از شرکت‌های موفق خودروسازی چینی می‌توان چری را نام برد، تیگو 5 به عنوان محصول این شرکت در سال 2010 روانه بازار گردید. طراحان تیگو 5 به دنبال ساخت خودرویی با کیفیت اروپایی بودند و در این امر نیز بسیار موفق عمل نمودند.

از طرف دیگر کمپانی هایما که زیرمجموعه برند فاو به حساب می‌آید. هایما  S7 را در سال 2010 با طراحی زیبا بدنه روانه بازار کرد. هایما S7 توسط شرکت ایران خودرو در دسترس مشتریان قرار گرفت. طی توافقات ایران خودرو و شرکت چینی این خودرو با موتور 1.8 لیتری توربو شارژ و طراحی جدید عرضه گردید.

این دو خودرو در یک کلاس قیمتی قرار می‌گیرند، به همین دلیل در این گزارش به مقایسه این دو خودرو چینی می‌پردازیم.

مقایسه فنی دو خودرو هایما S7 و تیگو 5

چری تیگو 5 دارای پیشرانه 4 سیلندر خطی با حداکثر قدرت 139 اسب بخار است. گیربکس این خودرو هفت سرعته CVT و شتاب صفر تا صد آن 13 ثانیه است. حداکثر سرعت این خودرو 165 کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت ترکیبی تیگو 5 برابر با 8.9 لیتر در صد کیلومتر است.

از طرف دیگر هایما S7  توربو از پیشرانه 4 سیلندر با حداکثر توان 170 اسب بخار بهره می‌برد. حجم موتور این خودرو 1.8 لیتر است. این خودرو دارای گیربکس با 6 دنده اتوماتیک و شتاب صفر تا صد آن برابر با 10 ثانیه است. حداکثر سرعت این خودرو 170 کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت ترکیبی آن 9.6 لیتر در صد کیلومتر است.

مقایسه امکانات رفاهی تیگو 5 و هایما S7

دو خودرو از نظر آپشن‌ها تقریبا برابر هستند. آپشن‌های خودرو تیگو 5 شامل: مه شکن‌های جلو و عقب، اتولایت، آینه‌های جانبی برقی، تهویه مطبوع اتومات، صندلی برقی 6 حرکته، سنسور جلو و عقب، سیستم ایموبلایزر و کروز کنترل

همچنین خودرو هایما S7 دارای تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو، آینه های جانبی برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک، صندلی راننده 8 حرکته، سنسور نور و باران، کروز کنترل، اسپویلر و قفل مرکزی است.

رضایت مشتریان از کیفیت اولیه هایماS7  و تیگو 5

هر ساله کیفیت خودروهای عرضه شده به بازار توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران سنجیده می‌شوند. این مطالعه در سه ماهه اول مالکیت خودرو (پیمایش کمتر از 4000 کیلومتر) انجام می‌شود.

میانگین رضایتمندی مشتریان از هایما S7  برابر با 74 در مقیاس 100 بدست آمد.  در این خودرو نحوه باز و بسته شدن درها، عملکرد مجموعه گیربکس و عملکرد جلوبندی و کمک فنرها دارای کمترین میزان رضایت و وضعیت موتور و عملکرد لوازم ایمنی این خودرو بالاترین میزان رضایت را بدست آورد.

از طرف دیگر تیگو 5 نیز توانست با شاخص 73 در مقیاس 100 رضایت مشتریان را بدست آورد. چری تیگو 5 دارای بالاترین امتیاز در نحوه باز و بسته درها، وضعیت موتور و عملکرد سیستم فرمان و کمترین امتیاز را قدرت و شتاب خودرو، عملکرد مجموعه گیربکس و عملکرد جلوبندی و کمک فنرها بدست آورد.

بررسی شاخص IQS هایما S7 و تیگو 5

مطالعه IQS تعداد عیوب مشاهده شده در سه ماهه اول مالکیت توسط مالک خودرو را اندازه‌گیری می‌کند. نتایج این مطالعه مشتریان را در هنگام خرید خودرو جهت اتخاذ درست‌ترین تصمیم در خصوص کیفیت خودروها یاری می‌نماید.

در خودرو هایما S7 بیشترین ایرادات فنی و طراحی وارد شده به خشک بودن لاستیک‌ها و هچنین عملکرد ترمز دستی وارد شده است و میانگین شاخص IQS این خودرو حدود 1.3 ایراد در هر خودرو بدست آمده است.

از طرف دیگر در خودرو تیگو 5 میانگین شاخص IQS برابر با 1.8 ایراد در هر خودرو بدست آمد و بیشترین ایرادات وارد شده به پایین بودن شتاب و صدای موتور وارد گردید.

خدمات پس از فروش

خدمات پس از فروش خودرو تیگو 5 توسط شرکت مدیران خودرو با 148 نمایندگی فعال ارائه می‌شود. از آن طرف خدمات پس از فروش هایما S7 توسط شرکت ایساکو با 653 نمایندگی فعال در سطح کشور ارائه می‌شود.

جمع‌بندی

 در نهایت باید گفت که با توجه به طراحی ها و مشخصات فنی، انتخاب بین این خودرو سخت است. هایما S7 از نظر فنی دارای آپشن های بیشتر و حتی از نظر طراحی نیز فضای مناسبی را برای خانواده ها تعبیه کرده است. به طور کلی در جدول زیر مشخصات فنی، نقاط ضعف و قدرت هر دو خودرو ارائه شده است. مشتریان با بررسی کلی مشخصات این دو خودرو و هچنین ارزیابی شاخص‌های مطرح شده می‌توانند با مراجعه به سایت کارینا بهترین انتخاب را داشته باشند.

 

مشخصات خودرو

 

هایما S7 توربو

 

تیگو 5

 

حجم موتور

 

1795 سی سی

 

1971 سی سی

 

توان خودرو (اسب بخار)

 

170

 

139

 

میزان رضایت از کیفیت اولیه

 

74

 

73

 

شاخص IQS

 

1.3

 

1.8

 

نقاط قوت از دیدگاه مشتریان

 

وضعیت موتور

عملکرد لوازم ایمنی

عدم نفوذ آب، باد و گرد و غبار

 

نحوه باز و بسته درها

وضعیت موتور

عملکرد سیستم فرمان

 

نقاط ضعف از دیدگاه مشتریان

 

نحوه باز و بسته شدن درها

عملکرد مجموعه گیربکس

عملکرد جلوبندی و کمک فنرها

 

عملکرد مجموعه گیربکس

عملکرد جلوبندی و کمک فنرها

قدرت و شتاب خودرو

 در زمان خرید خودرو کارکرده با مراجعه به سایت کارینا می‌توانید از خدمات کارشناسی خودرو بهره ببرید.

 

مطالب مرتبط:

مقایسه جک اس 5 و هایما اس 7

مقایسه هاوال H2 و چری تیگو 5