شاسی خودرو چیست

بعد از موتور که عضو اصلی یک خودرو است، می‌توان گفت شاسی خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل هنگام خرید خودرو باید به تشخیص سلامت شاسی خودرو پرداخت.

شاسی خودرو یک چهارچوب فولادی است. بررسی مشکلات شاسی خودرو به دلیل آنکه این بخش از خودرو قابل رویت و دیدن نیست، کمی دشوار است. اما شاسی اگر دچار نقص و عیوب گردد نشانه‌ها و علائمی در خود ایجاد می‌کند که در این مقاله به بررسی آنها می‌پردازیم.

قسمت‌های داخلی ماشین شامل سیستم‌های پیشرانه و انتقال قدرت، فنربندی، سیستم ترمز و فرمان بر روی شاسی نصب می‌گردند. اگر شاسی خودرو آسیب ببیند، ایمنی خودرو به شدت کاهش پیدا می‌کند. پس باید علائم و مشکلات شاسی را پیدا کنیم و سریعا به رفع این عیوب بپردازیم.

انواع شاسی خودرو

به طور کلی می‌توان شاسی خودرو را به دو نوع مستقل و یکپارچه تقسیم نمود. شاسی مستقل به صورت یک قطعه مجزا ساخته و بقیه قسمت‌های خودرو به آن متصل می‌شوند. این نوع از شاسی قدیمی بوده و فقط در برخی از کامیون‌ها می‌توان یافت. شاسی یکپارچه همانند اتاق ماشین فرمی متداول است. جهت کامل شدن ساختار خودرو در شاسی یکپارچه بقیه اجزا، سقف، گلگیر، کاپوت و درب‌ها به آن اضافه می‌شوند.

در ادامه به بررسی عیوب و مشکلات وارد شده به شاسی خودرو می‌پردازیم.

انحراف فرمان خودرو

اگر شاسی خودرو دچار مشکل گردد بعد از بررسی سیستم چرخ و فرمان باید شاسی اتومبیل نیز بازرسی گردد. به مرور و به دلیل ضربات سنگین به محور خودرو، سرشاسی و کمک فنر خودرو دچار آسیب می‌گردد و در هنگام رانندگی خودرو به یک سمت کشیده می‌شود. لاستیک‌سایی در درازمدت نیز می‌تواند دلیلی بر وجود عیب در شاسی خودرو باشد.

جهت‌گیری گشتاور

انحراف و به یک سمت کشیده شدن در هنگام شتاب‌گیری خودرو را جهت‌گیری گشتاور می‌‌گویند. در یک اتومبیل سالم نیز انحراف کم به سمت چپ یا راست طبیعی است. اما اگر شاسی دارای عیب باشد سبب تغییر زاویه و اصطکاک بیشتر بین قطعات می‌گردد. به همین دلیل طرف سالم‌تر نیروی بیشتری را ایجاد کرده و خودرو میل به انحراف بیشتر در یک جهت دارد.

ایجاد سر و صدا در شاسی

اگر بین قطعات جلوبندی خودرو اصطکاک یا سایشی وجود داشته باشد، صدایی نامتعارف در خودرو ایجاد می‌شود. اگر این عیب زیاد باشد، صداهای نامتعارف با شدت بیشتری شنیده ‌می‌شوند. از تاثیرات بر هم خوردن زوایای چرخ می‌توان به آسیب چهارشاخ پلوس،  شکستگی قطعه پلوس و یا بریده شدن آن تحت فشار زیاد اشاره نمود.

بررسی پوسیده شدن شاسی خودرو

شاسی خودرو از مواد ضد رنگ پوشانده شده است. اما با تماس زیاد این بخش با رطوبت پوسیدگی و زنگ زدگی در آن مشاهده می‌شود. پوسیدگی شاسی سبب ایجاد لرزش به کابین خودرو می‌گردد.

شاسی خوردگی

در بخش ابتدایی و انتهایی شاسی می‌توان این عارضه را مشاهده کرد. خوردگی شاسی باعث انتقال لرزش به داخل کابین و کاهش امنیت خودرو می‌شود. برای تشخیص شاسی خوردگی باید کف صندوق عقب و کاپوت با دقت بررسی شوند. اگر ناهمواری در کف صندوق عقب و یا کاپوت مشاهده شد، نشان‌دهنده شاسی خوردگی است. البته اگر ماشین شاسی کشی شده باشد تشخیص این  مورد سخت است و حتما باید کارشناس مربوطه آن را بازبینی کند.

جوش دادن اتاق خودرو

برای جلوگیری از لرزش اتاق ماشین در آسیب‌های وارده به شاسی، اتاق را در چند نقطه جوش می‌دهند. به همین دلیل به راحتی می‌توان آثار بتونه و رنگ را دید. برای دیدن اثرات رنگ و بتونه حتما زیر موکت کف اتومبیل و صندوق عقب را بررسی نمایید.

نتیجه‌گیری

 به طور کلی علائم وجود عیب در شاسی خودرو شامل موارد زیر است که معمولا در کارشناسی بدنه خودرو ارزیابی می شوند:

  • میل به انحراف شدید فرمان
  • تولید شدن صداهای نامتعارف در بخش جلوبندی
  • پوسیدگی شاسی خودرو و لرزش اتاق ماشین

تمامی این آسیب‌ها ایمنی خودرو را به صورت جدی کاهش می‌دهند. پس هنگام خرید خودرو کارکرده، تشخیص سلامت شاسی خودرو توسط یک کارشناس متخصص خودرو ضروری است.

 

نوشته های مرتبط

خرید خودرو کارکرده فرصت است یا تهدید؟
راهکارهای تشخیص دستکاری کیلومتر خودرو
خرید خودرو دست دوم و اشتباهات رایج آن
کارشناسی رنگ خودرو