خودروی بسترن B30 از سال 2015 در فهرست تولیدات شرکت خودروسازی فاو قرار گرفته است. این خودرو بر روی پلتفرم بورا توسعه یافته و به دلیل داشتن ویژگی‌های ظاهری مناسب همچون طراحی زیبای بدنه و چراغ‌ها در بین مشتریان طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است.

از طرف دیگر شرکت خودروسازی چری، آریزو 5 توربو را سال 2015 در نمایشگاه گوانگژو معرفی نمود. چری آریزو 5 توربو ابتدا در سال 96 به بازار ایران عرضه گردید و سپس آریزو 5 توربو IE با ایجاد تغییراتی در ظاهر خودرو از سال 1400 در اختیار مشتریان قرار گرفت. در این مقاله به بررسی این دو خودرو چینی می‌پردازیم.

مقایسه فنی بسترنB30  و  آریزو 5 توربو

خودرو چری آریزو 5 توربو TE دارای موتور با حجم 1499 سی‌سی و 4 سیلندر است. گیربکس این خودرو از مدل CVT است.  حداکثر سرعت این خودرو 190 کیلومتر بر ساعت است. شتاب صفر تا صد این خودرو برابر با 9.8 ثانیه و مصرف سوخت این خودرو در یک سیکل ترکیبی حدود 6.9 لیتر است.

خودرو بسترن B30 دارای موتور 4 سیلندر 16 سوپاپ و حجم موتور آن 1598 سی سی است. جعبه دنده این خودرو 6 سرعته خودکار و مصرف سوخت ترکیبی آن در هر صد کیلومتر برابر 6.7 لیتر است. شتاب این خودرو نیز 12.6 ثانیه و سقف سرعت این خودرو 170 کیلومتر بر ساعت است.

مقایسه امکانات رفاهی بسترن B30 و آریزو 5 توربو

خودرو آریزو 5 توربو از جمله خودروهای چینی است که دارای امکانات نسبتا زیادی است، از جمله امکانات این خودرو می‌توان به: سیستم ضد سرقت ایموبیلایزر، سیستم استارت بدون کلید، کروز کنترل، سنسور عقب، دکمه‌های کنترلی فرمان و آینه بغل برقی.

خودرو بسترن B30 از امکانات ویژه‌تری برخوردار است، آپشن‌های این خودرو شامل: فرمان برقی، دکمه‌های کنترلی فرمان، سیستم مانع عقب رفتن خودرو، کروز کنترل، سنسور دنده عقب، سانروف، سیستم صوتی به همراه 6 بلندگو و همچنین آینه‌های برقی

رضایت مشتریان از کیفیت اولیه آریزو 5 توربو و بسترن B30

رضایت مشتریان از کیفیت اولیه خودروهای عرضه شده توسط شرکت ISQI سنجیده می‌شود و در این فرآیند خودروها از نظر شاخص‌های تهویه مطبوع و وسایل برقی، مجموعه تعلیق و انتقال قدرت، ایمنی، مجموعه نیرو محرکه و سوخت‌رسانی و بدنه مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

آریزو 5 توربو رضایتمندی مشتریان خود را با شاخص 73 در مقیاس 100 تامین نموده است. در خودرو آریزو 5 توربو مشتریان از نحوه باز و بسته شدن درها، وضعیت موتور، عملکرد سیستم فرمان و عملکرد لوازم ایمنی خودرو رضایت کامل داشتند و از طرف دیگر به عملکرد مجموعه گیربکس، جلوبندی و کمک فنرها امتیاز پایین‌تری دادند.

خودرو بسترن بی 30 دارای میانگین رضایت بالاتر با نمره 76 از 100 را بدست آورد. در این خودرو وضعیت موتور، عملکرد مجموعه گیربکس، ترمز و لوازم ایمنی داخلی خودرو بالاترین امتیاز را کسب کردند. همچنین مشتریان از جلوبندی، کمک فنرها، عملکرد کولر و قدرت و شتاب خودرو رضایت نداشتند.

بررسی شاخص IQS بسترن بی 30 و آریزو 5 توربو

 مطالعه IQS به تعداد عیوب فنی و طراحی مطرح شده از سوی مصرف‌کننده در سه ماهه اول مالکیت خودرو گفته می‌شود. میانگین شاخص IQS برای خودرو بسترن بی 30 حدود 1.9 و این شاخص برای خودرو آریزو 5 توربو برابر با 2.2 است.

بیشترین ایرادات وارد شده در خودرو بسترن بی 30 مرتبط با ضعف در کولر، رگلاژ نبودن درهای جلو و در خودرو آریزو 5 توربو بیشترین ایرادات به مصرف بالای سوخت و پایین بودن شتاب خودرو وارد شده است.

خدمات پس از فروش

خدمات پس از فروش خودرو بسترن B30 توسط شرکت بهمن موتور  با 80 نمایندگی فعال در سطح کشور ارائه می‌شود. خودرو آریزو 5 توربو نیز در ایران نیز توسط شرکت مدیران خودرو سرویس‌دهی می­شوند. شرکت مدیران خودرو در حال حاضر 148 نمایندگی فعال در سطح کشور دارد.

جمع‌بندی

در جدول زیر خلاصه‌ای از مشخصات فنی، نقاط ضعف و قدرت دو خودرو آریزو توربو 5 و بسترن B30 ارائه می‌گردد. اگر قصد خرید یکی از این خودروها را دارید، توصیه می‌شود حتما از خدمات کارشناسی خودرو کارینا استفاده نمایید.

مشخصات خودرو

 

آریزو توربو 5

 

بسترن B30

 

حجم موتور

1499 سی سی

 

1598 سی سی

 

توان خودرو (اسب بخار)

 

147

 

107

 

میزان رضایت از کیفیت

 

73

 

76

 

شاخص IQS

 

2.2

 

1.9

 

نقاط قوت از دیدگاه مشتریان

نحوه باز و بسته شدن درها

وضعیت موتور

عملکرد سیستم فرمان

عملکرد لوازم ایمنی

 

وضعیت موتور

عملکرد مجموعه گیربکس

عملکرد ترمز

 

نقاط ضعف از دیدگاه مشتریان

 

عملکرد مجموعه گیربکس

عملکرد جلوبندی و کمک فنرها

نحوه باز و بسته شدن درها

قدرت و شتاب خودرو

عملکرد جلوبندی و کمک فنرها

 

شرکت کارینا پارس با در اختیار داشتن کارشناسان مجرب و حرفه‌ای دقیق‌ترین گزارش‌ها را به همراه ضمانت معتبر از شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به مشتریان خود ارائه می‌دهد.

مطالب مرتبط:

مقایسه دنا پلاس توربو و چری آریزو 5 توربو