اگر شما هم گزارش‌های تحلیلی سایت کارینا پارس را مطالعه کرده باشید، حتما اسم کروز کنترل را در بخش امکانات و آپشن‌های خودرو زیاد شنیده‌اید. در ادامه این مطلب در خصوص کروز کنترل و کارآیی آن در خودرو بحث خواهیم نمود.

هنگام رانندگی در مسیرهای طولانی و جاده‌های صاف به واسطه سیستم تثبیت سرعت، راننده می‌تواند بدون استفاده از پدال گاز سرعت خودرو را به میزانی ثابت تنظیم نماید. این آپشن به صورت پیش‌فرض در خودروهای جدید و مدل بالا وجود دارد. همچنین برخی از شرکت‌ها بسته به درخواست مشتری به صورت آپشنال این ویژگی را ارائه می‌دهند.

کروز کنترل (Cruise Control) چیست؟

این آپشن ابزاری است برای تثبیت سرعت تا در مسافت‌های طولانی راننده بتواند بدون فشردن پدال گاز از رانندگی لذت ببرد. این ویژگی در برخی از خودروهای کلاسیک آمریکایی وجود داشت زیرا اتوبان‌های این کشور از ابتدا به صورت وسیع و طولانی ساخته شده بودند. در ابتدا این ویژگی به صورت یک دکمه مکانیکی در خودروها تعبیه شده بود و جعبه دنده در دور موتور خاص قرار می‌گرفت. حال با توجه به پیشرفت تکنولوژی این ویژگی به صورت یک دکمه الکترونیکی بر روی فرمان قرار گرفته است.

کروز کنترل چگونه کار می‌کند؟

همانطور که در بخش پیشین اشاره نمودیم، در ابتدا خودروسازان آمریکایی با مدنظر قرار دادن حال رانندگان در مسیرهای طولانی به فکر این امکان در خودرو افتادند. بسته به شرکت‌های خودروسازی این آپشن  بر روی فرمان، دسته راهنما، برف پاکن کن یا حتی به صورت دسته‌ای خارج از فرمان تعبیه می‌شود. فعال کردن این سیستم به صورت یک دکمه اتوماتیک و غیرفعال نمودن آن با فشردن پدال ترمز انجام می‌شود.

در خودروهای جدید در کنار این آپشن حفظ ایمنی خودرو نیز در نظر گرفته می‌شود. زیرا در این خودروها رادارهایی نیز در اطراف خودرو تعبیه می‌گردند تا فاصله ایمن خودرو حفظ شود. این سیستم با مدیریت دریچه گاز انجام می‌شود. با فعال بودن کروز کنترل دریچه گاز از طریق سیستم کابلی و با محدود کردن هوا کنترل می‌شود.

اجزای سیستم کروز کنترل (Cruise Control)

برای درک بهتر عملکرد این سیستم باید اجزای آن را بشناسید:

واحد فرمان (Command Module): سیستمی که به راننده این امکان را می‌دهد تا با وجود کلیدهای مختلف، سرعت خودرو را ثابت، کم یا زیاد کنند.

واحد کنترل الکتریکی (ECU): این سیستم وظیفه پردازش داده‌ها و اطلاعات را دارد. در واقع ECUها ابتدا داده‌های ورودی را دریافت و پس از پردازش فرمان‌های تولیدی را به سمت خروجی هدایت می‌کنند.

عملگر کروز کنترل (Actuator): این بخش وظیفه باز و بسته نمودن دریچه گاز را بر عهده دارد و سرعت را براساس فرمان‌های دریافت شده تنظیم می‌نماید. به منظور آشنایی بیشتر با این بخش انواع عملگرها را نیز در ادامه معرفی می‌نماییم.

بررسی انواع عملگرها کروز کنترل

1- عملگرهای الکتریکی

2- عملگرهای خلاء

3- سیستم‌های بدون عملگر

سیستم کروز کنترل را چگونه فعال نماییم؟

به منظور فعال نمودن این آپشن باید از دکمه‌های روی فرمان یا دسته‌های خارج از فرمان استفاده نمایید. همچنین بعد از فعال نمودن این سیستم می‌توانید با دکمه‌های +/- به منظور کاهش یا افزایش سرعت خودرو استفاده نمایید. در صورتیکه می خواهید از این حالت خارج شوید کافی است که پدال گاز خودرو را فشار دهید.

1- سیستم کروز کنترل با دکمه‌های on / off فعال می‌شود.

2- در سرعت‌های 55 الی 75 کیلومتر بر ساعت اقدام به روشن نمودن این آپشن نمایید و به منظور احتیاط از فعال نمودن این آپشن در سرعت‌های خیلی زیاد پرهیز نمایید.

3- دکمه‌های دیگری نیز در سیستم‌های کروز کنترل تعبیه می‌شوند تا پس از انتخاب سرعت خودکار وضعیت به حالت تثبیت برسد. یکی از این دکمه‌ها Set است.

4- به منظور غیرفعال نمودن این سیستم کافی است پدال گاز را فشار دهید تا خودرو به حالت عادی برگردد. همچنین دکمه off نیز به منظور غیرفعال نمودن وجود دارد.

انواع دکمه‌های کروز کنترل

1- دکمه یا کلید تنظیم (Set): این دکمه به منظور تثبیت شتاب اتومبیل استفاده می‌شود. به همین دلیل قبل از هر اقدامی باید سرعت خودرو را به میزان مدنظر برسانید.

2- کلید اکسل (Accel): جهت افزایش سرعت به میزان یک کیلومتر بر ساعت در هر بار فشردن آن از این دکمه استفاده می‌شود.

3- کلید کاست (Coast): در جهت معکوس دکمه accel استفاده می‌شود و سرعت خودرو به اندازه یک کیلومتر بر ساعت پایین می‌آید.

4- کلید رزومه (Resume): هر زمان که کروز کنترل را غیرفعال می‌نمایید به منظور بازگشت به شتاب قبل از لغو آن، از این کلید استفاده می‌شود.

5- دکمه کنسل (Cancel): برای متوقف نمودن سیستم کروز کنترل از این دکمه استفاده می‌شود.

کلام آخر

همانطور که اشاره نمودیم سیستم کروز کنترل مانع از خستگی  پاهای رانندگان در رانندگی مسیرهای طولانی می‌شود. در خودروهای جدید و مدل بالا این آپشن به صورت پیش‌فرض وجود دارد و برای خودروهای قدیمی نیز می‌توان این سیستم را اضافه نمود.

مطالب مرتبط:

علت گاز نخوردن ماشین چیست؟