مقایسه هاچ بک‌­های سایپا:

کوئیک و تیبا 2

تیبا به عنوان خودرو ملی گروه سایپا به بازار عرضه گردید؛ اما تیبا هاچ‌بک 4 سال بعد از تیبا در سال 1391 با عنوان تیبا 2 توسط شرکت سایپا رونمایی شد. پس از جنجال در نام گذاری تیبا که در سال 1387 به نام مینیاتور به بازار عرضه شد، سایپا کار خود را ساده کرد و نام تیبا 2 را بر روی محصول هاچ بک برگزید. تیبا 2 پرفروش‌ترین خودرو هاچ بک در ایران است. شکل ظاهری تیبا 2 در بدو امر بسیاری از جوانان را مجذوب خود کرد.

کوئیک نیز خودرو دیگر هاچ بک گروه خودروسازی سایپا است. کوئیک دنده‌­ای در سایپا و کوئیک R در پارس خودرو تولید می­شود. نمای جلوی کوئیک شباهت زیادی به خودرو ساینا دارد. در ابتدا کوئیک به نام سایپا 212 نام گذاری شده بود ولی در ادامه به کوئیک تغییر نام داد. عده­ای اعتقاد دارند کوئیک ورژن فیس لیفت تیبا 2 می­باشد.

باتوجه به آنکه این دو خودرو در مجموعه خودروهای اقتصادی هاچ بک گروه خودرو سازی سایپا قراردارد بر آن شدیم تا با توجه به نظرات بازرسین ISQI و همچنین نتایج نظرسنجی از کیفیت اولیه محصولات توسط این شرکت، مقایس‌ه­ای دقیق در این حوزه به خریداران احتمالی این محصول ارائه دهیم.

بررسی رضایت مشتریان از کیفیت محصول

رضایتمندی مشتریان از خودرو تیبا 2 حدود 66.9 و از خودرو کوئیک دنده­‌ای حدود 65.7 می­‌باشد. شاخص رضایت مشتریان از کیفیت اولیه توسط شرکت ISQI با نظرسنجی از حداقل 350 نفر از مشتریان یک خودرو که حداقل سه ماه از آن استفاده کرده‌­اند حاصل می­‌شود. در این نظرسنجی 24 سئوال در مورد شاخص­‌های مختلف در زمینه “بدنه”، “نیرو محرکه و سوخت”، “مجموعه تعلیق و انتقال قدرت”، “ایمنی” و “تهویه مطبوع و وسایل برقی” پرسیده می­‌شود.

مشتریان هر دو این خودروها به شدت از نحوه باز و بسته شدن درب­ها نارضایتی دارند. در خودرو کوئیک دنده‌­ای سکوت نسبی و آرامش داخل اتاق، شاخص عملکرد گیربکس و عملکرد جلوبندی نیز منجربه عدم رضایت مشتریان گردیده است. در طرف مقابل شاخص‌­های عملکرد بخاری و کولر، شیشه بالابر، عملکرد لوازم ایمنی داخل اتاق و وضعیت موتور رضایت مشتریان را جلب نموده است.

مشتریان در خودرو تیبا 2 از سیستم صوتی، سکوت نسبی داخل اتاق و گیربکس ناراضی هستند از سوی دیگر عواملی همچون قدرت و شتاب خودرو، عملکرد بخاری، عملکرد برف پاکن و لوازم ایمنی داخل اتاق منجر به رضایت مشتریان گردیده است.

تفاوت عمده رضایت مشتریان در این دو خودرو در شاخص قدرت و شتاب خودرو است که رضایت مشتریان تیبا 2 حدود 10 نمره در مقیاس 100 بالاتر از رضایت مشتریان کوئیک است. سیستم صوتی خودرو کوئیک نیز به  شکل معنی داری رضایتمندی بالاتری نسبت به تیبا 2 دارد.

 

مقایسه شاخص IQS کوئیک و تیبا 2

مطالعه IQS تعداد ایرادات مشاهده شده مشتریان در سه ماهه اول مالکیت خودرو را نشان می­دهد.

IQS هر دو خودرو حدود 3.7 ایراد است به این معنی که مشتریان پس از سه ماه استفاده از خودرو به طور متوسط 3.7 ایراد در ماشین خود شناسایی می‌­کنند.

میانگین این شاخص در خودروهای روز دنیا حدود یک ایراد است.

در هر دو این خودروها ایراداتی مانند صدای اضافی داخل اتاق، عدم تناسب در مصرف سوخت، رگلاژ نبودن درب­ها و بد جا رفتن دنده‌­ها به وفور مشاهده می­‌گردد.

خدمات پس از فروش

هر دو این محصولات از خودروهای پر فروش گروه خودرو سازی سایپا بوده و معمولاً قطعات یدکی آن در نمایندگی­های مجاز و همچنین فروشگاه‌­ها یافت می­‌گردد.

خودرو کوئیک و تیبا 2 را 700 نمایندگی خدمات پس از فروش سایپا یدک سرویس دهی  می­کند.

جمع بندی

اگر به دنبال خرید یک هاچ‌بک اقتصادی هستید علاوه بر توضیحات فوق می­توانید از جدول ذیل جهت مقایسه دو خودرو تیبا 2 و کوئیک استفاده نمایید.

مشخصات خودرو تیبا 2 کوئیک دنده‌ای
حجم موتور
نوع گیربکس
حداکثر قدرت(اسب بخار)
وزن خالص
مصرف سوخت سیکل ترکیبی
1503
دستی
87
1040
6.53
1503
دستی
87
1065
7.14
رضایت مشتریان از کیفیت اولیه خودرو( از 100 نمره)
شاخص IQS (تعداد ایراد)
66.9
3.7
65.7
3.7
نقاط قوت از دیدگاه مصرف کنندگان قدرت و شتاب موتور
بخاری
برف پاک کن
عملکرد لوازم ایمنی داخل اتاق
بخاری
کولر
شیشه بالابر
عملکرد لوازم ایمنی داخل اتاق
نقاط ضعف از دیدگاه مصرف کنندگان نحوه باز و بسته شدن درها
سیستم صوتی
عملکرد گیربکس
سکوت نسبی داخل اتاق
نحوه باز و بسته شدن درها
عملکرد جلوبندی
عملکرد گیربکس
سکوت نسبی داخل اتاق

 

برای مشاهده و مقایسه ویژگی های خودروها به مرجع اطلاعات خودروی کارینا مراجعه نمائید.

برای کارشناسی خودرو هنگام خرید به سامانه درخواست کارشناسی خودرو کارینا مراجعه نمائید.