خودروهای هاچ‌بک با توجه به پیشرانه‌های کم‌حجم و ابعاد و اندازه‌های جمع‌و‌جور طرافداران زیادی دارند. در این مقاله قصد داریم دو هاچبک اسپرت وارداتی که در یک رنج قیمتی هستند با یکدیگر مقایسه کنیم.

آلفارومئو جولیتا به عنوان یک هاچبک ایتالیایی در بین سال‌های 1392 الی 1395 به بازار داخل ایران عرضه گردید. این خودرو به دلیل طراحی زیبا و منحصر به فردش مشتریان خاص خود را دارد. این خودرو به صورت اسپرت طراحی شده است و مناسب استفاده خانواده چندین نفره نیست.

از طرف دیگر شرکت هیوندای به عرضه خودروهای آپشنال معروف است، هیوندای ولستر در سال 2011 با طراحی خلاقانه به بازارهای جهانی معرفی شد. این خودرو نیز نسبت به دیگر رقبایش از امکانات و تجهیزات بیشتری برخوردار است. ولستر به عنوان هاچبک سه در توانست در بازار ایران فروش خیلی خوبی داشته باشد.

مشخصات فنی هیوندای ولستر و آلفارومئو جولیتا

هیوندای ولستر دارای پیشرانه 1.6 لیتری و قدرت موتور این خودرو 138 اسب بخار است. این خودرو همچنین مجهز به گیربکس 6 سرعته دو کلاچه و حداکثر سرعت این خودرو 190 کیلومتر بر ساعت است. شتاب صفر تا صد این خودرو 11.5 ثانیه و مصرف سوخت ولستر در سیکل ترکیبی 7.8 لیتر است.

از طرف دیگر خودرو آلفا رومئو جولیتا مجهز به موتور 4 سیلندر 1.4 لیتری است. حداکثر قدرت پیشرانه این خودرو 168 اسب بخار است. گیربکس این خودرو 6 دنده اتومات و شتاب صفر تا صد این خودرو 7.7 ثانیه است. حداکثر سرعت آلفا رومئو 218 کیلومتر در ساعت است. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو 5.8 لیتر در هر صد کیلومتر اندازه‌گیری شده است.

بررسی طراحی دو خودرو آلفا رومئو و هیوندای ولستر

هیوندای ولستر با طراحی سه در در بین جوانان از محبوبیت بالایی برخودار است. به نقل از متخصصان این صنعت هیوندای ولستر مشابه به برادر بزرگتر خود یعنی جنسیس کوپه است. چهره جذاب جلوی این خودرو با چراغ‌های کشیده و جلو پنجره شش ضلعی به زیبایی ولستر کمک کرده‌اند. چراغ‌های بیضی شکل عقب خودرو و همچنین خطوط تیز بر روی گلگیرها همگی در طراحی این خودرو را چشم‌گیر کرده‌اند.

از سوی دیگر آلفا رومئو جولیتا حدود 8 سالی است که در بازار داخلی کشور حضور دارد. اگر بخواهیم در مقایسه با ولستر طراحی خارجی این خودرو را بررسی نماییم، باید گفت که طراحی ساده‌تری دارد. باید اشاره نمود که طراح جولیتا همان کسی است که با برند مازراتی همکاری دارد. سبک خاص و خطوط تیز در این خودرو ظاهری زیبا و اسپرت به آن داده است.

امکانات و تجهیزات آلفا رومئو و هیوندای ولستر

خودرو هیوندای ولستر مجهز به امکاناتی چون: سیستم فرمان برقی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه‌های برقی، آینه‌های الکتروکرومیک، کروز کنترل، گرمکن صندلی‌های جلو، 6 عدد کیسه هوا، دوربین دنده عقب و استارتر دکمه‌ای

رقیب ایتالیایی اما دارای آپشن‌هایی چون: تهویه مطبوع خودکار، سیستم استارت به همراه تشخیص DNA، آینه الکترو کرومیک، گرمکن صندلی جلو، برف پاک کن و چراغ‌های اتوماتیک

به منظور بررسی و مقایسه خودروها می‌توانید به صفحه مرجع اطلاعات خودرو سایت کارینا پارس مراجعه نمایید.

 تجربه رانندگی

هیوندای ولستر در محور جلوی خودرو دارای سیستم مک فرسون و در محور عقب نیز مولتی لینک با فنرهای پیچشی است. در زمان رانندگی با خودرو ولستر ضربات شدید به اتاق خودرو وارد می‌شود و از این حیث سرنشینان عقب احساس راحتی نمی‌کنند. مرکز ثقل هیوندای ولستر پایین‌تر و سیستم فرمان برقی این خودرو سبب ایجاد هندلینگ بهتر می‌گردد.

از طرف دیگر خودرو آلفا رومئو جولیتا دارای ساختار مک فرسون استرات است و در محور عقب ساختار مولتی لینک با فنرهای پیچشی با زاویه خاص دارد که تجربه رانندگی بهتر و نرم‌تری را ایجاد می‌کند. همچنین از نظر کیفیت قطعات سیستم تعلیق آلفا رومئو در سطح بالاتری قرار دارد.

نتیجه‌گیری

اگر بخواهیم با توجه به طراحی خودرو، فضای داخلی و هزینه‌های پایین تعمیرات و خدمات پس از فروش بین این دو خودرو انتخاب کنیم قطعا اولویت با خودرو هیوندای ولستر است. اگر هزینه‌های نگهداری را کنار بگذاریم و قابلیت‌هایی چون لذت رانندگی و شتاب خودرو را در نظر بگیریم خودرو آلفا رومئو ایتالیایی گزینه مناسبی است. مشخصات فنی دو خودرو به طور خلاصه در جدول زیر قرار داده شده است.

مشخصات خودرو آلفا رومئو جولیتا هیوندای ولستر
حجم موتور 1.4 لیتر 1.6 لیتر
حداکثر توان 168 اسب بخار 138 اسب بخار
وزن خودرو 1310 کیلوگرم 1210 کیلوگرم
مصرف سوخت ترکیبی 5.8 لیتر 7.8 لیتر
حداکثر سرعت 218 کیلومتر در ساعت 190 کیلومتر در ساعت
شتاب صفر تا صد 7.7 ثانیه 11.5 ثانیه