یکی از کلاس‌های جدید بازار خودرو کراس اوورهای کامپکت هستند. که این مدل از خودروها ترکیبی از کراس اوور بلند قد و هاچبک‌های شهری هستند. در این مقاله به مقایسه دو خودرو نیسان جوک و سانگ یانگ تیوولی می‌پردازیم.

نیسان یکی از محبوب‌ترین برندهای خودرو همواره طرفداران زیادی را دارد. نیسان جوک که سال‌هاست در بازارهای جهانی حضور دارد، در کشور ایران نیز مشتریان خاص خود را جذب نموده است. از طرف دیگر سانگ یانگ کره‌ای تجربه کمی را در بازار جهانی خودرو دارد. اما در بازار داخلی ایران جریان کاملا برعکس است و تیوولی با سابقه‌تر از جوک حضور یافته است. نیسان جوک در سه تیپ اسکای پک، پلاتینیوم و اسپرت در بازار ایران عرضه می‌شود.

نیسان جوک یک کراس اوور جوان پسند است. دارا بودن ظاهری جذاب در طراحی بدنه و چراغ‌ها، طراحی اسپرت کاپوت و بهره‌گیری از رینگ‌های آلومینیومی 18 اینچی از ویژگی‌های منحصر به فرد این خودرو است. قورباغه بزرگ نامی است که بخاطر برجستگی زیاد سپر جلو فرم محدبی و همچنین طراحی عجیب چراغ‌ها برای این خودرو قرار داده‌اند.

اما خودرو کره‌ای تیوولی انقلابی در طراحی بدنه ایجاد نمود و دیگر نمی‌توان با سانگ یانگ‌های قدیمی آن را مقایسه کرد. این‌چنین می‌توان گفت که تیوولی کاملا با سبک متفاوت به خودرویی عامه‌پسند بدل شده است. دارای چراغ‌های کشیده با گرافیک مشکی که با جلو پنجره نواری به یکدیگر متصل شده‌اند. همچنین دو چراغ مه ‌شکن به صورت زاویه‌دار بر روی آن قرار گرفته‌اند. اتاق داخلی تیوولی به صورت قوطی کبریتی و اثری از گلگیرهای بیرون زده در این خودرو دیده نمی‌شود.

سانگ یانگ تیوولی در دو مدل الیت و اسپرت عرضه شده است. در مدل الیت دارای سانروف و در مدل اسپرت سقف رنگی به همراه بال و شیشه‌های دودی دارد. می‌توان گفت با توجه به قیمت تیوولی در بازار تجهیزات این خودرو بسیار کامل است.

معرفی عمومی سانگ یانگ تیوولی و نیسان جوک

نیسان جوک اسپرت مجهز به پیشرانه 1.6 لیتری و حداکثر قدرت آن معادل 190 اسب بخار است. اما در تیپ‌های اسکای پک و پلاتینیوم قدرت آن 117 اسب بخار و 158 نیوتن متر گشتاور دارد. شتاب صفر تا صد این خودرو در مقایسه با رقبایش برتری کاملی دارد. حجم موتور نیسان جوک برابر با 1598 سی سی و مصرف سوخت آن در هر سیکل ترکیبی برابر با 6.5 لیتر است.

تیوولی نیز از پیشرانه 1.6 لیتری و توان تولید قدرت آن 128 اسب بخار است. شتاب صفر تا صد تیوولی برابر با 12 ثانیه و حداکثر سرعت آن 180 کیلومتر بر ساعت است. حجم موتور تیوولی 1597 سی سی و مصرف سوخت ترکیبی آن 7.2 لیتر است. گیربکس این خودرو 6 سرعته اتوماتیک است که به چرخ‌های جلوی خودرو منتقل می‌کند.

امکانات و ویژگی‌های منحصر به فرد نیسان جوک و تیوولی

تیوولی دارای ویژگی‌های منحصر به فردی در سیستم‌های امنیتی و پایداری است. در سیستم این خودرو می‌توان به وجود 6 کیسه هوا، ترمز‌های دیسکی در جلو عقب، سیستم‌های ترمز ABS و EBD، سیستم ضد لغزش خودرو در زمان شتاب‌گیری، سیستم فعال ضد واژگونی، سیستم کمکی در سربالایی خودرو و سیستم ضد هرزگردی اشاره نمود.

 از آپشن‌های جذاب نیسان جوک می‌توان به دوربین 360 درجه (4 تا دوربین اطراف ماشین نصب شده‌اند) که تصویر مفیدی را به راننده می‌دهد و همچنین سیستم هشدار نقطه کور که بسیار کاربردی است.

به طور خلاصه امکانات و تجهیزات دو خودرو سانگ یانگ تیوولی و نیسان جوک در جدول زیر نشان داده شده است.

تیوولی

نیسان جوک

سنسور نور و باران سیستم ضد سرقت ایموبلایزر
کروز کنترل رادار هشدار دهنده خروج از خط (LDW)
فرمان برقی سه حالته رادار هشدار دهنده نقاط کور (BSW)
روکشی چرمی صندلی‌ها با گرمکن سیستم مانیتور دید 360 درجه
آینه الکتروکرومیک سیستم هشدار فشار باد تایرها

رضایت مشتریان از کیفیت اولیه تیوولی و نیسان جوک

رضایتمندی مشتریان از کیفیت خودروها توسط ISQI با پرسش 24 سئوال در مورد ویژگی­های مختلف محصول به صورت سالانه سنجیده و گزارش می­گردد.

براساس آخرین گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران میانگین شاخص رضایتمندی مشتریان نیسان جوک اسپرت با مقیاس 79 از 100 از دو تیپ اسکای پک و پلاتینیوم بهتر توانسته رضایت مشتری را بدست آورد. از طرف دیگر میانگین رضایت مشتریان از خودرو تیوولی حدود 76 از 100 است.

خودرو تیوولی در بخش‌های وضعیت موتور، عملکرد سیستم فرمان و عملکرد گیربکس توانسته رضایت مشتریان را بدست آورد اما مشتریان از نحوه باز و بسته شدن درها، قدرت و شتاب خودرو و عملکرد جلوبندی رضایت کامل نداشتند.

خودرو جوک اسپرت در بخش‌های عملکرد جلوبندی و کمک فنرها، عملکرد ترمز، عملکرد برف پاکن و کیفیت صندلی‌ها نتوانسته رضایت مشتریان را به خود جلب کند اما در سوی دیگر عملکرد لوازم ایمنی و سیستم فرمان این خودرو بالاترین رضایت را به همراه داشته‌اند.

مقایسه شاخص IQS در خودروهای تیوولی و نیسان جوک

IQS  شاخصی است جهانی که تعداد ایراد مشاهده شده در سه ماهه اولیه مالکیت خودرو از دیدگاه مشتریان را می­سنجد. تعداد ایراد مشاهده شده در هر خودرو نیسان جوک یا همان شاخص IQS برابر با 1.4 است. بیشترین ایراد مشاهده شده درخودرو نیسان جوک پایین بودن شتاب خودرو، پایین بودن کشش موتور در سربالایی و صدای اضافی در داخل اتاق بوده است.

شاخص IQS در خودرو تیوولی حدود 1.6 ایراد در هر خودرو است. در این خودرو نیز ایراداتی مانند مصرف بالای سوخت، پایین بودن شتاب و خشک بودن کمک فنرهای عقب از سوی مشتریان اشاره گردیده است.

خدمات پس از فروش

خدمات پس از فروش تیوولی را شرکت رامک خودرو با 12 نمایندگی در سطح کشور ارائه می­دهد که توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ارزیابی شده‌اند.

 نمایندگی رسمی واردات و در حال حاضر خدمات پس از فروش نیسان جوک شرکت جهان نوین آریا است که با 10 نمایندگی خدمات پس از فروش در سطح کشور فعال هستند.

جمع‌بندی

با توجه به بررسی‌ها در بخش‌های مختلف می‌توان گفت نیسان جوک در هر سه تیپ میزان رضایت مشتریان بالاتری نسبت به تیوولی دارد. تیوولی باتوجه به اینکه قیمت به نسبت پایین‌تری دارد اما باید گفت امکانات خیلی خوبی را در اختیار مشتری قرار می‌دهد.

در جدول زیر به مشخصات و همچنین نقاط ضعف و قوت هر دو این محصولات می‌پردازیم.

مشخصات خودرو تیوولی نیسان جوک
حجم موتور  1597   سی سی  1598 سی سی
توان (اسب بخار) 128 117
میزان رضایت از کیفیت 76 77
شاخص IQS 1.6 1.4
نقاط قوت از دیدگاه مشتریان عملکرد سیستم فرمان

عملکرد مجموعه گیربکس

عملکرد برف پاک کن

عملکرد لوازم ایمنی

نحوه باز و بسته شدن درها

عملکرد سیستم فرمان

وضعیت موتور

نقاط ضعف از دیدگاه مشتریان قدرت و شتاب خودرو

تناسب مصرف سوخت

عملکرد جلوبندی و کمک فنرها

قدرت و شتاب خودرو

عملکرد ترمز

تناسب مصرف سوخت

در زمان خرید خودرو کارکرده با مراجعه به سامانه کارینا به آدرس carinapars.com  از خدمات کارشناسی خودرو کارکرده بهره­‌مند شوید. برای آشنایی با مراحل کارشناسی خودرو حتما مقالات: