رنگ خودرو یکی از مهمترین پارامترهای زیبایی خودرو است. وقتی که خودرو دچار صدمه شود و قسمتی از رنگ خود را به هر دلیلی از دست بدهد. هنگام ترمیم و نقاشی دوباره باید رنگ اولیه خودرو با رنگ ثانویه یکی باشد. این اشتباه در رنگ‌آمیزی باعث ناهماهنگی در ظاهر خودرو می‌شود. یکی از نکات بسیار مهم در زمان کارشناسی خودرو و بازینی خودرو از تمامی جنبه‌ها همین شناسایی کد رنگ خودرو است.

پس باید کد رنگ خودرو را بدانیم، در این مقاله قصد داریم نحوه پیدا کردن محل درج  کد رنگ خودرو را به شما یاد دهیم.

آیا کد رنگ با نام رنگ خودرو تفاوت دارد؟

نام رنگ خودرو با کد رنگ خودرو تفاوت دارد. برخی افراد تصور دارند که کد رنگ با نام رنگ خودرو یکی است که اشتباه می‌کنند. برای نمونه رنگ تاکسی زرد که با چشم دیده می‌شود امکان دارد در طیف بین تیره‌تر یا روشن‌تر باشد. هنگام خرید خودرو باید از کد رنگ مطلع باشید. با کد رنگ می‌توان ترکیب رنگ مورد نظرتان را شناسایی کرد.

چیزی که در کارت ماشین یا اسناد ثبتی مشاهده می‌کنید نام رنگ است و کد رنگ متفاوت با آن است. کد رنگ حتی در مدل‌های مختلف یک خودرو متفاوت است.

محل درج کد رنگ خودرو

اگر قسمتی از بدنه خودرو آسیب ببیند باید از کد رنگ خودرو هنگام ترمیم آن استفاده کرد. ناهماهنگی در بدنه خودرو زمانیکه این دو رنگ تفاوت داشته باشند، بسیار بد جلوه می‌کند. بهتر است قبل از ترمیم رنگ خودرو، تهیه رنگ، قلم خش‌گیر و یا موارد دیگر، کد رنگ خود را پیدا کنید.

درج کد رنگ بر روی برچسب اطلاعات خودرو و شماره شناسایی خودرو (VIN) است. به برچسب خودرو اطلاعات خودرو، SPID، VCL و یا CIS گفته می‌شود. در این برچسب اطلاعاتی همچون رنگ خودرو، مدل و ساخت خودرو درج شده است.

یادتان باشد که این برچسب را با برچسب بازدهی مصرف انرژی اشتباه نگیرید. برچسب انرژی خودرو اطلاعاتی در خصوص بازدهی مصرف انرژی را نشان می‌دهد. به این نکته باید اشاره نمود که خودرو‌های ساخت داخل برچسب اطلاعات خودرو را ندارند. برچسب اطلاعات خودرو را می‌توانید در قسمت‌های زیر بیابید:

  • در زیر صندلی راننده
  • سایبان آفتاب کمک راننده
  • محفظه چرخ زاپاس
  • داخل فضای کاپوت جلو بر روی عایق گرمای موتور
  • در سمت راننده

اگر هم نتوانستید محل آن را بیابید، از روی کاتالوگ همراه اتومبیل موقعیت آن مشخص است. به دنبال کدی باشید که با نام‌های PNT یا paint و یا C/TR مشخص شده باشد.

از طرف دیگر اوراق بیمه را حتما بررسی کنید و در آن به دنبال VIN باشید. هنگامی که خودرو بیمه می‌شود باید اطلاعات کامل خودرو به شرکت بیمه ارائه شود، به همین دلیل VIN در بیمه نامه درج می‌گردد.

برای پیدا کردن کد رنگ به دنبال کد C که معمولا رنگ را نشان می‌دهد. همچنین علامت Tr نشان‌دهنده رنگ است. در این خصوص به دنبال کد 17 کارکتری حروف و اعداد باشید.

محل قرارگیری کد رنگ ماشین در انواع مختلف

محل قرارگیری کد رنگ در انواع خودروها متفاوت است. حتی ممکن است در مقایسه خودروها با چشم غیرمسلح تفاوت رنگ بدنه خودرو دیده نشود. اما کد رنگ هرکدام از آنها با یکدیگر تفاوت داشته باشد. این کد رنگ معمولا بر روی یک صفحه فلزی و به بدنه چسبانده شده است. معمولا این صفحه فلزی که دارای اطلاعات مهمی است، در زیر در محفظه موتور قرار گرفته است و با چشم می‌توان پیدا نمود. در ادامه محل درج کد رنگ در انواع خودروها ارائه شده است.

شرکت سازنده محل قرارگیری کد رنگ
کیا رکاب در – سمت راننده – روی برچسب
هیوندای رکاب در – سمت راننده – روی برچسب
تویوتا رکاب در – سمت راننده – روی برچسب
سایپا محفظه موتور – زیر آبپاش – روی پلاک فلزی
ایران خودرو محفظه موتور – روی سینی فن – روی پلاک فلزی
پارس خودرو محفظه موتور – زیر آبپاش – روی پلاک فلزی
بی ام و محفظه موتور – روی پلاک فلزی – در سمت راننده
بنز محفظه موتور – پلاک فلزی – در سمت راننده
دوو محفظه موتور- روی سینی فن – روی پلاک فلزی
لکسوس رکاب در – سمت راننده – روی برچسب
مزدا رکاب در- سمت راننده – روی برچسب
نیسان محفظه موتور – روی پلاک فلزی – در سمت راننده
پژو محفظه موتور – روی پلاک فلزی
سوزوکی محفظه موتور- زیر آبپاش – در صندوق عقب – روی پلاک فلزی

کلام آخر

در هنگام کارشناسی خودرو که تمامی جنبه‌های ماشین چه لحاظ بدنه، رنگ و حتی فنی مورد بررسی و بازبینی قرار می‌گیرد. این نکته بسیار اهمیت دارد که از کد رنگ خودرو مطلع باشید. کارشناسان شرکت کارینا در تمامی مراحل همراه شما هستند و هرگونه اطلاعات را در اختیار مشتری قرار می‌دهند. همیشه باید توجه داشته باشید که تخصصی بودن این کارها نشان‌دهنده ضرورت کارشناسی خودرو در هنگام خرید است.

مطالب مرتبط