از دید مشتریان نحوه باز و بسته شدن درها

قدرت و شتاب خودرو

عملکرد مجموعه گیربکس

جلوبندی و کمک فنرها

قدرت و شتاب خودرو

عملکرد برف پاک کن