در این مقاله قصد داریم در خصوص متوسط کارکرد خودرو در طول یک سال صحبت کنیم. نکته‌ای که در زمان کارشناسی خودرو بسیار اهمیت دارد این است که کیلومتر ماشین دستکاری شده است یا نه؟

بر طبق آمار کارشناسان خودرو به طور میانگین هر خودرو بین 17 تا 20 هزار کیلومتر کار می‌کند. بنابراین اگر خودرویی بیش از این مقدار باشد، بیش از حد مورد استفاده قرار گرفته است.

برای همین در زمان خرید خودرو دست دوم باید دقت داشته باشید که این کارکرد خودرو در قیمت نهایی بسیار تاثیرگذار است. فروشندگان خودرو نیز اقدام به کاهش کارکرد خودرو می‌کنند. در نتیجه هزینه‌های زیادی را به گردن خریداران می‌سپارند.

در برخی موارد حتی ایمنی خودرو رو نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. برای مثال وقتی که کارکرد خودرویی 50 هزار است و فروشنده به عمد آن را به 20 هزار کاهش می‌دهد. خودرو در حدود ده هزار کیلومتر دیگر باید تسمه تایم تعویض کند.  به همین دلیل خریدار به هوای آنکه هنوز زمان کافی برای این‌کار دارد، اقدامی در این خصوص انجام نمی‌دهد. در نتیجه این اقدام خطرات مالی و جانی گریبان‌گیر خریدار می‌شود.

تغییر کارکرد کیلومتر شمار خودرو را چگونه می‌توان تشخیص داد

با توجه به پیشرفت شیوه‌های کلاهبرداری، تشخیص دست‌کاری نمودن کیلومتر خودرو بسیار سخت شده است. در بسیاری از مواقع به صورت تجربی می‌توان فهمید. با این حال روش‌های معمول شناسایی تغییر کارکرد خودرو موارد زیر هستند.

تست دیاگ 

متاسفانه روش‌های دست کاری نمودن کارکرد خودرو از حالت سخت‌افزاری به نرم‌افزاری تغییر کرده است. به همین دلیل تنها در 10 درصد خودروها می‌توان به دستگاه دیاگ اعتماد نمود.

ظاهر خودرو 

در هنگام خرید خودرو حتما باید ظاهر داخلی و بیرونی خودرو را با دقت بررسی کنید. به خوردگی و یا فرسودگی پدال‌ها (ترمز، کلاچ و پدال گاز که در صورت استفاده زیاد مشخص می‌شوند)، روکش فرمان، پارگی چرم صندلی، کمربندها و از بین رفتن عاج لاستیک‌ها توجه کنید. این موارد حداقل به شما کمک می‌کنند که تخمینی از کارکرد واقعی خودرو داشته باشید.

یکی از مواردی که کارشناسان خودرو انجام می‌دهند دقیقا همین است. در هنگام کارشناسی بدنه خودرو به تمامی موارد ذکر شده، توجه می‌کنند. زیرا در مراحل کارشناسی خودرو تمامی ملاحظات فنی خودرو مورد بازبینی قرار می‌گیرند اما ظاهر خودرو خیلی از حقایق را نمایان می‌سازد.

شرایط فنی خودرو  

وقتی که شرایط فنی خودرویی را بررسی می‌کنید بسیاری از علائم مشخص می‌شود. بررسی مواردی مثل باز و بسته شدن پیچ‌های برخی از قطعات موتور، خوردگی دیسک چرخ‌ها، وضعیت دیسک ترمز، میزان جرم موتور، وضعیت رادیاتور، تسمه تایم و وضعیت کاتالیزور می‌تواند شرایط خودرو را برای فرد متخصص روشن کند.

بررسی سوابق نمایندگی و گارانتی 

این راهکار بیشتر برای ماشین‌های خارجی کار‌ساز است. به طور معمول زمانیکه خودروها برای سرویس‌های دوره‌ای به نمایندگی مراجعه می‌کنند، کلیومتر کارکرد خودرو به همراه تاریخ در فاکتورها ذکر می‌شود. برای مثال خودرویی که در 4 سال 80 هزار کیلومتر کارکرده و شما قصد خرید آن را دارید. وقتی به نمایندگی مراجعه می‌کنید، در می‌یابید که در دو سال اول پس از 60 هزار کیلومتر تعویض تسمه تایم داشته است. این سوال پیش می‌آید که چطور بعد از گذشت دو سال تنها 20 هزار کیلومتر کار کرده است؟

نحوه تشخیص تغییر کیلومتر در خودروهای جدید

خودروهای جدید کیلومتر پیموده شده را نه تنها در سامانه کیلومترشمار بلکه در سیستم خودرو نیز ثبت می‌کنند. این یعنی پاک کردن اطلاعات کیلومترشمارها به راحتی امکان‌پذیر نیست. تعمیرگاه‌ها و نمایندگی‌های مجاز تنها می‌توانند به کامپیوتر خودرو متصل شوند و کیلومتر واقعی خودرو را ثبت کنند. در جدول زیر چند نمونه از ثبت کیلومترهای رانده شده در انواع خودروها اشاره شده است.

خودرو محل ثبت کیلومتر رانده شده
بی ام و کیلومتر شمار و دو سامانه ثبتی دیگر
پژو کیلومتر شمار و سامانه کنترل کامپیوتر
کیا تنها در کیلومتر شمار
بنز کیلومتر شمار و سوئیچ استارت
رنو مدل مگان هم در کیلومتر شمار و هم در سامانه ABS ثبت می‌کند
تویوتا در مدل هیبریدی هم در کیلومتر شمار و هم در سامانه کنترل کامپیوتر. اما در مدل‌های دیگر تنها در کیلومتر شمار ثبت می‌گردد.

جرم کاهش کیلومتر خودرو

اینکه در کشور ما بسیاری از فروشندگان و دلالان با هدف فروش با قیمت بالاتر به دستکاری کیلومتر خودرو می‌پردازند، یک جرم است.

طبق قانون هر راننده‌ای که کیلومتر ثبت شده را تغییر داده و آن را کاهش داده است. برای اولین بار به جزای نقدی از پنجاه هزار تا پانصد هزار ریال یا ده روز تا دو ماه حبس یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد. همچنین اگر این عمل را تکرار کند مجازات آن دو تا شش ماه حبس خواهد بود.

نتیجه‌گیری

 همواره این نکته را گفته‌ایم که برای تشخیص میزان کارکرد خودرو و بررسی دقیق، حتما و الزاما نیاز است که کارشناسان حرفه‌ای و با تجربه خودرو را بررسی کنند. شرکت کارینا با توجه به پشتوانه قوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران و بهره بردن از بیمه خدمات این اطمینان را به مشتریان خود می‌دهد.

مطالب مرتبط با کارکرد کیلومتر خودرو