در سال‌های اخیر خودروسازان چینی با تولید کراس اوورهای مختلف توانسته‌اند سهم عمده‌ای از بازار داخل را بگیرند. ام وی ام x55 با نام اصلی تیگو 5x در سال 2017 توسط کمپانی چری در خط تولید قرار گرفت. در سال 98 شرکت مدیران خودرو به عنوان نماینده رسمی شرکت چری مونتاژ این خودرو را استارت زد.

از طرف دیگر جک اس 5 نیز به عنوان دیگر کراس اوور چینی در سال 2012 در نمایشگاه پکن به نمایش درآمد. کرمان موتور در سال 93 مونتاژ این خودرو را شروع کرد و دو سال بعد نسخه اتومات جک s5 در اختیار مشتریان قرار گرفت.

مشخصات فنی ام وی ام x55 و جک s5

خودرو ام وی ام ایکس 55 دارای موتور با حجم 1498 سی سی و حداکثر قدرت آن 147 اسب بخار است. این خودرو دارای گیربکس 6 سرعته دو کلاچه و شتاب صفر تا صد آن برابر با 9.7 ثانیه است. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو برابر با 6.9 لیتر در هر صد کیلومتر و حداکثر سرعت آن نیز 190 کیلومتر بر ساعت است.

از طرف دیگر جک اس 5 مجهز به موتور با حجم 1499 سی سی و حداکثر قدرت این خودرو 171 اسب بخار است. گیربکس این خودرو از نوع 6 سرعته اتومات دو کلاچه و حداکثر سرعت جک s5  برابر 190 کیلومتر در ساعت است. شتاب صفر تا صد این خودرو 10.5 ثانیه و مصرف سوخت جک اس 5 در یک سیکل ترکیبی برابر با 8.6 لیتر است. 

امکانات و آپشن‌های ام وی ام x55 و جک s5

هر دو خودرو دارای امکانات قابل توجهی هستند، خودرو MVM x55 مجهز به: سنسور فشار باد تایر، دیلایت، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، نویگیشن، چهار عدد کیسه هوا، کروز کنترل، استارت دکمه‌ای، صندلی جلو با تنظیمات چهار حالته، آینه‌های جانبی برقی و دوربین‌های عقب و 360 درجه

از سوی دیگر جک اس 5 دارای امکاناتی چون: کنترل ایستایی در سربالایی و سرازیری، سنسور فشار باد تایر، اتولایت، چراغ مه شکن جلو و عقب، نویگشین، 4 ایربگ برای سرنشینان جلو، تهویه اتومات، آینه تاشو برقی و ورود بدون کلید

رضایت مشتریان از کیفیت اولیه جک s5 و ام وی ام x55

مطالعه رضایتمندی مشتریان از کیفیت اولیه خودروها بر مبنای 5 شاخص ارزیابی می‌شود. این شاخص در سه ماهه اول مالکیت خودرو و پیمایش کمتر از 4000 کیلومتر اندازه‌گیری می‌شود.

میانگین رضایت مشتریان از کیفیت اولیه جک اس 5 برابر 73 در مقیاس 100 است. مشتریان از نحوه باز و بسته شدن درها، قدرت و شتاب خودرو، وضعیت موتور و عملکرد سیستم فرمان رضایت کامل داشتند، از سوی دیگر عملکرد مجموعه گیربکس و جلوبندی و کمک فنرها پایین‌ترین امتیاز را کسب نمودند.

از طرف دیگر شاخص رضایت مشتریان از کیفیت اولیه خودرو ام وی ام ایکس 55 برابر با 77 در مقیاس 100 بدست آمد. مشتریان پایین‌ترین امتیاز را به نحوه باز و بسته شدن درها، تناسب مصرف سوخت و کیفیت تایرها دادند و قدرت و شتاب خودرو، وضعیت موتور و عملکرد سیستم فرمان بیشترین امتیاز را کسب نمودند.

بررسی شاخص IQS جک اس 5 و ام وی ام x55

تعداد عیوب فنی و طراحی مطرح شده از سوی مصرف‌کننده در سه ماهه اول مالکیت خودرو تحت عنوان شاخص IQS بررسی می‌شود. میانگین شاخص IQS برای خودرو ام وی ام x55 برابر 1.3 ایراد در هر خودرو بدست آمد. بیشترین ایرادات در این خودرو به خشک بودن کمک فنرها عقب و خشک بودن فوم‌ها وارد شده است.

از طرف دیگر میانگین شاخص IQS جک s5 برابر 2.1 ایراد در هر خودرو بدست آمد. در این خودرو بیشترین ایرادات فنی و طراحی به مصرف بالای سوخت وارد گردید.

خدمات پس از فروش

خدمات پس از فروش ام وی ام ایکس 55 توسط شرکت مدیران خودرو با 148 نمایندگی فعال ارائه می‌شود. همچنین برای خودرو جک s5 خدمات پس از فروش توسط شرکت کرمان موتور با 97 نمایندگی فعال ارائه می‌شود.

جمع‌بندی

در جدول مشخصات فنی و همچنین شاخص‌های ارزیابی دو خودرو جک اس 5 و ام وی ام x55 ارائه شده است.

اگر قصد خرید یکی از این خودروها رو دارید، حتما از خدمات کارشناسی خودرو شرکت کارینا استفاده نمایید.

مشخصات خودرو جک s5 MVM X55
حجم موتور 1499 سی سی 1498 سی سی
توان موتور (اسب بخار) 171 147
میزان رضایت از کیفیت اولیه 73 77
شاخص IQS 2.1 1.3
نقاط قوت از دید مشتریان نحوه باز و بسته شدن درها

قدرت و شتاب خودرو

وضعیت موتور

عملکرد سیستم فرمان

قدرت و شتاب خودرو

وضعیت موتور

عملکرد سیستم فرمان

نقاط ضعف از دید مشتریان عملکرد مجموعه گیربکس

جلوبندی و کمک فنرها

نحوه باز و بسته شدن درها

تناسب مصرف سوخت

کیفیت تایرها