دو خودرویی که از نظر ظاهری بسیار بهم شبیه هستند. ام وی ام یکی از اولین چینی‌های وارد شده به ایران و چری نمونه موفق‌تر این کمپانی طی ده سال گذشته محصولات مشابهی را به بازار عرضه کرده‌اند. در این مقاله به مقایسه تیگو 7 و ام وی ام x55 می‌پردازیم.

یکی از اولین چینی‌های وارد شده به بازار ایران ام وی ام است. این خودرو به قدری پرفروش بود که مدیران خودرو تصمیم به تولید برند چری نمود. می‌توان گفت در حال حاضر خودروهای تولیدی این برندها از پلتفرم، طراحی، گیربکس و موتور مشابه استفاده می‌کنند.

باید عنوان نمود که محصولات چری با امکانات بیشتر و برند ام وی ام با قیمت مناسب به بازار عرضه می‌شوند. مشتریان خرید محصولات ام‌وی‌ام را به دلیل ارزان‌ بودن منطقی‌تر می‌دانند.

معرفی عمومی تیگو 7 و ام وی ام 55X

تیگو 7 دارای موتور با حجم 1498 سی‌سی و 4 سیلندر 16 سوپاپه است. گیربکس این خودرو 6 سرعته با حداکثر سرعت 170 کیلومتر بر ساعت است. شتاب صفر تا صد این خودرو برابر با 10.9 ثانیه و مصرف سوخت این خودرو در یک سیکل ترکیبی 6.5 لیتر است.

ام وی ام X55 دارای 4 سیلندر 16 سوپاپه و حجم موتور آن 1498 سی سی است. گیربکس این خودرو 6 سرعته دو کلاچه و مصرف سوخت آن در هر صد کیلومتر برابر 7.1 لیتر است. شتاب این خودرو نیز 10.9 ثانیه و سقف سرعت مشابه با تیگو 7 دارد.

حداکثر توان هر دو خودرو 147 اسب بخار و حداکثر گشتاورشان 210 نیوتن‌متر است.

مقایسه امکانات رفاهی تیگو 7 و ام وی ام X55

 هر دو خودرو امکانات مشابهی را همچون سیستم ترمز ضد قفل ABS، کروز کنترل، ایموبلایزر، تنظیم فشار باد تایرها، ورود و خروج بدون کلید، چراغ روشنایی در روز و سنسور پارک عقب دارند.

تیگو 7 علاوه بر امکانات اشاره شده دارای امکاناتی چون سیستم کمکی حرکت در سربالایی (HAS)، کیسه هوای کناری و پرده‌ای، فعال شدن اتوماتیک چراغ‌ها، آینه کروماتیک، گرم کن صندلی جلو و سیستم تهویه خودکار است.

رضایت مشتریان از کیفیت اولیه تیگو 7 و ام وی ام ایکس 55

رضایت مشتریان از کیفیت اولیه خودروهای عرضه شده در بازار ایران توسط ISQI  هر ساله سنجیده شده و از طریق سایت این شرکت به آدرس WWW.ISQI.CO.IR  اطلاع‌رسانی می­گردد. تیگو 7 رضایت‌مندی مشتریان خود را با شاخص 75 در مقیاس 100 تأمین نموده است.

در خودرو تیگو 7 نحوه باز و بسته شدن درها، قدرت و شتاب خودرو، وضعیت موتور و عملکرد سیستم فرمان بالاترین میزان رضایت مشتریان را بدست آورد. از طرف دیگر عملکرد گیربکس، عملکرد جلویندی و کمک فنرها و کیفیت تایرها کمترین میزان رضایت مشتریان را تامین نمودند.

از سوی دیگر خودرو MVM X55 توانست با شاخص 78 در مقیاس 100 رضایت مشتریان را بدست آورد. خودرو ام‌وی‌ام ایکس 55 در بخش‌های جلوبندی و کمک‌ فنرها و عملکرد ترمز پایین‌ترین میزان رضایت مشتریان و از آن طرف مشتریان از نحوه باز و بسته شدن درها، وضعیت موتور، عملکرد سیستم فرمان و عملکرد گیربکس رضایت کامل داشتند.

مقایسه شاخص IQS  در خودروهای تیگو 7 و ام وی ام  X55

شاخص IQS یک شاخص بین المللی است که تعداد ایراد مشاهده شده در سه ماهه اول مالکیت خودرو را توسط مشتریان منعکس می­نماید. این شاخص به صورت سالانه توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ارزیابی و نشر می­شود.

شاخص IQS در خودرو تیگو 7 حدود 1.6 ایراد در هر خودرو است. به عبارتی پس از سه ماه استفاده از خودرو مشتری تنها با 1.6 ایراد در این خودرو مواجه می­شود. بیشترین ایرادات مشاهده شده از سوی مشتریان در تیگو 7 ریختگی و پریدگی رنگ بدنه و  مصرف بالای سوخت بوده است.

شاخص IQS در خودرو ام وی ام ایکس 55 حدود 1.3 ایراد در هر خودرو است. در این خودرو بیشترین ایرادات به مصرف بالای سوخت و صدای اضافی در داخل اتاق وارد شده است.

بیشترین اختلاف بین ام وی ام X55 و تیگو 7

نگاهی اجمالی به گزارش سنجش رضایت مشتریان ISQI به ما نشان می­دهد، در مقایسه ام‌وی‌ام ایکس 55 و تیگو 7 اختلاف معنی‌دار در رضایت مشتریان در عملکرد گیربکس است که ام‌وی‌ام ایکس 55 حدود 9 امتیاز در مقیاس 100 بالاتر است.

خدمات پس از فروش

خدمات پس از فروش هر دو محصول در ایران توسط شرکت مدیران خودرو با 120 نمایندگی ارائه می­شود.

جمع‌بندی

ام‌وی‌ام X55 اندکی بزرگتر از ام‌وی‌ام X33 و کوچکتر از چری تیگو 5 است. با این حال باید گفت دو خودرو ام وی ام ایکس 55 و تیگو 7 تشابهات زیادی دارند. کمترین میزان شاخص رضایت‌مندی مشتریان در هر دو خودرو به بخش‌های کیفیت رنگ بدنه، عملکرد جلوبندی و کمک فنرها و عملکرد ترمز اختصاص یافته است.

خدمات کارشناسی خودرو کارینا تضمینی رسمی برای خرید و فروش خودرو است.

در جدول زیر می­‌توانید خلاصه‌­ای از نتایج مقایسه­ دو خودرو تیگو 7 و ام وی ام X55  ملاحضه نمایید.

مشخصات خودرو تیگو 7 ام وی ام X55
حجم موتور 1498 سی سی 1498 سی سی
توان (اسب بخار) 147 147
میزان رضایت از کیفیت 75 78
مصرف سوخت 6.5 7.1
شاخص IQS 1.6 1.3
نقاط قوت از دیدگاه مشتریان قدرت و شتاب خودرو

عملکرد سیستم فرمان

سیستم برق‌رسانی

عملکرد سیستم فرمان

عملکرد مجموعه گیربکس

نحوه باز و بست شدن درها

نقاط ضعف از دیدگاه مشتریان عملکرد جلوبندی و کمک فنرها

عملکرد مجموعه گیربکس

عملکرد ترمز

عملکرد ترمز

عملکرد جلوبندی و کمک فنرها

کیفیت رنگ بدنه

 در هنگام خرید و فروش خودرو دست دوم و نیاز به خدمات کارشناسی خودرو با کارینا تماس بگیرید.

مطالب مرتبط

شاخص های ارزیابی خودرو

بیشترین امتیاز APEAL خودروها مربوط به چه خودروهایی است؟