شناسایی رنگ شدگی خودرو با چشم

اولین قدم در خرید خودرو دست دوم یا کارکرده تشخیص رنگ خودرو با چشم است. با مطالعه این مقاله با روش‌های کارشناسی رنگ خودرو با چشم آشنا خواهید شد.

زمانی که ماشین رنگ‌آمیزی می‌شود، ضخامت رنگ در سطح بدنه به صورت یکدست نمی‌شود. همچنین با هر بار رنگ شدن خودرو، تنها بخش‌هایی رنگ می‌شوند که نیاز دارند. در نتیجه تفاوت رنگ و ضخامت رنگ قابل تشخیص است. از زاویه‌ای دیگر رنگ فابریک خودرو دارای بافت یکپارچه و شش ضلعی است. اما رنگ‌آمیزی که توسط نقاش‌ها صورت می‌گیرد، دارای بافت شطرنجی است. که نقاط روشن و تیره زیادی را به دلیل ماهیت رنگ و حلال درون آن ایجاد می‌کند. حلال و تینر موجود در مواد پس از رنگ‌آمیزی از سطح بدنه بخار و سبب مات شدن سطح خودرو می‌شوند. در نتیجه با بررسی چشمی و انعکاس نور بر روی سطح بدنه قابل تشخیص است.

تشخیص رنگ لبه کاپوت و در خودرو

یکی راه‌های مطمئن در کارشناسی تشخیص رنگ خودرو بررسی موم‌های در خودرو و کاپوت آن است. درب‌های خودرو دارای موم خاصی هستند که اگر خودرو تعویضی یا دچار تعمیر شده باشد موم‌های آن کنده می‌شوند. حال برخی از تعمیرکاران با موم‌کشی سعی می‌کنند تا آن را پوشش دهند ولی با بررسی نقاط مختلف یک خودرو قابل شناسایی هستند.

بررسی رنگ شدگی با استفاده از نور

اگر نور چراغ‌قوه یا نور گوشی را بر روی خودرو بتابانیم. در برخی از نقاط خودروی رنگ‌شده با تفاوت کنتراست رنگ و کدری مواجه می‌شویم. در هنگام بررسی با نور گوشی به نقاط برآمدگی یا مواج بودن بدنه توجه کنید، که این می‌تواند نشانه رنگ‌شدگی باشد.

بررسی رنگ شدگی گلگیر‌ها 

طبق آمارهای بدست آمده از شرکت‌های تولیدکننده لوازم یدکی گلگیرها یکی از نقاط خودرو هستند که بیشترین رنگ‌شدگی، تعویض ویا بتونه‌کاری را دارند. برای تشخیص این کار کافی است به پیچ‌های متصل‌شده به شاسی خودرو توجه کنید. اگر پیچ‌ها آچار خوردگی داشته باشند، به راحتی مشخص می‌گردند.

بررسی نقاط کیلرشده بر روی خودرو 

متخصصان در خودروهایی که دچار رنگ‌شدگی شده‌اند از کیلر برای ایجاد سطح صیقلی و همسان‌سازی با دیگر نقاط استفاده می‌کنند. در یک خودرو فابریک کارخانه کیلر به صورت منظم پخش شده است و حتی در برخی از خودرو‌های می‌توان خانه‌های چندضلعی بر روی بدنه مشاهده کرد. اما در یک خودرو رنگ‌شده کیلر به صورت نامنظم در سطح بدنه پاشیده شده است.

بررسی پاشیدگی رنگ در نقاط مختلف بدنه 

در هنگام رنگ‌آمیزی خودرو این امکان وجود دارد که مقداری از رنگ به اشتباه در بخش‌هایی از بدنه پاشیده شود. مخصوصا این نشانه‌ها را می‌توان در لبه‌های بدنه خودرو مشاهده نمود. در این بخش حتما کابل برق خودرو در لبه داخلی درها و زه اطراف خودرو را بررسی کنید.

بررسی لبه‌های زیرین دستگیره‌ها

در یک خودرو رنگ‌شده با بررسی لبه‌های زیرین دستگیره‌ها می‌توان نشانه‌هایی همچون پاشش رنگ، کدری یا اثرات بتونه را یافت.

نتیجه‌گیری

هرچند در این مقاله به بررسی روش‌های بررسی رنگ شدگی خودرو با چشم پرداختیم، اما باید به این نکته اشاره کرد اینکار نیازمند کارشناس تشخیص رنگ خودرو است و باید به صورت حرفه‌ای بررسی شود.

در ابتدای بررسی حتما دور تا دور ماشین را بررسی کنید و اختلاف رنگ‌ها بر روی بدنه و همچنین نقاط رنگ پاشیدگی زه و دستگیره‌ها را با دقت شناسایی کنید.

 وقتی یک خودرو در یک کارگاه نقاشی رنگ‌آمیزی می‌شود ، نقاشان اتومبیل به غیر از قسمتی که می‌خواهند رنگ کنند بقیه قسمت‌های بدنه خودرو را با کاغذی می‌پوشانند این کاغذ را با چسب مشکی دور تا دور لبه‌ها و پنل‌‎های ماشین می‌چسبانند. به همین دلیل با بررسی چشمی هم می‌توان مقدار رنگ بر روی چسب مشکی یافت. حتی با دقت زیر بدنه ماشین را نیز بررسی کنید زیرا امکان وجود پاشش رنگ در این قسمت نیز وجود دارد.

در بررسی‌های دقیق‌‍‌تر حتما به زیر کاپوت خودرو و یا روی رادیاتور نیز توجه کنید زیرا امکان رنگ‌خوردگی و اسپری رنگ در این نقاط وجود دارد. این پاشش رنگ در کاپوت و یا قسمت جلویی خودرو از روی پیچ و مهره‌های الحاقی قابل شناسایی است. در هنگام باز کردن کاپوت و جلوبندی اختلاف رنگ در پیچ‌های باز شده قابل تشخیص است.

به عنوان کلام پایانی باید اذعان نمود نقاشان و صافکاران روز به روز حرفه‌ای‌تر شده‌اند و همین باعث سخت‌تر شدن تشخیص رنگ خودرو می‌شود. از طرفی دیگر با پیشرفت تجهیزات و ابزارها فرآیندهای رنگ‌آمیزی و صافکاری همچون رنگ‌آمیزی کالیبره شده، رنگ‌آمیزی در اتاق کوره سبب مشکل شدن شناسایی رنگ‌شدگی خودرو می‌شوند. در اکثر اوقات برای تشخیص رنگ خودرو، ملزم به بهره گیری از کارشناسی دقیق رنگ خودرو توسط فردی با تجربه و تخصص است.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله لزوم کارشناسی خودرو و دلایل آن را مطالعه نمائید.

 

مطالب مرتبط: