با توجه به بالا رفتن قیمت سوخت در تمامی بازارهای جهانی، تقاضا برای خرید خودروهای کم‌ مصرف زیاد شده است. به همین دلیل در این مقاله به بررسی کم‌ مصرف‌ترین خودروهای ساخت داخل می‌پردازیم.

از طرف دیگر رویکرد جهانی به سمت و سوی تولید خودروهای دوست‌دار محیط‌زیست است. در همین راستا خودروها کم‌ مصرف طرفداران زیادی را به سمت خود سوق داده‌اند. در سال‌های اخیر شرکت‌های تولیدکننده خودرو به دنبال تولید خودروهای هیبریدی، الکتریکی، گازسوز و دیگر انواع خودروها هستند. از طرف دیگر قیمت خودروهای هیبریدی و یا الکتریکی بالا است و خیلی از افراد توان خرید آنها را ندارند. در ادامه به بررسی کم‌ مصرف‌ترین خودروهای موجود در بازار ایران می‌پردازیم.

تندر 90 کم‌مصرف اما با ظاهری زشت

در هر محفلی که بحث از خودرو کم‌ مصرف شده است، نام تندر 90 به میان آمده است. این مدل از سدان با موتوری 1600 سی سی دارای قدرتی 110 اسب بخار و 148 نیوتن متر گشتاور است. مصرف این سدان 9 لیتر در شهر، در جاده 5/6 لیتر و 8 لیتر در سیکل ترکیبی است. هرچند تندر 90 را نمی‌توان با بهترین خودروهای جهانی قیاس کرد، اما این خودرو برای بازار داخل مناسب است. انواع مختلفی از تندر 90 به بازار عرضه شده‌اند که نمونه‌های پارس تندر و اتوماتیک آن مصرف سوخت بیشتری دارند.

خودرو کم‌ مصرف و محبوب پژو 206

این خودرو که جزو قدیمی‌‌های بازار داخلی ایران محسوب می‌شود، به دلیل مصرف کم سوخت طرفداران زیادی دارد. این خودرو با 2 موتور TU3 در نوع تیپ 2 و TU5 برای تیپ 5 به بازار عرضه شده است. موتور TU3 حجم 1368 سی سی و قدرت 80 اسب بخار است. این خودرو در سیکل شهری به ازای هر صد کیلومتر 9/4 لیتر و در یک سیکل ترکیبی 7 لیتر بنزین مصرف دارد. موتورهای TU5 می‌توانند حدود 100 اسب بخار قدرت تولید کنند. مصرف میانگین این خودرو نیز 8/7 لیتر به ازای هر صد کیلومتر است. به این نکته نیز باید اشاره نمود که خودروهای پژو پارس و پژو 405 نیز از این موتور استفاده می‌کنند. به دلیل وزن بیشتر این خودروها مصرف آنها نیز نسبت به پژو 206 تیپ 5 بالاتر است.

در این‌باره حتما مقاله مقایسه پژو پارس با تندر 90 را مطالعه بفرمایید.

خودرو کم‌مصرف MVM 110

حجم موتور این خودرو 812 سی سی و گیربکس آن 5 سرعته با قدرتی معادل 52 اسب بخار و دارای گشتاور 90 نیوتن متر است. باید به این نکته اشاره نمود که نمونه 3 سیلندر این خودرو این مشخصات را دارد. در سیکل شهری مصرف سوخت آن در هر صد کیلومتر برابر با 7/8، در بزرگراه 4/5 و در سیکل‌های ترکیبی برابر با 5/7 لیتر است.

تفاوت چندان زیادی در مدل 4 سیلندر دنده‌ای این خودرو با موتور 1083 سی سی مشاهده نشده است. این خودرو نیز در لیست کم‌مصرف‌ترین‌ها قرار دارد ولی ایمنی بسیار پایین این خودرو همچنان آزار‌دهنده است.

تیبا

تیبا و تیبا 2 از محصولات سایپا، مصرف سوخت کمتر از 7 لیتر دارند. تیبا 2 و همچنین تیبا صندوق‌دار در هر 100 کیلومتر به ترتیب 53/6 و 95/6 لیتر مصرف می‌کنند.

 

دانگ فنگ اچ سی کراس

خودرو مجهز به پیشرانه 16 سوپاپ  tu5 پژو و گیربکس اتوماتیک در هر 100 کیلومتر حدود 7 لیتر مصرف می‌کند. این خودرو که از نظر کلاس‌بندی بدنه به کراس‌اوورها شبیه است، جزو کم‌مصرف‌ترین تولیدات داخل به حساب می‌آید.

تویوتا پریوس

این خودرو که از نظر شتاب و هندلینگ مشابه با تویوتا کورولا است و شاید طرفدار زیادی نداشته باشید. اما مصرف سوخت پایینی دارد و در هر صد کیلومتر کمتر از 5/3 لیتر بنزین مصرف می‌کند. این خودرو به پاک‌ترین خودرو نیز معروف است و تنها 99 گرم دی اکسید کربن در هر 100 کیلومتر تولید می‌کند.

هاچبک کم‌مصرف میتسوبیشی میراژ

یکی از هاچبک‌های کم‌مصرف بازار ایران که تنها 4 لیتر بنزین در هر صد کیلومتر مصرف می‌کند. خودرو سبزی که کمتر از 110 گرم مواد آلاینده تولید می‌کند. همچنین با تولید 80 اسب بخار در میان هاچبک‌های این رده بسیار مناسب است.

هیوندای سوناتا نسبتا لوکس

خودرو هیوندای سوناتا مصرف سوخت کمتر از 5 لیتر در هر صد کیلومتر دارد. این خودرو جادار و نسبتا لوکس به یک موتور بنزین‌سوز  به همراه یک موتور برقی مجهز است. باتری‌های آن در بخش زیرین صندوق قرار دارد. به دلیل امکانات بالا و قوای محرکه پیچیده قیمت این خودرو در بازار ایران بالا است.

رنو ساندرو، یک خودرو  کم مصرف و پاک

این خودرو که جزو پاک‌ترین خودروهای بازار ایران است، در هر صد کیلومتر مصرف سوخت کمتر از 7 لیتر دارد. این خودرو دارای یک موتور 4 سیلندری با حجم 1598 سی سی است که قدرت تولیدی آن 107 اسب بخار است. این خودرو به جهت تولید تنها 164 گرم آلایندگی به خودرو پاک معروف است. نسخه اتوماتیک این خودرو جزو کم‌مصرف‌ها نیست و در سیکل ترکیبی 9 لیتر مصرف دارد.

 خودرو کم مصرف کیا پیکانتو

این خودرو دارای پیشرانه 2/1 لیتری به 4 سیلندر مجهز است و در هر 100 کیلومتر حدود 6/5 لیتر مصرف دارد. این هاچ‌بک کره‌ای بسیار کم‌مصرف بوده و میان بانوان به دلیل سایز کوچکش بسیار طرفدار دارد.

جمع‌بندی

یکی از مهمترین دلایل گرایش خودروسازان به سمت تولید خودروهای کم‌مصرف کاهش آلودگی هوا و حفظ محیط‌زیست است. در ایران نیز به دلیل افزایش هزینه سوخت و نگرانی دولت در امر یارانه بنزین، شرکت‌های داخلی به دنبال تولید خودروهای کم‌ مصرف هستند. با ورود خودروهای هیبریدی و برقی می‌توان به کاهش هزینه‌های جاری کشور امیدوار بود.

یکی از امکانات موجود در سایت کارینا، قرار دادن صفحه مقایسه خودرو که می‌توانید با مراجعه به این صفحه اطلاعات کافی را در مورد هر کدام از خودروها کسب کنید.

در زمان کارشناسی خودرو یکی از پارامترهایی که باید مدنظر قرار داد مصرف بنزین خودرو است و کارشناسان خودرو تحت نظارت شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران تضمین فنی در اختیارتان قرار می‌دهند.