بالا رفتن آمپر خودرو و همچنین داغ کردن ماشین هر ساله با شروع فصل گرما رانندگان را به دردسر می‌اندازد. این مشکل می‌تواند دلایلی زیادی داشته باشد. در این مقاله به مهمترین دلایل بالا رفتن آمپر ماشین و اقدامات لازم جهت جلوگیری از داغ کردن موتور می‌پردازیم.

دمای نرمال موتور چقدر باید باشد؟

محدوده نرمال دمای موتور را باید در هنگام روشن و خاموش شدن فن رادیاتور بدست آورد. یکی هنگام روشن شدن فن خودرو و دیگری در هنگام توقف چرخش فن‌ها موقعیت آمپر را ثبت نمایید.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید عقربه آمپر خودرو در سرپایینی اندکی کمتر و در هنگام روشن نمودن کولر خودرو یا سربالایی‌ها اندکی بالاتر از این بازه قرار می‌گیرد.

دلایل داغ کردن ماشین چیست؟

ایراد در ترموستات خودرو

اگر آمپر آب بالا برود در حالیکه رادیاتور خودرو سرد باشد، به احتمال زیاد ایرادی در ترموستات خودرو وجود دارد.

عملکرد نادرست واترپمپ

زمانی می‌توان ایراد را از واتر پمپ خودرو دانست. که با وجود ترموستات سالم یا با تعویض نمودن ترموستات مشکل فوق همچنان باقی باشد.

سر سیلندر و واشر

سخت روشن شدن خودرو در ابتدای صبح، کاهش سریع آب رادیاتور و همچنین سفتی شیلنگ‌های رادیاتور هنگام بالا بودن دمای موتور همگی نشان‌دهنده وجود مشکل در سرسیلندر و واشر هستند.

هوا داشتن رادیاتور خودرو

اگر رادیاتور خودرو هوا داشته باشد، مایع خنک کننده به درستی به گردش در نمی‌آید و در نتیجه آمپر بالا می‌رود.

وجود مواد زائد در رادیاتور

هرگونه کثیفی رادیاتور و وجود مواد زائد مانع گردش درست آب در سیستم خنک کننده خودرو می‌شود.

سفت بودن سوپاپ‌ها

کم بودن خلاصی سوپاپ‌ها از دیگر عوامل بالا رفتن آمپر آب است. تنظیم نمودن لقی یا خلاصی سوپاپ‌ها در هر اتومبیل متفاوت است.

برای پیشگیری از جوش آوردن موتور چه اقداماتی لازم است؟

اگر دمای آمپر آب کمی از حد نرمال بالاتر رفت باید اقداماتی را جهت پیشگیری از جوش آوردن موتور انجام داد.

اگر هنگام روشن شدن فن، آمپر آب بالا رفت و به موقعیت قبلی خود برنگشت باید اقدامات زیر را انجام داد؟

1- ماشین را در جای امن متوقف نمایید و سپس در کاپوت را بالا دهید. بدلیل آنکه فشار سیستم بالا است هیچ‌گاه در رادیاتور را باز نکنید. زیرا ممکن است که آب با فشار زیاد به بیرون خارج شود.

2- از عملکرد صحیح فن‌ها اطلاع یابید. کولر را هنگامی که فن‌ها خاموش بودند، به منظور ایجاد دور تند فن‌ها روشن نمایید. اگر همچنان فن‌ها درست کار نمی‌کردند روی پره‌های رادیاتور آب بریزید و وقتی دما به حد نرمال رسید موتور را خاموش و به دنبال عدم کارکرد فن‌ها بگردید.

باید توجه داشته باشید که هیچ‌گاه به صورت مستقیم روی موتور آب نریزید زیرا به دلیل داشتن دمای بالا ممکن است سرسیلندر و قطعات دیگر آسیب ببینند.

یکی از دلایل خرابی فن‌های الکتریکی وجود ایراد در سنسور دما یا رله فن‌هاست.

برای خودروهایی که فن آنها توسط موتور به گردش در می‌آید، برای کاهش دمای موتور باید در حالت درجا گاز داد تا دور موتور به 2000 برسد.

3- اگر عملکرد فن‌ها درست، اما دمای موتور همچنان بالا باشد، احتمال کم بودن آب در سیستم وجود دارد. برای خنک کردن موتور، در این صورت موتور را خاموش کنید و هر چند ثانیه یک استارت کوچک (تک استارت) به طوری که این خودرو روشن نشود و پیستون‌ها بالا و پایین بشوند. این باعث نچسبیدن رینگ پیستون به دیوار سیلندر می‌گردد. پس از آنکه دمای موتور کاهش یافت، در رادیاتور را باز و آب را در آن بریزید. گاهی اوقات موتور به علت وجود نشتی در سیستم خنک کننده و کم آبی، داغ می‌شود.

حال اگر تمامی موارد بالایی بررسی و مشکلی در فن‌ها و همچنین سیستم دچار کمبود آب نبود، ولی با ریختن آب در رادیاتور دما پایین نیامد، ممکن است از عوامل زیر باشد:

1- هوا داشتن سیستم

همانطور که قبلا نیز به آن اشاره داشتیم اگر سیستم خنک کننده هوا داشته باشد، مانع از گردش صحیح آب در آن می‌شود. ابتدا موتور را خاموش و هرچند ثانیه تک استارت بزنید (جلوگیری از چسبیدن رینگ پیستون‌ها). بعد از این کار باید هواگیری توسط مکانیک ماهر انجام شود.

2- قفل شدن ترموستات

دست خود را به رادیاتور نزدیک کنید، اگر دمای آمپر بالا بود ولی رادیاتور سرد بود نشان‌دهنده قفل شدن ترموستات است.

برای برطرف کردن این مشکل ابتدا موتور را خاموش و صبر کنید تا ترموستات خنک شود. از علت‌های قفل شدن ترموستات با تاخیر عوض کردن مایع سیستم خنک کننده و جرم گرفتن زیاد داخل سیستم است.

3- مشکل واترپمپ

اگر بعد از تعویض ترموستات همچنان مشکل باقی ماند، ایراد در واتر پمپ است که باید تعویض گردد.

4- مشکل سرسیلندر و واشر

اگر در سیستم خنک کننده از آب معمولی یا ضدیخ خالی استفاده می‌کنید، مشکل از سرسیلندر یا واشر سرسیلندر آن است. روغن یا دی اکسید کربن وارد رادیاتور شده و دما بالا می‌رود و حتی ممکن است که شیلنگ‌ها بترکند.

5- مسدود شدن مجرای رادیاتور یا کثیف شدن پره‌های آن

اگر رادیاتور مسدود شده باشد، آب به راحتی به گردش در نمی‌آید و خنک شدن موتور مختل می‌گردد. این ایراد در مواردی همچون سربالایی و روشن بودن کولر و … بسیار نمایان می‌گردد. حتی ممکن است بازدهی رادیاتور به دلیل وجود برگ، گل‌و‌لای و حشرات در میان پره‌ها کاهش یابد.

کلام آخر

برای جلوگیری از داغ کردن موتور و بالا رفتن آمپر خودرو باید اقداماتی را انجام داد. در جدول زیر به صورت خلاصه به مهمترین این اقدامات اشاره کرده‌ایم.

شماره اقدامات
1 رسیدگی مرتب به رادیاتور و بررسی کامل اجزاء آن
2 تعویض به موقع مایع سیستم خنک کننده (معمولا هر 2 سال یکبار)
3 چک کردن میزان آب سیستم خنک کننده به صورت هفتگی
4 چک کردن وضعیت فن‌ها و اطمینان از پر بودن گاز کولر
5 بررسی وضعیت رادیاتور (تعویض در صورت نیاز)
6 هواگیری و تمیز کردن پره‌های رادیاتور

 

بکارگیری پرسنل متخصص و مجرب در شرکت کارینا عامل اصلی بالا رفتن کیفیت خدمات و رضایت مشتریان در این مجموعه بوده است.

هدف از ارائه خدمات کارشناسی خودرو این است که شما را در انتخاب خودرویی سالم، با مشخصات فنی مناسب و ارزشمند یاری برساند.

تمامی خدمات کارشناسی خودرو کارینا تحت نظارت شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران انجام می‌گردد.

مطالب مرتبط

کارشناس خودرو کیست