در این مطلب به مقایسه نیو مزدا 3 با کیا اپتیما می پردازیم و شاخص های IQS را بهمراه وضعیت رضایت مشتریان از این دو خودرو ارزیابی می کنیم.

مزدا 3 یکی از  با اصالت­ ترین سدان­ های عرضه شده به بازار ایران است. فیس لیفت جدید این خودرو از سال 1398 تحت عنوان نیو مزدا 3 توسط گروه بهمن به بازار عرضه شد.

کیا اپتیما نیز توسط اطلس خودرو به بازار معرفی شده است. کیا این مدل محصول را از سال 2000 عرضه نموده است. نسل اول این خودور از سال 2000 تا 2005، نسل دوم از 2005 تا 2010 و پس از آن نسلهای سوم و چهارم به بازار ارائه شده­ اند.

نگاهی اجمالی به نیو مزدا 3 و کیا اپتیما

نیو مزدا 3 گروه بهمن از موتور 2000 سی­ سی و حداکثر قدرت 147 اسب بخار بهره می­برد. این گیربکس خودرو پنج سرعته بوده و از 6 کسیه هوا (جلو، جانبی و پرده­ ای) استفاده شده است. مزدا نیو 3 امکانات جانبی همچون سان روف، روکش چرخ صندلی، گرم کن صندلی، کامپیوتر سفری و … را دارا می باشد.

آخرین کیا اپتیما که توسط اطلس خودرو به بازار عرضه شده است مدل 2017 این محصول است که از موتور 4 سیلندر 2400 سی­ سی با حداکثر قدرت 172 اسب بخار بهره می­برد.

این خودرو جایزه موسسه طراحی IF در سال 2016 را بابت طراحی از آن خود کرده است. این خودرو نمایشگر 3.4 اینچی سوپر ویژن داشبورد، سیستم مولتی مدیا، گرم کن و سرد کن صندلی بهره می­برد.

وضعیت رضایت مشتریان نیو مزدا 3 و کیا اپتیما

رضایت مشتریان از کیفیت اولیه خودروهای عرضه شده به بازار ایران توسط ISQI به صورت سالانه با پویش 24 سئوال از مشتریان در خصوص کیفیت اجزا خودرو در سه ماهه اول مالکیت خودرو ارزیابی می­شود.

رضایت مشتریان از کیفیت اولیه نیو مزدا 3 حدود 80 در مقیاس 100 است.

در این محصول مشتریان از شاخص­هایی همچون قدرت و شتاب خودرو، عملکرد کولر و بخاری، نحوه باز و بسته شدن دربها و همچنین عملکرد فرمان رضایت کامل دارند.

این در حالیست که کیفیت تایرها، کیفیت رنگ بدنه و تا حدودی سیستم صوتی خودرو نتوانسته است رضایت مشتریان نیو مزدا 3 را به خود جلب نماید.

اطلس خودرو آخرین مدل کیا اپتیما را در سال­های 96 و 97 به بازار عرضه نمود.

رضایت کلی از کیفیت اولیه خودرو کیا اپتیما در مقیاس 100 عدد 81 است.

عملکرد سیستم فرمان، بخاری و کولر، ادوات برقی و نحوه باز و بسته شدن دربها نقاط قوت این خودرو از دیدگاه مشتریان است. در سوی مخالف شاخصه هایی همچون قدرت و شتاب خودرو، مصرف سوخت و عملکرد جلوبندی و کمک فنرها نتوانسته است رضایت مشتریان را به شکل مناسبی در این خودرو جلب نماید.

بررسی شاخص IQS در خودرو نیو مزدا 3 و کیا اپتیما

شاخص IQS یک شاخص بین المللی است تعداد ایراد مشاهده شده در سه ماهه اول مالکیت خودرو را توسط مشتریان منعکس می­نماید. این شاخص به صورت سالانه توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ارزیابی و نشر می­شود.

شاخص IQS در خودرو نیو مزدا 3 حدود 0.7 ایراد در هر خودرو است. به عبارتی پس از سه ماه استفاده از خودرو مشتری تنها با 0.7 ایراد در این خودرو مواجه می­شود. بیشترین ایراد مشاهده شده از سوی مشتریان در مزدا 3 کوبیدن لاستیک­ ها بوده است.

شاخص IQS در خودرو کیا اپتیما 1.2 ایراد در هر خودرو است. در این خودرو ایرادات پر تکرار مصرف بالای سوخت و صدای اضافی داخل اتاق است.

بیشترین اختلاف بین نیو مزدا 3 و کیا اپتیما

نگاهی اجمالی به گزارش سنجش رضایت مشتریان ISQI به ما نشان می­دهد در مقایسه نیو مزدا 3 با کیا اپتیما اولین اختلاف معنی دار در رضایت مشتریان در قدرت و شتاب نیو مزدا 3 نسبت به کیا اپتیما است، به طوری که رضایت از قدرت و شتاب مزدا 3 بیش از 17 امتیاز در مقیاس 100 از کیا اپتیما بالاتر است. در مقابل کیفیت تایرها، راحتی صندلی و سیستم صوتی کیا اپتیما به شکل معنی داری از خودرو نیو مزدا 3 بالاتر است.

خدمات پس از فروش

گروه بهمن با 27 نمایندگی فعال در سطح کشور مزدا 3 را خدمات رسانی می­نماید. در سنوات گذشته شاخص­ های کیفی خدمات پس از فروش گروه بهمن در حوزه سواری بهبود قابل توجهی یافته است. محصولات کیا در ایران نیز توسط اطلس خودرو سرویس دهی می­شود. شرکت اطلس خودرو در حال حاضر 47 نمایندگی فعال در سطح کشور دارد.

جمع بندی

در جدول ذیل خلاصه­ ای از وضعیت نقاط ضعف و قوت دو خودرو نیو مزدا 3 و کیا اپتیما ارائه می­گردد. باتوجه به آنکه هر دو این محصولات به صورت نو در بازار موجود نمی­باشد توصیه می­گردد در صورت وجود قصد خرید این خودروها از خدمات کارشناسی خودرو کارینا به صورت تخصصی استفاده نمایید. این شرکت با هزینه ­ای ناچیز گارانتی معتبری برای خرید مناسب شما فراهم می­آورد.

مشخصات/خودرو نیو مزدا 3 کیا اپتیما
حجم موتور 2000 2400
توان (اسب بخار) 147 172
میزان رضایت از کیفیت 80% 81%
(تعداد ایراد در هر خودرو) IQS 0.7 1.2
نقاط قوت از دیدگاه مشتریان نحوه باز و بسته شدن دربها
عملکرد فرمان
قدرت و شتاب خودروعملکرد کولر و بخاری
نحوه باز و بسته شدن دربها
عملکرد فرمان
ادوات برقی
عملکرد بخاری و کولر
نقاط ضعف از دیدگاه مشتریان کیفیت تایرها

کیفیت رنگ بدنه

سیستم صوتی

کوبیدن لاستیک­ها

 مصرف سوخت
قدرت و شتاب خودرو
عملکرد جلوبندی و کمک فنرهاصدای اضافی داخل اتاق