دو خودرو آریزو 5 اتومات توربو شارژ و دنا پلاس اتوماتیک توربو جزو سدان‌های محبوب و پر فروش بازار محسوب می‌شوند. در این مقاله به بررسی مشخصات فنی، شاخص‌های ارزیابی خودرو و نقاط قوت و ضعف هر کدام می‌پردازیم.

دنا پلاس توربو فقط یک سال بعد از دنا پلاس توسط شرکت ایران خودرو به بازار عرضه گردید. این خودرو نسخه قوی‌تر دنا پلاس محسوب می‌شود. دنا پلاس توربو دارای طراحی بهتر، امکانات بیشتر و موتور توربو شارژ قوی‌تر است. ایران خودرو اعلام نموده است که از تکنولوژی روز اروپا در طراحی و تولید دنا پلاس توربو استفاده کرده است. از لحاظ فنی دنا پلاس توربو با سورن توربو یکی است.

چری آریزو 5 در سال 2014 در سبد محصولات این کمپانی قرار گرفت. این شرکت در دو سال بعد خودرو آریزو 5 را تحت عناوین کانسپت آلفا و آلفا 5 در نمایشگاه‌های خودرو به نمایش گذاشت. به طور رسمی می‌توان گفت چری آریزو 5 از سال 2016 و با دو نوع موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی یا توربو شارژ وارد بازار شد. مدیران خودرو نیز حدود یک سال بعد از عرضه چری آریزو 5 اولیه (سال 95)، مدل توربو آن را به بازار عرضه نمود. مشخصات فنی این خودرو با مدل کراس اوور چری یعنی تیگو 7 برابری می‌کند. سدان آریزو 5 بر پایه پلتفرم مشترک با ام‌وی‌ام 315 شکل گرفته و این خودرو در دو تیپ لاکچری و اکسلنت به فروش می‌رسد.

مقایسه فنی دنا پلاس توربو و چری آریزو 5 توربو

دنا پلاس توربو دارای موتور با حجم 1650 سی سی و حداکثر توان آن 150 اسب بخار است. شتاب صفر تا صد این خودرو 10 ثانیه و حداکثر سرعت دنا پلاس توربو 205 کیلومتر بر ساعت است. مصرف سوخت این خودرو در یک سیکل ترکیبی 7.9 لیتر در 100 کیلومتر است.

حجم موتور چری آریزو 5 توربو 1499 سی سی و حداکثر قدرت آن 147 اسب بخار است. شتاب صفر تا صد این خودرو 9.8 ثانیه و حداکثر سرعت آن 190 کیلومتر در ساعت است. مصرف سوخت چری آریزو 5 توربو در یک سیکل ترکیبی 6.9 لیتر در هر صد کیلومتر است.

مقایسه عمومی امکانات رفاهی دنا پلاس توربو و چری آریزو 5 توربو

دنا پلاس توربو یکی از خودروهای محبوب ایران خودرو به شمار می‌رود و به دلیل داشتن ظاهر اسپرت بین جوانان نیز استقبال خوبی شده است. چراغ‌های اصلی و جلو پنجره به صورت هندسی و جذاب طراحی شده است. اما در فریم پنجره عقب این خودرو ناهماهنگی بصری دیده می‌شود. و می‌توان گفت نمای پشتی این خودرو با جلوی آن تناسبی ندارد.

از سوی دیگر چری آریزو 5 توربو هم توانسته خواسته جوانان را برطرف نماید و هم با سلایق خانواده‌های ایرانی مطابقت دارد. در طراحی‌های جدید مدل‌های چری می‌توان خطوط و زوایای تیز بر روی بدنه و فرم خاص چراغ‌های اصلی و جلو پنجره را مشاهده نمود. خطوط حجم‌دهنده بر روی کاپوت آریزو 5 از نکات مثبت و همچنین جایگاه چراغ‌های اصلی القاکننده مدل اسپرت این خودرو هستند.

در جدول زیر خلاصه‌ای از امکانات رفاهی دنا پلاس توربو و چری آریزو توربو قرار داده شده است.

دنا پلاس توربو چری آریزو توربو
کروز کنترل کروز کنترل
سنسور عقب ورود بدون کنترل
دی لایت (Day Light) دوربین پارک و حسگر عقب
دکمه‌های کنترلی روی فرمان استارت دکمه‌ای
دوربین عقب دی لایت (Day Light)

رضایت مشتریان از کیفیت اولیه دنا پلاس توربو و چری آریزو 5 توربو

رضایت مشتریان از کیفیت اولیه خودروهای عرضه شده بازار داخل توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران سنجیده می‌شود. دنا پلاس توربو رضایت‌مندی مشتریان خود را با شاخص 71 در مقیاس 100 تامین نموده است. بالاترین امتیازات را مجموعه تعلیق و انتقال قدرت، ایمنی و تهویه مطبوع و وسایل برقی بدست آورد.

میانگین رضایت مشتریان از خودرو چری آریزو 5 توربو حدود 73 از 100 است. مشتریان از ایمنی، تهویه مطبوع و وسایل برقی و همچنین بدنه خودرو رضایت کامل را داشتند.

بررسی شاخص IQS  دنا پلاس توربو و چری آریزو 5 توربو

 شاخص IQS یک شاخص تخصصی در حوزه کیفیت خودرو است که توسط ISQI  سنجیده می­شود. در این شاخص تعداد ایراد مشاهده شده توسط مشتریان در سه ماهه اول مالکیت خودرو سنجیده می­شود.

میانگین شاخص IQS در دنا پلاس توربو 1.5 ایراد در هر خودرو است و در خودرو چری آریزو 5 توربو این عدد 2.2 ایراد در هر خودرو است.

بیشترین ایرادات وارد شده به خودرو آریزو 5 توربو مصرف بالای سوخت و پایین بودن شتاب و در خودرو دنا پلاس توربو بیشتر ایرادات به رگلاژ نبودن درهای جلو وارد شده است.

خدمات پس از فروش

خدمات پس از فروش خودرو دنا پلاس توربو را شرکت ایساکو با بیش از 800 نمایندگی در سطح کشور ارائه می­دهد. همچنین خدمات پس از فروش هر دو محصول در ایران توسط شرکت مدیران خودرو با 120 نمایندگی ارائه می­شود.

جمع‌بندی

در جدول زیر می‌توانید خلاصه‌ای از نتایج مقایسه دنا پلاس توربو و چری آریزو توربو را ملاحظه بفرمایید.

 

مشخصات خودرو دنا پلاس توربو چری آریزو 5 توربو
توان (اسب بخار) 150 147
میزان رضایت از کیفیت 71 73
مصرف سوخت 7.9 6.9
شاخص IQS 1.5 2.2
نقاط قوت از دیدگاه مشتریان وضعیت موتور

عملکرد سیستم فرمان

ادوات برقی

نحوه باز و بسته درها

وضعیت موتور

عملکرد سیستم فرمان

نقاط ضعف از دیدگاه مشتریان رگلاژ نبودن درهای جلو

کیفیت تایرها

عملکرد گیربکس

قدرت و شتاب خودرو

عملکرد مجموعه گیربکس

عملکرد جلوبندی و کمک فنرها

 

 در هنگام خرید و فروش خودرو دست دوم و نیاز به خدمات کارشناسی خودرو با کارینا تماس بگیرید.

مطالب مرتبط

مقایسه دنا پلاس و سمند سورن

مقایسه هاول H2 با چری تیگو 5