در هنگام خرید خودرو کارکرده یکی از نکات مهم محاسبه دقیق میزان افت قیمت خودرو دست دوم است. در این مقاله در خصوص نحوه قیمت‌گذاری و ارزش‌گذاری درست بر روی خودرو دست دوم صحبت می‌کنیم.

رشد فزاینده‌ی قیمت خودروها در چند سال اخیر، فضایی پر رونق برای سرمایه‌گذاری ایجاد کرده است. این رویه که برخلاف دیگر کشورها است، بسیاری از دلالان را جهت کسب سود به بازار خودرو سوق داده است. اینجاست که محاسبه دقیق افت قیمت خودرو دست دوم در این بازار بسیار مهم می‌شود. پس در این معامله چه به عنوان فروشنده چه به عنوان خریدار باید از کاهش قیمت خودرو مطلع باشید.

افت قیمت خودرو چیست

اولین عاملی که در کاهش قیمت خودرو به ذهن هر فردی خطور می‌کند، تصادف است. اما باید گفت که ماجرا به همینجا ختم نمی‌شود و عوامل بسیاری زیادی بر روی افتت قیمت خودرو تاثیر دارند.

افت قیمت خودرو در بازار ایران

افت قیمت خودرو شامل چه مواردی است

در هنگام خرید و فروش خودرو این عوامل به شدت تاثیرگذار هستند:

مدل خودرو

واضح و مشخص است که هرچقدر که از عمر خودرو می‌گذرد میزان افت قیمت آن نیز افزایش می‌یابد. بر مبنای گذشت زمان که زمان خرید اولیه خودرو می‌گذرد، درصد افت قیمت خودرو هم متفاوت است. اگر فقط یک سال از زمان خرید خودرو گذشته باشد، این مقدار برابر با 12 درصد خواهد بود. این نرخ کاهش قیمت خودرو بعد از گذشت دو، سه و چهار سال به ترتیب 18، 21 و 27 درصد خواهد بود. این نرخ بعد از گذشت سال‌های پنجم و ششم دیگر چندان اهمیت ندارد و پارامتر مدل خودرو دیگر تاثیرگذار نخواهد بود.

در بازار خودرو همیشه شایعات و ماجراهای متفاوتی هم وجود دارد. برای نمونه در سال‌های اخیر شایعه‌ای در خصوص مدل‌های خاص خودرو مطرح گردید. گاهی همچنین زمزمه‌ای در بازار به راه می‌افتد که فلان مدل خودروها از کیفیت بالاتری برخوردار هستند. این باعث می‌شود که گاهی با اینکه خودرو قدیمی است، شاهد افت قیمت خودرو کمتری باشیم.

 در خارج از مرزهای ایران وقتی خودرویی از سال ساختش زمان زیادی بگذرد دیگر خرید و فروش آن رونق ندارد. اما در داخل ایران این جریان کاملا برعکس است، این مورد به عوامل زیادی چون وضعیت اقتصادی و تورم مرتبط می‌گردد. پس با این حساب می‌توان نتیجه گرفت که الگوریتم و روند مشخصی در زمینه کاهش قیمت خودرو بر مبنای مدل خودرو وجود ندارد.

میزان کارکرد خودرو

مقالات زیادی را در خصوص موضوع بسیار مهم کارکرد خودرو در سایت کارینا نوشتیم. پیشنهاد ما این است که حتما این مقالات را مطالعه بفرمایید

هرچقدر خودرو بیشتر کارکرده باشد و کیلومتر بیشتری با خودرو رانده شود. افت قیمت خودرو هم بیشتر می‌گردد. این میزان کارکرد برای خودروهای پرکار حدود 30 هزار کیلومتر به بالا در سال است. متوسط کارکرد خودرو در طول یک سال بین 17 تا 20 هزار کیلومتر است. پس با این حساب به خودرویی که کمتر از این میزان باشد می‌توان گفت که خودرو کم‌ کار بوده است. برای خودروهای کم کار یا خانگی افت قیمت کمتری را شاهد هستیم.

این هشدار را قبلا داده بودیم که در این بازار داغ فروش خودرو و با توجه به افزایش قیمت‌ها و تورم موجود شاهد کلاهبرداری و دست کاری کیلومتر خودرو هستیم. پس باید با هشیاری و دقت بالا وارد این بازار شد و همواره با کارشناسی خودرو را به صورت حرفه‌ای انجام دهیم. کارشناسان خودرو با بررسی بخش‌های مختلف بدنه خودرو، رنگ خودرو و بررسی از نظر فنی واقعیت‌های زیادی را در خصوص عدد صحیح کیلومترشمار ارائه می‌دهند.

وضعیت بیمه خودرو

بیمه هم نقش بسیار زیادی را در تعیین افت قیمت خودرو دارد. خودرویی که بیمه‌نامه معتبری ندارد دچار افت قیمت بیشتری می‌گردد. از طرف دیگر اگر خودرویی دارای بیمه 12 ماهه باشد، ارزش بالاتر و افزایش قیمت را در آن شاهد هستیم. اگر خودرو بیمه نداشته باشد به همان میزان از قیمت خودرو کسر می‌گردد.

شدت تصادف خودرو

یکی از عوامل اصلی در کاهش قیمت خودرو تصادف است. اگر خودرو دچار تصادف شدیدتری شده باشد، کاهش قیمت خودرو هم بیشتر است. مخصوصا اگر این تصادف به بخش‌های اصلی خودرو همچون شاسی و بدنه خودرو آسیب زیادی بزند. رنگ شدن خودرو هرچند به صورت حرفه‌ای هم انجام شده باشد باز هم ارزش خودرو را به شدت کاهش می‌دهد. این رنگ شدگی به بخش‌های مختلف خودرو هم مرتبط است.

گلگیر رنگ شده به میزان 2 الی 3 درصد افت قیمت

کاپوت رنگ شده به میزان 4 الی 5 درصد افت قیمت

صندوق رنگ شده به مبزان 5/3 الی 5/4 درصد افت قیمت

در رنگ شده به مبزان 3 الی 4 درصد افت قیمت

همچنین خودرویی که چپ کرده باشد، یا تصادفی شدیدی را گذرانده باشد در خرید و فروش آن تردید ایجاد می‌گردد. افت قیمت خودرو در این خودروهای تصادفی یا چپ شده بسیار شدید و به صورت شیبی نزولی است.

اوضاع فنی خودرو

خودرویی که بسیار زیاد به تعمیرگاه مراجعه کند و صاحب خودرو را به دردسر بیاندازد برای هیچ‌کس مناسب نیست. شرایط فنی خودرو در تعیین افت قیمت خودرو بسیار مهم است. اگر خودرو دچار روغن‌سوزی، خراب بودن سیستم تعلیق و مشکلات این چنینی باشد، افت قیمت بیشتری را به همراه دارد.

 

آپشن‌های مازاد خودرو

آپشن یا امکانات رفاهی مازاد بر روی خودرو باعث افزایش قیمت خودرو می‌شود. البته باید این نکته را در نظر گرفت که این آپشن‌ها سالم باشند شاهد افزایش قیمت هستیم. اما اگر این آپشن‌ها کهنه یا خراب شده باشند بازهم افت قیمت خودرو را خواهیم داشت.

محاسبات افت قیمت خودرو در تصادفات

تا این جای کار همانطور که گفته شد عوامل متعددی در تعیین افت قیمت خودرو تاثیرگذار هستند. روند محاسبه کاهش قیمت خودرو خیلی پیچیده است. پس می‌توان نتیجه گرفت که باید به دست کارشناسان حرفه‌ای و با تجربه بازبینی انجام شود.

سایت کارینا با ارائه خدمات تخصصی کارشناسی خودرو این اطمینان را به شما می‌دهد تا بهترین انتخاب خود را داشته باشید. بهره‌گیری از پرسنل متخصص و مجرب جزو عوامل بالا رفتن کیفیت خدمات و رضایت مشتریان هستند. از سوی دیگر تایید فنی خدمات کارشناسی خودرو توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به عنوان یک مزیت ویژه نسبت به دیگر شرکت‌ها سایت کارینا را متمایز کرده است.

مطالب مرتبط:

کارشناس خودرو کیست

لزوم کارشناسی خودرو و دلایل آن