در این مطلب به مقایسه فولکس تیگوان با رنو کولئوس پرداخته ایم و این دو خودرو را با ارزیابی شاخص های مختلف محک زده ایم تا شما با مزایا و معایب آنها آشنا شوید.

ما ایرانیان بیشترین خاطره ه­ایی که از برند فولکس داریم به فولکس قورباغه ای دهه 1970 میلادی باز می­گردد.

این خودرو که هنوز نیز با سبک و سیاق جدید در مجموعه فولکس تولید می­گردد، علاقه ­مندان خاص خود را دارد و یکی از محصولات پرطرفدار فولکس است.این خودرو ساز آلمانی با توجه به سطح مبادلات مالی و فروش در بازار آمریکا معمولاً جهت ورود به بازار ایران ریسک نمی­کند.

پس از برجام و در مدت کوتاه گشایش­های سیاسی، شرکت ماموت با عقد قرارداد با شرکت فولکس موفق شد تعداد محدودی فولکس تیگوان را پیش فروش و مدل 2018 این محصول را به مشتریان ایرانی عرضه کند.

در همان سال­ها شرکت نگین خودرو نیز به نمایندگی از شرکت رنو، خودرو شاسی بلند شهری کولئوس را به بازار ایران عرضه نمود و این محصول در کنار برادر ناتنی خود نیسان ایکس تریل به شاسی بلندهای محبوب آن سال­ها بدل گشتند.

مشخصات عمومی فولکس تیگوان در مقیاس با رنو کولئوس

فولکس تیگوان از موتور 2000 سی­سی مجهز به توربو شارژ بهره می­برد. قدرت این موتور 180 اسب بخار است و این موتور شتاب صفر تا صد کیلومتر 7.7 ثانیه را به مصرف کنندگان خود ارائه می­دهد. این محصول از گیربکس اتوماتیک 7 سرعته DSG بهره برده و دو دیفرانسیل (4WD) می­باشد. مصرف فولکس تیگوان در سیکل ترکیبی 7.4 لیتر در 100 کیلومتر است.

این خودرو دارای 9 کیسه هوا، سیستم پایداری خودرو (EPS)، کمربند ایمنی سر نقطه ­ای، سیستم کنترل سرعت در سراشیبی و سیستم آلارم (هشدار) خستگی راننده جهت حفظ امنیت سرنشینان خودرو می­باشد. امکانات فولکس تیگوان در خودروهای هم رده خود کامل بوده و تجربه رانندگی مطلوبی جهت سرنشینان خودرو ایجاد می­نماید.

رنو کولئوس یک شاسی بلند شهری است که رنو با حجم موتور 2500 سی­سی و با قدرت موتور 171 اسب بخار به بازار ایران عرضه نموده است. گیربکس این محصول اتوماتیک 6 سرعته CVT بوده و شتاب صفر تا صد کیلومتر آن 9.8 ثانیه است. محصول رنو کولئوس نیز از امکانات کامل این دسته از محصولات از جمله 6 کیسه هوا، کروز کنترل، سنسور دوربین عقب، کامپیوتر سفری و… بهره می­برد.

رضایت مشتریان از کیفیت فولکس تیگوان و رنو کولئوس

رضایت مشتریان از کیفیت اولیه خودروهای عرضه شده در بازار ایران توسط ISQI هر ساله سنجیده شده و از طریق سایت این شرکت به آدرس WWW.ISQI.CO.IR اطلاع رسانی می­گردد. فولکس تیگوان رضایتمندی مشتریان خود را با شاخص 86 در مقیاس 100 تأمین نموده است. این میزان رضایت مشتریان در بازار خودرو ایران منحصر به فرد است. تقریباً در تمامی شاخص­های ارزیابی مشتریان رضایت بسیار بالایی داشته ­اند.

لیکن نحوه باز و بسته شدن درب­ها، قدرت و شتاب خودرو و سیستم فرمان رضایت نزدیک به صد داشته است و به طور  فوق العاده­ ای مشتریان را مشعوف کرده است. مشتریان در خصوص هیچ یک از شاخص­های ارزیابی خودرو فولکس تیگوان ابراز نارضایتی نکرده ­اند. رضایت مشتریان از کیفیت خودرو رنو کولئوس حدود 79 در مقیاس صد است.

در مقایسه فولکس تیگوان با رنو کولئوس با بررسی شاخص­های این تحقیق مشخص می شود رضایت مشتریان از شاخص­هایی مانند نحوه باز و بسته شدن دربها، عملکرد فرمان و عملکرد گیربکس در حد بالایی است ولی شاخص قدرت و شتاب، مصرف سوخت و جلوبندی و کمک فنرها رضایت مشتریان رنو کولئوس را تأمین نکرده است.

بررسی شاخص IQS فولکس تیگوان با رنو کولئوس

شاخص IQS یک شاخص تخصصی در حوزه کیفیت خودرو است که توسط ISQI سنجیده می­شود. در این شاخص تعداد ایراد مشاهده شده توسط مشتریان در سه ماهه اول مالکیت خودرو سنجیده می­شود.

میانگین شاخص IQS در فولکس تیگوان 0.4 ایراد در هر خودرو است و در رنو کولئوس این عدد 1.2 ایراد در هر خودرو می­باشد.

بیشترین تفاوت بین خودرو فولکس تیگوان و رنو کولئوس

در مقایسه فولکس تیگوان با رنو کولئوس بررسی نتایج مشتریان از کیفیت این دو خودرو به ما کمک می­کند تفاوت عمده در رضایت مشتریان این دو محصول را پیدا کنیم.

قدرت و شتاب این دو محصول از دیدگاه مشتریان بسیار متفاوت است. هر چند رنو کولئوس از موتور 2.5 لیتری بهره می­برد لیکن رضایت مشتریان از قدرت و شتاب تیگوان حدود 20 امتیاز بالاتر از رنو کولئوس است.

عملکرد جلوبندی و کمک فنرهای فولکس تیگوان نیز به شکل معنی داری از دیدگاه مشتریان نسبت به رنو کولئوس عملکرد بهتری داشته است.

خدمات پس از فروش

نمایندگی رسمی و خدمات پس از فروش فولکس تیگوان در ایران ماموت خودرو است. این شرکت مجموعاً 4 نمایندگی رسمی تأیید شده خدمات پس از فروش دارد. نمایندگی رسمی خدمات پس از فروش رنو کولئوس نیز نگین خودرو است که در حال حاضر با 26 نمایندگی فعال ارائه خدمات می­نماید.

جمع بندی:

نتایج حاصل از تحقیقات رضایت از مشتریان در حوزه کیفیت و شاخص IQS شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران نشان دهنده آنست که کیفیت فولکس تیگوان به شکل فوق العاده ­ای رضایت مشتریان و خریداران خود را جلب نموده است. رضایت مشتریان از کولئوس نیز برای خودرویی در این کلاس قیمتی با عدد 79 نسبتاً مطلوب است. با توجه به آنکه هر دو این محصولات در حال حاضر به صورت کارکرده در بازار معامله می­شوند در صورتیکه قصد خرید هریک از این دو خودرو را به صورت دست دوم دارید به سایت ما به آدرس carinapars.com مراجعه و از خدمات کارشناسی خودرو کارینا استفاده نمایید.

مشخصات/خودرو فولکس تیگوان رنو کولئوس
حجم موتور 2000 2500
توان (اسب بخار) 180 171
میزان رضایت از کیفیت 86% 79%
(تعداد ایراد در هر خودرو) IQS 0.4 1.2
نقاط قوت از دیدگاه مشتریان نحوه باز و بسته شدن دربها
عملکرد فرمانقدرت و شتاب خودرو
نحوه باز و بسته شدن دربها
عملکرد فرمان
عملکرد گیربکس
نقاط ضعف از دیدگاه مشتریان در هیچ یک از شاخص­های ارزیابی مشتریان ابراز نارضایتی نکرده­اند صدای اضافی داخل اتاق
پایین بودن قدرت و  شتاب
مصرف سوخت
جلوبندی و کمک فنرها