در این مطلب به مقایسه جکS5 با هایماS7 می پردازیم. در بین سالهای 94 تا 97 تنوع خودروهای چینی با قیمت مناسب موجب شده بود تا بسیاری از مشتریان بتوانند با بودجه محدود خودروهای شاسی بلند چینی که از لحاظ آپشن وضعیت مناسبی نیز دارند سوار شوند.

در یکی دو سال اخیر باتوجه به تغییرات قیمت ارز و محکم شدن تحریم­ها علیه ایران برخی از این محصولات دیگر تولید نشد و یا قیمت آن با جهش پنج برابری مواجه شد. در این مطلب می خواهیم

در ادامه به مقایسه عمومی دو خودرو جکs5 محصول کرمان موتور و هایماs7 محصول ایران­ خودرو با هم پرداخته ایم.

مقایسه جکS5 با هایماS7 با ویژگی های عمومی

سال 1394 شرکت کرمان موتور جکs5 را که محصولی جذاب از لحاظ ظاهری و آپشن بود به بازار ایران عرضه نمود. این خودرو از موتور 1997 سی­سی با بهره گیری از توربو شارژر و قدرت موتور 174 اسب بخار استفاده می­کند.

گیربکس خودرو DCT و شش حالته است. جکs5 دارای سان روف، آینه جانبی تاشو، سیستم صوتی به روز، شش کیسه هوا جهت سرنشینان و دوربین و سنسور دنده عقب می­باشد.

ایران خودرو هایماs7 را با مشارکت ایران خودرو خراسان و شرکت هایما به بازار ایران عرضه نمود. این خودرو تا سال 1397 توسط ایران خودرو تولید گردید لیکن پس از آن به خاطر تحریم ها از خط تولید خارج شد. حجم موتور هایماs7 برابر 1995 سی­سی و قدرت موتور آن 148 اسب بخار است.

این خودرو از تجهیزاتی مانند گرم کن صندلی، دوربین دید عقب، آیینه تاشو، سیستم صوتی لمس 7 اینچ و 4 عدد کیسه هوا بهره می­برد.

رضایت مشتریان از کیفیت اولیه

شرکت بازرسی کیفیت استاندارد ایران همه ساله بر مبنای 24 سئوال از مشتریان رضایت مصرف کنندگان را از کیفیت اولیه خودرو در سه ماهه اول مالکیت مورد سنجش قرار می­دهد.

در مقایسه جکS5 با هایماS7 متوجه شدیم رضایت مشتریان از کیفیت اولیه جکs5 حدود 74 در مقیاس صد است.

در این خودرو از دیدگاه مشتریان در وهله اول نارضایتی از مصرف سوخت و در اولویت­ های بعدی نارضایتی از کیفیت رنگ بدنه، کیفیت تایرها و گیربکس است.

اما مشتریان جکs5 از نحوه باز و بسته شدن درب­ها، فرمان و بخاری و کولر خودرو رضایت کامل دارند.

رضایت مشتریان خودرو هایما اتوماتیک 2 امتیاز کمتر از جکs5 است به طوری که رضایت از کیفیت اولیه این خودرو حدود 72 در مقیاس صد است.

مشتریان به شدت از قدرت و شتاب خودرو ناراضی هستند و شاخص­ های دیگری همچون تناسب مصرف سوخت و عملکرد کولر و کیفیت رنگ بدنه موجب نارضایتی مشتریان هایماs7 گردیده است.

در طرف مقابل رضایت مشتریان از سیستم فرمان، نحوه باز و بسته شدن دربها و بخاری موجب رضایت مشتریان گردیده است.

مقایسه جکS5 با هایماS7 توسط شاخص IQS

شاخص IQS توسط ISQI سنجیده می­شود این شاخص یک شاخص بین المللی است که با متدولوژی مشخص تعداد ایراد مشاهده شده توسط مشتری در سه ماهه اول مالکیت را اندازه گیری می­کند.

در مقایسه جکS5 با هایماS7 تعداد ایراد مشاهده شده در جک 2.2 ایراد در هر خودرو است.

یعنی بعد از سه ماه به طور متوسط مشتریان با 2.2 ایراد در خودرو جکS5 خود مواجه می­شوند.

تحلیل ثانویه این شاخص در این خودرو نشان می­دهد که بیشترین ایرادات دیده شده از سوی مشتریان مصرف بالای سوخت، ریختگی رنگ و خرابی باطری می­باشد.

بررسی شاخص IQS هایماS7 نشان می­دهد مشتریان این خودرو در سه ماهه اول مالکیت خودرو 3.4 ایراد مواجه بوده­ اند. پایین بودن شتاب،  مصرف بالای سوخت و کم بودن کشش خودرو در سربالایی بیشترین ایرادات مورد اشاره از سوی مشتریان است.

بیشترین تفاوت جک S5 و هایما S7

با مقایسه جکS5 با هایماS7 و بررسی دیدگاه مشتریان اختلاف عمده در شاخص­ ها را می­توان تحلیل کرد. اولین اختلاف بزرگ این دو خودرو در قدرت و شتاب موتور آنهاست به طوری که رضایت مشتریان در جکS5 بیش از 30% بالاتر از هایماS7 است.

کیفیت رنگ بدنه هایماS7 با بیش از 15% بهتر از رنگ بدنه جکS5 از دیدگاه مشتریان است.

خدمات پس از فروش

خدمات پس از فروش جکS5 را در ایران نمایندگی­ های شرکت بم خودرو ارائه می­دهند. هایما S7 نیز خدمات پس از فروش خود را از شرکت ایساکو با بیش از 700 نمایندگی در ایران دریافت می­نماید.

جمع بندی

ورای مباحث فوق بازار دست دوم خودرو هایماS7 چندان پر رونق نیست در حالی که خودرو جکS5 راحت­تر خرید و فروش می­گردد.

در صورتیکه تمایل به خرید خودرو کارکرده دارید از خدمات کارشناسی کارینا پارس به آدرس https://carinapars.com  استفاده نمایید.

در جدول ذیل مقایسه جکS5 با هایماS7 بصورت مختصر ارائه گردیده است:

مشخصات/خودرو جک S5 هایماS7
حجم موتور 1997 1995
توان (اسب بخار) 174 148
میزان رضایت از کیفیت 74% 72%
(تعداد ایراد در هر خودرو) IQS 2.2 3.4
نقاط قوت از دیدگاه مشتریان نحوه باز و بسته شدن دربها
عملکرد فرمان
عملکرد بخاری و کولر
نحوه باز و بسته شدن دربها
عملکرد فرمان
عملکرد بخاری
نقاط ضعف از دیدگاه مشتریان خرابی باطری
ریختگی رنگ
مصرف سوخت
کیفیت تایرها و گیربکس
 پایین بودن قدرت و شتاب

عملکرد کولر

مصرف بالای سوخت

کم بودن کشش خودرو در سربالایی
کیفیت رنگ بدنه