کیا اسپورتیج از سال 2011 به بازارهای جهانی عرضه گردید و این خودرو به دلیل طراحی مدرن و زیبا در بین جوانان مورد توجه قرار گرفت. این خودرو از نظر پلتفرم بسیار مشابه به خودرو هیوندای توسان ال ام است. با توجه به استقبال زیاد از این خودرو، شرکت اطلس خودرو عرضه این محصول را به بازار داخل بر عهده گرفت. چهارمین نسل از این خودرو که با کد QL شناخته می‌شود تا قبل از ممنوعیت واردات خودرو در ایران حضور داشت.

از طرف دیگر خودرو تویوتا راوفور یکی از شاسی بلندهای پروفروش بازار توسط شرکت ایرتویا در بازار ایران عرضه گردید. این خودرو که جزو محصولات قدیمی Toyota نیز محسوب می‌شود. طی این سال‌ها خودرو راو 4 را در پنج نسل مختلف روانه بازار کرد. اما طراحی به روز و همچنین آپشن‌های مختلف این خودرو سبب شده است، فروش قابل‌توجهی را در بازار داخل ایران داشته باشد.

در ادامه دو خودرو کیا اسپورتیج و تویوتا راو 4 به عنوان کراس اوورهای وارداتی با یکدیگر مقایسه می‌شوند.

مقایسه فنی دو خودرو کیا اسپورتیج و تویوتا راو 4

تویوتا راو 4 دارای پیشرانه 4 سیلندر تنفس طبیعی و حجم موتور این خودرو 2500 سی سی است. حداکثر قدرت این خودرو 177 اسب بخار و شتاب صفر تا صد آن 9.7 ثانیه است. گیربکس تویوتا راو فور 6 سرعته خودکار و حداکثر سرعت آن 200 کیلومتر در ساعت است. مصرف سوخت ترکیبی راو فور 8.1 لیتر در هر صد کیلومتر است.

از طرف دیگر خودرو کیا اسپورتیج مجهز به پیشرانه 4 سیلندر خطی و حجم موتور این خودرو 2400 سی سی است. کیا اسپورتیج دارای گیربکس 6 سرعته اتومات و حداکثر سرعت این خودرو 217 کیلومتر در ساعت است. شتاب صفر تا صد کیا 8.9 ثانیه و مصرف سوخت این خودرو 8.5 لیتر در هر سیکل ترکیبی است.

امکانات رفاهی و آپشن‌های کیا اسپورتیج و تویوتا راو فور

تویوتا راو فور دارای تجهیزاتی همچون: ایموبلایزر، کروز کنترل، سنسور تهویه اتوماتیک، سنسورهای پارک عقب، صندلی برقی راننده با تنظیم گودی، سیستم کنترل پایداری و سیستم کمکی دنده اتومات

از طرف دیگر آپشن‌های خودرو کیا اسپورتیج شامل: دوربین دید عقب، سقف پانوراما، سنسور عقب، کروز کنترل، سیستم تهویه مطبوع اتومات، گرمکن صندلی جلو، سنسور نور و سیستم مدیریت پیمایش

بررسی رضایت مشتریان از کیفیت اولیه کیا اسپورتیج و تویوتا راو 4

رضایت مشتریان از کیفیت اولیه خودرو کیا اسپورتیچ QL برابر 77 در مقیاس 100 است. براساس شاخص‌های پنج‌گانه مشتریان بیشترین امتیازات را به مجموعه تعلیق و انتقال قدرت، تهویه مطبوع و وسایل برقی دادند.

از طرف دیگر در خودرو تویوتا راو 4 میانگین رضایت مشتریان 80 در مقیاس 100 بدست آمد. مشتریان از  نحوه باز و بسته شدن درها، عملکرد سیستم فرمان و عملکرد مجموعه گیربکس رضایت کامل داشتند و پایین‌ترین امتیاز را به بخش‌های جلوبندی و کمک فنرها و همچنین کیفیت صندلی‌ها دادند.

شاخص IQS دو خودرو کیا اسپورتیج و تویوتا راو فور

 شاخص IQS هر ساله تعداد ایرادات مشاهده شده توسط مشتریان را در سه ماهه اول مالکیت خودرو اندازه‌گیری می‌کند. شاخص IQS خودرو کیا اسپورتیج برابر 1.1 ایراد در هر خودرو و این شاخص در خودرو تویوتا راو فور برابر 0.7 در هر خودرو بدست آمد.

در هنگام خرید و فروش خودرو، کارشناسی دقیق خودرو خود را به کارشناسان مجرب کارینا بسپارید. مراحل کارشناسی خودرو شامل کارشناسی رنگ، کارشناسی بدنه و کارشناسی فنی خودرو است.

بیشترین اختلاف دو خودرو براساس شاخص‌های پنج‌گانه

دو خودرو کیا اسپورتیج و تویوتا راو فور در بخش‌های بدنه و همچنین مجموعه تعلیق و انتقال قدرت دارای اختلاف امتیاز هستند. که در مجموع در هر دو بخش تویوتا راو فور امتیازات بیشتری را کسب نموده است.

نتیجه‌گیری

در جدول زیر به طور خلاصه مشخصات فنی و همچنین شاخص‌های ارزیابی دو خودرو نشان داده شده است.

 

مشخصات خودرو

 

کیا اسپورتیج

 

تویوتا راو فور

 

حجم موتور (سی سی)

 

2400

 

2500

 

توان موتور (اسب بخار)

 

181

 

177

 

مصرف سوخت ترکیبی

 

8.5

 

8.1

 

میانگین رضایت مشتریان از کیفیت اولیه

 

77

 

80

 

شاخص IQS

 

1.1

 

0.7

 

نقاط ضعف براساس شاخص‌های پنج‌گانه

 

مجموعه نیرو محرکه و سوخت‌رسانی کمترین امتیاز

 

مجموعه نیرو محرکه و سوخت‌رسانی کمترین امتیاز

 

نقاط قوت بر مبنای شاخص‌های پنج‌گانه

 

مجموعه وسایل برقی و تهویه مطبوع بالاترین امتیاز

 

مجموعه تعلیق و انتقال قدرت بالاترین امتیاز

برای بهره بردن از خدمات کارشناسی خودرو با ما در تماس باشید.