افت قیمت خودرو در بازار ایران در مقایسه با سایر کشورها چگونه است؟

خودرو در ایران در مقایسه با سایر کشورها، یک کالای سرمایه‌ای محسوب می‌شود و حتی بعضی از خودروها قیمتی معادل قیمت یک آپارتمان دارند.

بنابراین خرید خودروی دست دوم می‌تواند یک تصمیم برای سرمایه‌گذاری هوشمند باشد.

ممکن است شما بعد از چند سال تصمیم بگیرید که خودروی خود را بفروشید یا یک خودروی کارکرده را با قیمت معقول خریداری نمایید.

به همین دلیل قیمت‌گذاری بر روی خودروهای دست دوم اهمیت بسیاری دارد.

امروزه با توجه محدودیت واردات خودروهای خارجی به کشور و بالا رفتن قیمت خودروهای صفر تولیدی، بازار خرید و فروش خودروهای دست دوم نیز رونق یافته است. به عبارت دیگر همواره در کشورهایی که خودرو قیمت بالایی دارد بازار فروش دست دوم آن نیز رونق داشته و مشتریان خاص خود را دارد اما مسئله مهم این است که قیمت هر خودرو بعد از هر سال استفاده کاهش می یابد و این میزان افت قیمت تابع متغیرهای زیادی است.

عوامل موثر بر افت قیمت خودرو

از آنجا که خودروسازان در تلاشند تا هر روز به ویژگی‌ها و آپشن‌های خودروهای تولیدی خود اضافه کنند یا کیفیت و استانداردهای تولیدات را بالا ببرند، خودروهای کارکرده الزاما با خودروهای صفر یکسان نمی باشد و زمانی که شما خودروی کارکرده ای را خریداری می‌کنید قیمت خودروی شما درصدی از قیمت خودروی نو پایین‌تر خواهد بود. عامل مهم دیگری که موجب کاهش قیمت خودروی دست دوم می‌شود، خسارات وارده از تصادفات است. آسیب‌هایی که در تصادفات به خودرو وارد می‌شود مخصوصا زمانی که قطعه‌ای از آن تعویض می‌گردد ممکن است برای خریدار جدید مشکلاتی را ایجاد کند بنابراین مقداری از قیمت آن کاسته می‌شود تا خسارت‌های احتمالی آینده را جبران کند.

قیمت‌گذاری دقیق خودروی کارکرده موضوع ساده‌ای نیست و نیاز به الگوریتم های تخصصی و یا کارشناسی توسط افراد خبره دارد مخصوصا اگر خودرو تصادف کرده یا مشکلات فنی داشته باشد. بنابراین قبل از خرید و فروش هر خودرو لازم است که کارشناسی دقیقی بر روی آن صورت بگیرد تا حقی از خریدار یا فروشنده ضایع نشود.

کارشناسی قیمت خودرو دست دوم براساس عواملی مانند کشور سازنده، مدل خودرو، میزان کارکرد خودرو، بیمه و درصد تخفیف آن، قسمت‌های تعویض شده و یا رنگ شده، سال تولید، تقاضای بازار و وجود مدل صفر کیلومتر آن صورت می‌گیرد.

کاهش قیمت خودرو کارکرده چگونه محاسبه می‌شود

عوامل تاثیرگذار بر کارشناسی قیمت خودرو دست دوم

افت قیمت خودرو بر اساس سال تولید و کشور سازنده

افت قیمت خودرو در سال‌های اول بسیار زیاد است و بعد از گذشت چند سال افت قیمت آن با شیب کمتری اتفاق می‌افتد اما این افت قیمت بر اساس نوع خودرو و کشور سازنده متفاوت است. همچنین اگر خودرو جزو آن دسته‌ای باشد که افراد زیادی تمایل به خرید آن دارند و به اصطلاح روی بورس هستند، افت قیمت آن در سال‌های اول کمتر خواهد بود. برخی از خودروها هستند که بعد از گذشت چند سال مشمول هزینه‌های استهلاک زیادی می‌شوند که این موجب می‌شود تا افت قیمت آن‌ها در سال‌های اولیه و سال‌هایی که استهلاک آن‌ها زیاد است متفاوت باشد.

براساس داده‌های جمع‌آوری شده از بازار ایران معمولا میانگین افت قیمت خودروها در سال اول در حدود 10 درصد در نظر گرفته می‌شود.

در سال دوم این عدد به ۱۸ درصد، سال سوم حدود 24 درصد، سال چهارم به ۲۷ درصد می‌رسد.

همان‌طور که می‌بینید یک وسیله نقلیه بیشترین ارزش را در چند سال اول مالکیت از دست می‌دهد و بعد از شش سال افت آنچنانی ندارد.

افت قیمت خودروها ارتباط مستقیمی با کشور سازنده آنها دارد.

به طور مثال خودروهای چینی در بازار ایران افت قیمت بالاتری را نسبت به سایر خودروها تجربه می کنند و افت قیمت خودروهای ایرانی در 5 سال اولیه کارکرد کمتر است.

جدول افت قیمت خودرو ها بر اساس کشور سازنده

کشور مبداء تولید کننده میانگین افت قیمت خودروها بعد از پنج سال میانگین افت قیمت خودروها بعد از چهار سال میانگین افت قیمت خودروها بعد از سه سال میانگین افت قیمت خودروها بعد از دو سال میانگین افت قیمت خودروها بعد از یک سال
ایران 27.6% 23.6% 18.9% 14.5% 8.7%
فرانسه 36.6% 29.8% 24.3% 17.9% 9.2%
چین 54.5% 37.8% 28.8% 22.1% 12.9%
ژاپن 35.9% 31.0% 26.2% 17.3% 9.3%
کره جنوبی 41.1% 36.7% 27.9% 20.0% 7.8%
   
افت قیمت خودرو در بازار ایران
خودرو در ایران در مقایسه با سایر کشورها، یک کالای سرمایه‌ای محسوب می‌شود بنابر این افت قیمت خودرو نیز از اهمیت بسایر برخودار است.

 

در حال حاضر با توجه به همه عوامل تاثیرگذار بر قیمت خودروی کارکرده، خرید خودرو پس از خرید ملک یکی از تصمیمات مهم اقتصادی خانوار ایرانی است. بنابراین اطمینان خاطر ایشان از سلامت خودرو شامل عملکرد فنی، سلامت رنگ و بدنه و اصالت خودروی خریداری شده از اهمیت بالایی برخوردار است.

سامانه خدمات کارشناسی خودرو کارینا با در اختیار داشتن کارشناسان متخصص و مجرب دغدغه مشتریان جهت خرید امن خودرو را برطرف می نماید. کافی است قبل از خرید خودرو به وب سایت مراجعه نموده و خدمات کارشناسی خودرو کارکرده در محل را در اسرع وقت دریافت نمایید.

مطالب مرتبط:

مرجع اطلاعات خودرو

چگونه از مرجع اطلاعات خودرو برای مقایسه خودروها کمک بگیریم؟

مقایسه خودروها