روشن نشدن ماشین یکی از مواردی است که ممکن است برای هر فردی اتفاق بیافتد. در حالت کلی با چرخش سوییچ خودرو سه حالت امکان دارد که اتفاق افتد:

1- ماشین با چرخاندن سوییچ روشن می‌شود.

2- استارت نخوردن خودرو که ناشی از ایرادات موجود در باتری ماشین (تخریب اتصالات، ارور در سیستم امنیتی و …)

3- در حالت سوم ماشین استارت می‌خورد اما روشن نمی‌شود.

در این مقاله در خصوص حالت سوم هنگامی که خودرو استارت می‌خورد اما روشن نمی‌شود صحبت خواهیم نمود.

نحوه عملکرد استارت خودرو

استارت خودروها با فشردن یک دکمه و همچنین در خودروهای قدیمی‌تر به صورت هندلی صورت می‌گرفت. استارت خودرو به صورت مکانیکی است که وظیفه انتقال انرژی الکتریکی به مکانیکی را بر عهده دارد. که درنهایت خودرو روشن می‌شود.

استارت زدن به این صورت است که انرژی الکتریکی توسط باتری به موتور و به همین ترتیب حرکات به موتور منتقل می‌شوند. اجزای یک استارت شامل: استارت، دنده استارت، آرمیچر، بالشتک‌ها، زغال استارت و پوسته هستند. به همین ترتیب اگر هریک از این اجزا دچار مشکل شوند، موتور خودرو روشن نخواهد شد.

چگونگی فرآیند استارت خودرو

در هنگام استارت خودرو مراحل زیر انجام می‌شود:

1- مخلوط شدن سوخت خودرو و هوا

2- ایجاد تراکم سوخت و هوا با استفاده از نیروی مکانیکی

3- اشتعال سوخت و هوا با ایجاد جرقه

4- به حرکت درآمدن پیستون‌ها (100 دور در دقیقه)

 

برای جلوگیری از ضررهای مالی هنگام معامله خودروهای دست‌دوم و کارکرده استفاده از کارشناسی خودرو ضروری است.

عوامل مهم استارت خوردن و روشن نشدن ماشین

  • کمبود سوخت در باک ماشین یکی از مواردی است که ماشین استارت می‌خورد اما روشن نمی‌شود، بسیار ساده است این علت زیرا سوختی نیست که برای اشتعال و روشن شدن موتور استفاده گردد.
  • مشکل در استاتر خودرو که این بخش از قطعات متحرک و دنده تشکیل می‌شود، اگر هرکدام از این اجزا ایرادی پیدا کنند خودرو روشن نمی‌شود.
  • مسدود شدن فیلتر خودرو که سبب می‌شود بنزین به موتور نرسد. این مورد ممکن است با ایجاد رسوب در مجاری سوخت‌رسانی اتفاق افتد.
  • اختلالات ایجاد شده در انژکتور که مانع از سوخت‌رسانی به موتور می‌شود و در پی آن خودرو روشن نمی‌گردد.
  • تخریب شدن پمپ بنزین که سبب مختل شدن انتقال بنزین به موتور می‌گردد و در حین استارت خوردن، موتور روشن نمی‌شود.
  • مشکل در شمع و کویل که در این صورت زمان‌بندی و ولتاژ احتراق دچار مشکل می‌شود. اگر خودرو بد استارت می‌خورد باید شمع‌ها را به مراکز خدمات معتبر نشان دهید تا از مشکلات احتمالی بتوانید جلوگیری کنید. همچنین نرسیدن برق به شمع‌ها نیز ممکن است علت ایجاد این خرابی باشد و باید سیستم برق‌رسانی خودرو بررسی و بازبینی گردد.
  • در فصول سرد همچنین روشن نشدن خودرو بعد از استارت زدن، ممکن است به دلیل استفاده از روغن موتورهای تقلبی و بی‌کیفیت باشد.
  • از دیگر مواردی که در روشن نشدن خودرو دخیل است، وجود نقص و ایراد در سیستم سوخت‌رسانی است.

کلام آخر

یکی از مشکلاتی که اکثر رانندگان با آن مواجه می‌شوند، استارت خوردن و روشن نشدن آن است. به طور کلی دلایل این مشکل شامل موارد: کم بودن سوخت در باک خودرو، وجود خرابی و ایراد در مجموعه استارتر، نقص و عیب در کویل و شمع‌ها، نرسیدن برق به شمع‌ها، مسدود بودن فیلتر خودرو، ایراد و مشکل در انژکتور خودرو، استفاده از روغن‌های بی‌کیفیت و تقلبی و در نهایت خرابی در سیستم سوخت‌رسانی است.

 

مقالات مرتبط:

کارشناس خودرو در تهران