دو خودرو سدان دنا پلاس و سمند سورن که هر کدام از فیس لیفت‌های معروف بازار ایران هستند، جایگاه خوبی را در این بازار کسب کرده‌اند. در این مقاله به مقایسه دو خودرو دنا پلاس و سمند سورن ELX می‌پردازیم.

دنا پلاس که در سال 95 عرضه شد، جزو نمونه‌های فیس لیفت خودرو سمند است و جایگاه ویژه‌ای را در محصولات ایران خودرو بدست آورده است. دنا پلاس که نسخه تغییر یافته دنا است، این تغییرات را در طراحی چراغ‌های جلو و عقب، فریم شیشه عقب و ایجاد یک خط شانه جدید را اعمال نموده است.

پروژه سمند از گروه صنعتی ایران خودرو در دهه 80 بر روی پلتفرم پژو 405 استارت خورد. سمند ال ایکس در سال 83 به عنوان نمونه بروزرسانی شده سمند به بازار عرضه گردید. در سال 86 سمند سورن به عنوان نخستین فیس لیفت خودرو ملی توسط ایران خودرو به نمایش عموم گذاشته شد. سمند سورن تغییراتی را در چراغ‌ها، سپر و جلوپنجره‌ها داشته است.

ایران خودرو معمولاً در تولید محصولات توربو خود دست به طراحی متفاوتی نمی‌زند.

مقایسه عمومی دنا پلاس و سمند سورن

خودرو دنا پلاس از موتور با حجم 1646 سی سی و با قدرت 115 اسب بخار برخوردار است. مصرف سوخت این خودرو در یک سیکل ترکیبی در هر صد کیلومتر برابر با 7.9 لیتر است. این خودرو با گیربکس 5 سرعته دارای شتاب صفر تا صد 13.5 ثانیه است.

امکانات رفاهی خودرو دنا پلاس شامل: لامپ LED چراغ جلو، تنظیم زاویه نور چراغ‌های جلو، آینه‌های جانبی برقی، تهویه با تنظیمات اتوماتیک، صندلی‌های برقی جلو، کلیدهای کنترلی سیستم صوتی، کروزکنترل، سیستم عیب‌یابی هوشمند و … هستند.

سمند سورن با داشتن پیشرانه 4 سیلند و حجم موتور 1646 سی سی قادر به تولید 115 اسب بخار قدرت است. گیربکس این خودرو نیز 5 سرعته و دارای شتاب 12 ثانیه صفر تا صد کیلومتر است. مصرف سوخت این خودرو در هر صد کیلومتر برابر با 7.49 لیتر است.

سمند سورن نیز دارای چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، چراغ‌های عقب ال ای دی، تنظیم زاویه نور چراغ‌های جلو، آینه جانبی برقی، تنظیم اتوماتیک تهویه، تنظیم برقی صندلی‌‎های جلو، شیشه‌های هوشمند بالابر، کلیدهای کنترلی و … است.

رضایت مشتریان از کیفیت سمند سورن و دنا پلاس

رضایت مشتریان از کیفیت اولیه خودروهای عرضه شده بازار داخل توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران سنجیده می‌شود. دنا پلاس رضایتمندی مشتریان خود را با شاخص 70 در مقیاس 100 تامین نموده است. تقریبا در تمامی شاخص‌های ارزیابی مشتریان رضایت بسیار بالایی داشته است.

میانگین رضایت مشتریان از خودرو سمند سورن حدود 69 از 100 است. در خودرو سمند سورن طی نظر سنجی به عمل آمده مشتریان از عملکرد بخاری و کولر، برف پاک کن، کمربند ایمنی و همچنین سیستم ترمز و ترمز دستی رضایت مطلوبی دارند. عواملی که منجر به نارضایتی مشتریان سمند سورن شده­اند از کیفیت تایر، تناسب مصرف سوخت و نحوه باز و بسته شدن درهای خودرو است.

بررسی شاخص IQS دنا پلاس و سمند سورن

 شاخص IQS یک شاخص تخصصی در حوزه کیفیت خودرو است که توسط ISQI  سنجیده می­شود. در این شاخص تعداد ایراد مشاهده شده توسط مشتریان در سه ماهه اول مالکیت خودرو سنجیده می­شود.

میانگین شاخص IQS در دنا پلاس 2.99 ایراد در هر خودرو است و درسمند سورن این عدد 3.5 ایراد در هر خودرو است.

بیشترین تفاوت بین خودرو دنا پلاس و سمند سورن

با بررسی نتایج مشتریان از کیفیت این دو خودرو می‌توان گفت دنا پلاس در بخش‌های مجموعه تعلیق و انتقال قدرت، ایمنی و تهویه مطبوع و وسایل برقی امتیاز بالایی را کسب نموده است.

خدمات پس از فروش

خدمات پس از فروش هر دو خودرو دنا پلاس و سمند سورن را شرکت ایساکو با بیش از 800 نمایندگی در سطح کشور ارائه می­دهد.

جمع‌بندی

در صورتی که در بین دو خودرو سمند سورن و دنا پلاس در حال جستجو برای خرید هستید جدول زیر به شما کمک خواهد کرد تا انتخاب بهتری داشته باشید.

کارشناسان ما در کارینا شما را یاری می­کنند تا در صورت قصد خرید خودرو دست دوم بتوانید با آگاهی کامل از شرایط فعلی خودرو بهترین خرید را داشته باشید.

مشخصات/خودرو دنا پلاس سمند سورن
حجم موتور 1646 1650
توان (اسب بخار) 115 115
سیکل ترکیبی 7.9 7.5
میزان رضایت از کیفیت 70 69
IQS  (تعداد ایراد در هر خودرو) 2.99 3.5
نقاط قوت از دیدگاه مشتریان سیستم ایمنی خوب

چراغ‌های جلو

کیفیت بالا دوربین عقب

برف پاکن
ترمز و ترمز دستی
کولر و بخاری– کمربند ایمنی
نقاط ضعف از دیدگاه مشتریان باز و بسته شدن درها

بد جا افتادن دنده‌ها

 کیفیت تایر
نحوه باز و بسته شدن درها
عدم تناسب مصرف سوخت

ارائه مدرک معتبر کارشناسی خودرو کارینا تضمینی رسمی برای معامله شماست.کارشناسی خودرو کارینا تحت نظر شرکت ISQI انجام می‌پذیرد.

مطالب مرتبط:

دنا یا دنا پلاس کدام خودرو را انتخاب کنیم