دانگ فنگ H30 کراس برای اولین بار در سال 2010 به بازارهای جهانی و در سال 1394 نیز با همکاری شرکت ایران خودرو به بازار داخل عرضه شد. پلتفرم H30 کراس به روز نیست اما این خودرو به نسبت دیگر خودروهای شرکت ایران خودرو به‌روزتر است. خودرو اچ سی کراس از پیشرانه TU5 و همچنین گیربکس AL4 بهره می‌برد. این خودرو در ابتدا با مشکلات جدی رو‌به‌رو شد از جمله لقی دنده و همچنین خاموش شدن ناگهانی موتور اما به مرور زمان این مشکلات را برطرف نمود.

خودرو دنا از یک پلتفرم قدیمی و مشترک پژو 405 توسعه یافته است و همچنین با بهبود و فیس لیفت خودرو قیمت خودرو نیز افزایش یافت. شرکت ایران خودرو به دلیل محبوبیت دنا نسخه‌های جدیدتر را نظیر دنا پلاس، پلاس توربو و نسخه اتوماتیک را روانه بازار نمود.

مشخصات فنی دنا و دانگ فنگ H30 کراس

خودرو دنا مجهز به موتور با حجم 1645 سی سی و حداکثر قدرت آن برابر با 115 اسب بخار است. گیربکس این خودرو از نوع 5 دنده دستی و شتاب صفر تا صد آن برابر با 13.5 ثانیه است. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در هر صد کیلومتر برابر با 7.7 لیتر و حداکثر سرعت آن 189 کیلومتر در ساعت است.

از طرف دیگر خودرو اچ سی کراس دارای موتور با حجم 1600 سی سی و حداکثر قدرت این خودرو 105 اسب بخار است. جعبه دنده این خودرو 4 سرعته خودکار و حداکثر سرعت این خودرو 183 کیلومتر در ساعت است. شتاب صفر تا صد این خودرو 12.5 ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی این خودرو 7 لیتر در هر صد کیلومتر است.

امکانات و آپشن‌های رفاهی دنا و H30 کراس

از جمله امکانات خودرو اچ سی کراس می‌توان به ایموبلایزر، چراغ مه‌شکن جلو و عقب، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، شیشه‌ها و آینه‌های برقی، کیسه‌ هوای راننده، سرنشین جلو و کیسه هوای جانبی و …

همچنین خودرو دنا دارای تجهیزاتی چون: چراغ مه شکن جلو و عقب، کروز کنترل، سیستم عیب‌یابی هوشمند، ترمز ضد قفل ABS و EBD، آینه‌های جانبی برقی، کیسه هوای راننده و سرنشین و ….

رضایت مشتریان از کیفیت اولیه دنا و دانگ فنگ H30 کراس

میزان رضایت مشتریان از کیفیت اولیه خودرو در پیمایش کمتر از 4000 کیلومتر و در سه ماهه نخست مالکیت خودرو ارزیابی می‌شود. میانگین رضایت مشتریان از کیفیت اولیه دنا برابر 704 در مقیاس 1000 بدست آمد. مشتریان از نحوه باز و بسته شدن درها، قدرت و شتاب خودرو و عملکرد گیربکس رضایت کمتری داشتند و همچنین وضعیت موتور و عملکرد سیستم فرمان بیشترین امتیاز را کسب نمودند.

از طرف دیگر میزان رضایت مشتریان از خودرو دانگ فنگ H30 کراس برابر با 688 در مقیاس 1000 است. مشتریان از نحوه باز و بسته شدن درها، وضعیت موتور و عملکرد سیستم فرمان رضایت کامل داشتند و از سوی دیگر کمترین امتیاز را به قدرت و شتاب خودرو و عملکرد جلوبندی و کمک فنرها دادند.

همواره به یاد داشته باشید هنگام خرید و فروش خودرو به منظور جلوگیری از ضررهای مالی می‌توانید از خدمات کارشناسی خودرو استفاده نمایید. خدمات کارشناسی خودرو کارینا زیر نظر شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران انجام می‌شود.

شاخص IQS خودرو دنا و اچ سی کراس  

تعداد عیوب مشاهده شده در سه ماهه مالکیت خودرو در این شاخص ارزیابی می‌شود. میانگین شاخص IQS برای خودرو دنا 2.68 ایراد در هر خودرو بدست آمد. بیشترین ایراد به صدای غیرعادی از درب‌های عقب و مصرف بالای سوخت وارد گردید.

از سوی دیگر میانگین شاخص IQS خودرو H30 کراس برابر با 2.79 ایراد در هر خودرو بدست آمد. بیشتریان ایرادات به مصرف بالای سوخت و پایین بودن شتاب خودرو تعلق گرفت.

خدمات پس از فروش دنا و H30 کراس

خدمات پس از فروش هر دو خودرو دنا و دانگ فنگ H30 کراس توسط شرکت ایساکو با 653 نمایندگی فعال ارائه می‌گردد.

جمع‌بندی

مشخصات فنی و شاخص‌های ارزیابی دو خودرو دانگ فنگ H30 کراس و دنا در جدول زیر نشان داده شده‌اند.

مشخصات خودرو دنا H30 کراس
حجم موتور (سی سی) 1645 1600
توان موتور (اسب بخار) 115 105
میزان رضایت از کیفیت اولیه (مقایس 1000) 704 688
شاخص IQS 2.68 2.79
نقاط قوت از دید مشتریان وضعیت موتور

عملکرد سیستم فرمان

نحوه باز و بسته شدن درها

وضعیت موتور

عملکرد سیستم فرمان

نقاط ضعف از دید مشتریان نحوه باز و بسته شدن درها

قدرت و شتاب خودرو

عملکرد گیربکس

قدرت و شتاب خودرو

عملکرد جلوبندی و کمک فنرها