بازار خودروهای دست دوم در جهان به سرعت در حال رشد است.

انتظار می‌رود بازار جهانی خودروهای دست دوم 81/12% رشد کند.

دلیل اصلی این امر ظهور ارگان‌های سازمان یافته و شرکت‌های بازرسی خودرو در کشورهای در حال توسعه است که موجب افزایش اعتماد افراد برای خرید خودروهای کارکرده شده‌اند. با این وجود پیش بینی می‌شود عدم تامین مالی در بسیاری از کشورها برای خودروهای کارکرده مانع رشد بازار شود. تولیدکنندگان بزرگی مانند تویوتا، بی ام و، سوزوکی و … وارد فضای خرید و فروش خودرو دست دوم در هند شده‌اند. در سطح جهانی، OEM‌هایی مانند فولکس واگن و دایملر از استارت آپ فروش آنلاین خودرو مانند Heycar در سال‌های 2017 و 2018 پشتیبانی کرده‌اند.

روند اصلی بازار

تقویت زیرساخت‌های آنلاین به طور مثبتی بر بازار خودروهای دست دوم در جهان تاثیر می‌گذارد.

با افزایش نفوذ تلفن‌های هوشمند و اینترنت در اقتصادهای در حال ظهور، به ویژه در آسیا و اقیانوسیه، بازار خودروهای دست دوم در حال سازماندهی است، زیرا خرده فروشان خودروهای دست دوم از دیجیتال سازی برای جذاب کردن پیشنهادات بازار استفاده می‌کنند. امکاناتی از قبیل بارگذاری تعداد بیشماری عکس و فیلم در بستر آنلاین و ارائه خدمات مالی، موجب شده تا مشتریان بیشتری به سمت خرید خودروهای دست دوم سوق داده شوند.

در بازار آمریکای شمالی، جایی که نسبت فروش خودرو دست دوم به فروش خودرو جدید تقریبا 2 به 1 است، بسیاری از فروشندگان جدید مانند Fair و Vroom از هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ استفاده می‌کنند تا برند و پیشنهادات خود را از فروشندگان خودروهای دست دوم متمایز کنند. OEM‌های اصلی در حال حاضر در بخش خودروهای دست دوم سرمایه گذاری می‌کنند تا درآمد خود را افزایش دهند.

مرسدس بنز از فناوری بلاکچین برای حفظ سوابق خودروهای دست دوم در پکن استفاده می‌کند.

درآمد حاصل از فروش سازمانی و غیر سازمانی خودروهای دست دوم در جهان

 

 

سریعترین رشد بازار در آسیا و اقیانوسیه

در حال حاضر چین بیش از 300 میلیون خودرو دست دوم ثبت شده دارد.

انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک به بزرگترین کشور دارنده خودرو دست دوم تبدیل شود.

از آنجا که تمرکز اصلی چین بر تولید خودروهای الکتریکی و وسایل نقلیه خودمختار می‌باشد، این کشور در حال برنامه‌ریزی برای فروش خودروهای دست دوم خود در سایر کشورها است. در ماه مه 2019، وزارت بازرگانی این کشور اجازه صادرات خودروهای دست دوم را به 10 کشور صادر کرد و اخیرا یک شرکت چینی در گوانگژو نزدیک به 300 خودرو کارکرده را به کامبوج، میانمار، نیجریه و روسیه صادر کرده است. همچنین تجارت صادرات و واردات خودروهای دست دوم نیز در اروپا برجسته بوده و فرانسه، آلمان، بلژیک، اسپانیا، هلند و پرتغال کشورهای عمده این تجارت هستند. انتظار می رود طی پنج سال آینده بازار خودروهای کارکرده در هند با سرعتی نزدیک به 15 درصد رشد کند. پلت فرم طبقه بندی شده آنلاین OLX انتظار دارد تا سال 2023 بازار خودروهای دست دوم به 25 میلیارد دلار برسد.

 

برای انجام کارشناسی خودرو کارکرده در محل به سامانه درخواست کارشناسی خودرو کارینا مراجعه کنید.