ممکن است در هنگام روشن کردن ماشین یا هنگام رانندگی در شرایط معمول هرچقدر پدال گاز را فشار دهید، اتفاق خاصی نیافتد. گاز نخوردن ماشین دلایل مختلفی دارد که در این مقاله به تمامی جنبه‌های آن می‌پردازیم.

دلایل گاز نخوردن ماشین

 گاز نخوردن خودرو ممکن است در شرایط مختلف ایجاد شود (مسیرهای عادی و سربالایی‌ها). در ادامه به بررسی هر کدام از آنها می‌پردازیم.

معیوب بودن فیلتر هوا

فیلتر هوا نقش مهمی در سلامت خودرو دارد. فیلتر هوا از ورود آلاینده‌ها و ذرات مضر به داخل موتور جلوگیری می‌کند. همچنین باید اشاره نمود ورود هوا بدون آلاینده در خودروهای احتراق داخلی اهمیت بسیار زیادی دارد. به همین دلیل وجود هوا به همراه گرد و غبار و دیگر ذرات ریز سبب کاهش بازدهی احتراق موتور می‌گردد. در هر دو خودروهای کاربراتوری و انژکتوری ورود آلاینده به موتور سبب گاز نخوردن ماشین می‌گردد.

خرابی کمپرس سیلندر

 عملکرد صحیح کمپرس سیلندر بر روی سوپاپ‌ها، رینگ‌های خودرو و در نهایت بر روی موتور تاثیر دارد. حال اگر ماشین گاز نمی‌خورد ممکن است از وجود مشکل در کمپرس سیلندر باشد.

تمام شدن یا مناسب نبودن روغن موتور

یکی دیگر از علت‌های گاز نخوردن ماشین می‌تواند تمام شدن روغن موتور یا استفاده از روغن موتور بی‌کیفیت باشد. به همین دلیل ضروری است حتما در سیکل‌های منظم روغن موتور را تعویض کنید و همچنین از روغن‌های با کیفیت استفاده نمایید.

مشکل داشتن استپر (stepper) موتور

یکی از قطعات مهم در موتور خودرو استپر است. میزان هوای ورودی به موتور در دور آرام براساس عملکرد این قطعه تنظیم می‌شود. دور آرام زمانی است که راننده پدال گاز را فشار ندهد. خرابی استپر تاثیرات منفی بر روی موتور و سبب افزایش آلایندگی خودرو می‌شود.

خرابی دیسک و صفحه

دیسک و صفحه بخشی از گیربکس هستند. وظیفه انتقال نیرو را در خودرو بر عهده دارند. فرسایش و تخریب دیسک و صفحه ممکن است از دیگر دلایل گاز نخوردن ماشین باشد. به همین دلیل باید خودرو در زمان مناسب معاینه شود.

خراب شدن پمپ بنزین خودرو

پمپ بنزین که در باک خودرو قرار دارد، وظیفه پمپاژ کردن بنزین از باک به موتور خودرو را برعهده دارد. اگر صافی بنزین یا پمپ بنزین خراب باشد، خودرو ممکن است گاز نخورد.

دلایل گاز نخوردن ماشین‌های انژکتوری

گاز نخوردن ماشین اتوماتیک یا انژکتوری ممکن است به دلایل مختلف باشد. در ادامه به هر کدام از این عوامل می‌پردازیم.

کثیف شدن انژکتور ماشین

انژکتور یا سیستم پاشش سوخت قطعه‌ای است که در ورودی سیلندر تعبیه شده است. وظیفه آن تنظیم نمودن و پاشش سوخت به درون سیلندر است. اگر این قطعه آلوده باشد ممکن است سبب گاز نخوردن ماشین گردد. به همین دلیل باید این قطعه توسط افراد مجرب و به صورت حرفه‌ای تمیز شود.

وجود مشکل در ECU خودرو

قطعه ECU وظیفه‌اش کنترل و ایجاد هماهنگی در بخش‌های مختلف خودرو انژکتوری است. این قطعه با داشتن تعدادی سنسور در قسمت‌های مختلف و برداشت اطلاعات نحوه کارکرد آنها کار می‌کند. حال اگر این قطعه درست کار نکند، به احتمال زیاد خودرو گاز نمی‌خورد.

خرابی سنسور گاز

در اتومبیل‌های اتومات سنسورهای زیادی وجود دارد. سنسور گاز یکی از این سنسورهای حساس ماشین است. این سنسور بر روی دریچه گاز و در کنار استپر قرار دارد. پاشش سوخت به دلیل خرابی این قطعه دچار مشکل می‌شود. همچنین سنسور گاز وظیفه اطلاع دادن وضعیت و موقعیت دریچه گاز به ECU را دارد. در صورت خرابی این سنسور شاهد گاز نخوردن ماشین هستیم.

خرابی سنسور‌های کلاچ و پدال گاز

هنگام کاربری سنسور پدال گاز (APP) و همچنین سنسور کلاچ، هر کدام سیگنال‌هایی را جهت تعیین موقعیت به ECU ارسال می‌کنند. به دلیل قرار گرفتن در شرایط با حرارت بالا ممکن است این قطعات خراب شوند. باید به این نکته اشاره نمود که سنسور پدال گاز قابل تعمیر نیست و با تشخیص مکانیک باید تعویض گردد. هرگونه اختلال و وجود عیب در سنسورهای پدال گاز و کلاچ خودروهای اتومات می‌تواند منجر به گاز نخوردن ماشین شود.

وجود مشکل در سنسور دور موتور

دور لحظه‌ای به ECU توسط سنسور دور موتور مخابره می‌شود. اگر این سیگنال‌ها ضعیف شوند، باعث می‌شود که خودرو عملکرد و کارایی مناسبی نداشته باشد. به همین دلیل سبب گاز نخوردن خودرو می‌شود.

مهمترین دلایل گاز نخوردن خودروهای کاربراتوری

خودروهای کاربراتوری از جمله خودروها با سیستم‌ سوخت‌رسانی قدیمی محسوب می‌شوند. تغییرات در میزان دور موتور یکی از رایج‌ترین دلایل گاز نخوردن خودروهای کاربراتوری است.

گاز نخوردن ماشین در سربالایی به چه علت است؟

گاها خودرو در سربالایی دچار مشکل می‌شود و قدرت کافی برای بالا رفتن را از دست می‌دهد. عوامل زیادی این مشکل را سبب می‌شوند. مهمترین آنها عبارتند از:

  • خراب یا ضعیف شدن پمپ ماشین
  • کثیف شدن صافی بنزین
  • خرابی فیلتر هوا
  • خرابی در قسمت سنسور

شرکت کارینا به عنوان یکی از مراجع معتبر اطلاعات کارشناسی خودرو همواره به دنبال افزایش آگاهی شما عزیزان است.

مطالب مرتبط

علت بالا رفتن آمپر خودرو چیست

کارشناس خودرو در تهران

خودروهای کم مصرف بازار داخلی ایران