اولین ماشین هیبریدی که به بازارهای جهانی عرضه شد، تویوتا پریوس است. از طرف دیگر نیسان یکی از برندهای محبوب بازار خودرو است. در این مقاله به مقایسه نیسان جوک و تویوتا پریوس می‌پردازیم.

تویوتا پریوس در سال 2016 و  خودرو نیسان جوک در سال 2011 در کشور ژاپن طراحی و به بازارهای جهانی عرضه شدند. تویوتا پریوس از نظر طراحی جذاب و چشمگیر ساخته شده است. از آن طرف نیسان جوک با ظاهری خشن و زیبا مشتریان زیادی را به خود جذب کرده است.

نیسان جوک که یک کراس اوور اسپرت دارای طراحی تیز و با استانداردهای آیرو دینامیک ساخته شده است. این ویژگی نیسان جوک سبب کم‌ صدا شدن ماشین هنگام حرکت و بهبود مصرف سوخت خودرو شده است. داخل کابین خودرو نیسان بسیار راحت و به صورت ارگونومیک ایجاد شده است.

زوایای تیز و خشن، استفاده از چراغ‌های ویژه در جلو و عقب و بهره‌گیری از خطوط برجسته سبب ایجاد طراحی زیبا و جذاب تویوتا پریوس شده است. در داخل کابین این خودرو از ترکیب خطوط نرم و با ارگونومی بالا استفاده کرده‌اند. این خودرو که جزو ماشین‌های پاک محسوب می‌شود، دارای تجهیزات ایمنی و رفاهی کاملی است.

مقایسه فنی نیسان جوک و تویوتا پریوس

نیسان جوک دارای موتور با حجم 1598 سی سی و حداکثر توان آن 117 اسب بخار است. شتاب صفر تا صد این خودرو 11.5 ثانیه و حداکثر سرعت نیسان جوک 171 کیلومتر بر ساعت است. مصرف سوخت این خودرو در یک سیکل ترکیبی 6 لیتر در 100 کیلومتر است.

حجم موتور تویوتا پریوس 1798 سی سی و حداکثر قدرت آن 121 اسب بخار است. شتاب صفر تا صد این خودرو 10.6 ثانیه و حداکثر سرعت آن 180 کیلومتر در ساعت است. مصرف سوخت تویوتا پریوس در یک سیکل ترکیبی 3.6 لیتر در هر صد کیلومتر است.

مقایسه عمومی امکانات رفاهی نیسان جوک و تویوتا پریوس

نیسان که از اواخر دهه 60 وارد بازار ایران شده است همواره حضوری پر رنگ و تاثیرگذار داشته است. سه مدل جوک وارد بازار ایران شده است. ارزان‌ترین مدل جوک اسکای پک است که دارای آپشن‌های زیادی است.

تویوتا که یکی از خودروهای اقتصادی و دوستدار محیط‌زیست محسوب می‌شود. نسل سوم این خودرو از سال 2016 در بازار ایران عرضه گردید. پریوس در 5 تیپ مختلف وارد بازار ایران گردید و به همین دلیل آپشن‌های متفاوتی نیز دارد.

خلاصه‌ای از امکانات دو خودرو نیسان جوک و تویوتا پریوس در جدول زیر قرار داده شده است.

نیسان جوک تویوتا پریوس
ایموبلایزر گرمکن صندلی‌های جلو
سنسور باران کروز کنترل
گرمکن صندلی جلو کنترل پایداری
سیستم کنترل دینامیکی رادار تشخیص عابر
سیستم هشدار دهنده برای نقاط کور رادار نقطه کور
سیستم تهویه هوا تنظیم دستی صندلی 6 حالته
سیستم شناسایی اشیاء متحرک آینه الکتروکرومیک

رضایت مشتریان از کیفیت اولیه نیسان جوک و تویوتا پریوس

شرکت ISQI رضایت مشتریان از کیفیت اولیه موجود در بازار ایران را به صورت سالیانه با طرح 24 سوال از مشتریان در سه ماهه اول مالکیت خودرو  ارزیابی می‌کند.

رضایت مشتریان از کیفیت اولیه نیسان جوک در تیپ‌های مختلف متفاوت است. رضایت مشتریان در تیپ اسکای پک کمترین میزان حدود 77 و در تیپ ایکس تریل و اسپورت در حدود 80 از 100 است.

در خودرو نیسان جوک اسکای پک مشتریان از قدرت و شتاب خودرو و عملکرد ترمز رضایت کمتر داشتند و بالاترین میزان رضایت وضعیت موتور و عملکرد مجموعه کلاچ بدست آورد.

از طرف دیگر رضایت مشتریان از کیفیت اولیه تویوتا پریوس 84 از 100 است. عملکرد جلوبندی و کمک فنر و عملکرد و تنظیم نور چراغها پایین‌ترین و عملکرد سیستم فرمان، گیربکس و نحوه باز و بسته شدن درها بالاترین امتیاز را از سمت مشتریان بدست آورد.

بررسی شاخص IQS تویوتا پریوس و نیسان جوک

شاخص IQS یک شاخص تخصصی در حوزه کیفیت خودرو است که توسط ISQI سنجیده می­شود. در این شاخص تعداد ایراد مشاهده شده توسط مشتریان در سه ماهه اول مالکیت خودرو سنجیده می­شود.

میانگین شاخص IQS در تویوتا پریوس حدود 0.5 در هر خودرو و در خودرو نیسان جوک (اسکای پک-پلاتینیوم) حدود 1.5 ایراد در هر خودرو و این عدد در خودرو جوک اسپرت برابر با 1.4 است.

بیشترین ایرادات فنی و طراحی توسط مشتریان در خودرو جوک اسپرت صدای اضافی در داخل اتاق و خشک بودن کمک فنرها عنوان شده است. اما در خودرو تویوتا پریوس ایرادات کمی به هر کدام از بخش‌ها وارد شده است و از این حیث برتری قابل توجهی دارد.

بیشترین و کمترین امتیازات در خودرو نیسان جوک و تویوتا پریوس

در خودرو‌های تویوتا پریوس و نیسان جوک اسپرت نحوه باز و بسته شدن درها، عملکرد سیستم فرمان و گیربکس بالاترین امتیازها را بدست آوردند.

از طرف دیگر کمترین امتیازات در خودرو جوک اسپرت عملکرد جلوبندی و کمک فنرها، ترمز و کیفیت صندلی‌ها بوده است. در خودرو تویوتا پریوس مشتریان امتیاز کمتر را به عملکرد و تنظیم نور چراغ‌ها و عملکرد جلوبندی و کمک فنرها دادند. در کل مشتریان از تمامی بخش‌های خودرو تویوتا پریوس رضایت کامل داشتند.

خدمات پس از فروش

نمایندگی رسمی واردات و در حال حاضر خدمات پس از فروش نیسان جوک شرکت جهان نوین آریا است که با 10 نمایندگی خدمات پس از فروش در سطح کشور فعال هستند.

محصولات تویوتا نیز توسط شرکت ایرتویا وارد و خدمات پس از فروش آن با این شرکت است.

جمع‌بندی

با توجه به بررسی‌های انجام شده مشتریان از بخش‌های مختلف خودرو تویوتا پریوس رضایت بالاتری داشتند.

در جدول زیر مشخصات فنی و همچنین نقاط ضعف و قوت هر دو محصول قرار داده شده است.

مشخصات خودرو نیسان جوک- اسپرت تویوتا پریوس
حجم موتور 1618 1798
توان (اسب بخار) 190 121
میزان رضایت از کیفیت 80 84
شاخص IQS 1.4 0.5
نقاط قوت از دیدگاه مشتریان  

نحوه باز و بسته شدن درها

عملکرد سیستم فرمان

عملکرد مجموعه گیربکس

 

نحوه باز و بسته شدن درها

عملکرد سیستم فرمان

عملکرد مجموعه گیربکس

عملکرد ترمز دستی

نقاط ضعف از دیدگاه مشتریان  

عملکرد جلوبندی و کمک فنرها

عملکرد ترمز

 

عملکرد جلوبندی و کمک فنرها

جهت خرید و فروش خودرو دست دوم به سایت کارینا مراجعه بفرمایید.

گزارش‌های تحلیلی مرتبط

مقایسه نیسان جوک و تیوولی

مقایسه میتسوبیشی اوتلندر و نیسان ایکس تریل