بررسی فیدلیتی خودرو جدید گروه بهمن

به گزارش وبسایت کارشناسی خودرو کارینا – طبق گفته‌ مدیران گروه بهمن به‌احتمال زیاد در سال ۱۴۰۰ شاهد تولید انبوه و حضور رسمی فیدلیتی در بازار کشورمان خواهیم بود.

طی سال های اخیر خودروهای کراس‌اوور و شاسی‌بلند در بازار کشورمان اقبال عمومی بیشتری نیست به سایر کلاس های بدنه خودرو برخوردار شده اند.

با توجه به گشایش‌های صورت گرفته پس از برجام، با ورود خودروهای خارجی چه وارداتی چه مونتاژ داخل، تنوع قابل توجهی از خودروهای شاسی بلند و کراس اوور در بازار ایران شکل گرفت. این تنوع مورد استقبال مشتریان با سلایق مختلف قرار گرفت. از این روی تولیدکنندگان و واردکنندگان خودرو برنامه ویژه ای برای عرضه خودروهای کراس اوور به بازار در نظر گرفتند.

در این بین با توجه سطح قیمت، امکانات و آپشن های مناسب و طراحی و زیبایی قابل قبول خودروهای شاسی بلند چینی، قشر متوسط درآمدی جامعه به خرید این خودروها گرایش بیشتری از خود نشان دادند و از سوی دیگر تولیدکنندگان و واردکنندگان داخلی نیز فضا را برای عرضه اینگونه خودروها مناسب دیدند.

برای سفارش کارشناسی فنی خودرو  به صفحه درخواست کارشناسی خودرو مراجعه نمائید.

گروه بهمن به عنوان یکی از خودروسازان داخلی در مقایسه با ایران‌ خودرو، سایپا، مدیران خودرو و کرمان موتور، دیرتر وارد رقابت عرضه کراس اوورها به بازار ایران شده اما توانست با هاوال به عنوان زیرمجموعه گروه خودروسازی گریت‌وال چین برای مونتاژ و عرضه خودروهای کراس‌اوور به توافق برسد.

شروع همکاری هاوال با گروه بهمن و عرضه کراس‌اوور H2 به بازار در آن برهه زمانی با خروج ایالات‌متحده از برجام و وضع تحریم های یکجانبه علیه صنعت خودرو و همچنین ممنوعیت واردات خودرو به کشور همراه شد. این امر به طور کلی موجب کاهش شدید فعالیت و همکاری با شرکای خارجی  صنعت خودرو از جمله شرکت های خودروساز چینی با تولیدکنندگان داخلی شد. به تبع آن همکاری گروه بهمن با شرکای چینی یعنی FAW و گریت‌وال متوقف و یا کاهش یافت.

اما گروه بهمن پس از خاتمه همکاری با گریت‌وال/هاوال و فاو، به سراغ شرکای جدید چینی همچون دانگ فنگ رفته که اولین نتیجه این همکاری، کراس‌اوور کوپه دانگ فنگ ix5 است که تولید آزمایشی آن مدتی است توسط گروه بهمن آغازشده و با نام دیگنیتی پرایم و لوگویی متفاوت به‌زودی وارد بازار کشورمان خواهد شد.

اما علاوه بر دیگنیتی، گروه بهمن مونتاژ و عرضه شاسی‌بلندی بزرگ‌تر با امکانات بهتر و البته گران‌تر را نیز در برنامه دارد.

فیدلیتی در واقع جتور X70 اس است.

اما نکته جالب توجه این است که Jetour یکی از زیرمجموعه‌های کمپانی چری است که مدت‌زمان زیادی از تأسیس آن نمی‌گذرد.

جتور فعالیتش را در سال ۲۰۱۸ و به‌عنوان برند پریمیوم و زیرمجموعه لوکس ساز چری آغاز کرده است و X70 نیز به‌صورت رسمی اولین محصول آن بوده است.

این خودرو بنا بر سیاست‌های سازندگان با نام فیدلیتی به معنای صداقت و وفاداری به بازار ایران وارد می شود.

نمای جلوی فیدلیتی

وبسایت کارشناسی خودروی کارینا اغلب به بررسی کیفی خودروهایی می پردازد که توسط بازرسان مورد ارزیابی قرار گرفته و رضایت مشتریان و مصرف کنندگان آن نیز جمع آوری شده است و بر اساس این شاخص های کیفی مانند رضایت مشتریان از کیفیت اولیه خودرو، خدمات پس از فروش، آدیت کیفی، تعداد عیوب مشاهده شده در خودرو و همچنین شاخص عملکرد، ظاهر و زیبایی خودرو (APEAL) اقدام به مقایسه و بررسی خودرو می نماید.

با توجه به اینکه هنوز خودروی فیدلیتی به بازار عرضه نشده است در این نوشته با استناد اطلاعات فنی و ظاهری منتشر شده از این خودرو، به معرفی قابلیت های آن می پردازیم.

نگاهی به طراحی ظاهری، کابین و بدنه فیدلیتی

طی سال های اخیر خودروسازان چینی در طراحی و ظاهر خودرو و حتی در کیفیت ساخت پیشرفت قابل ملاحظه ای کرده اند اما هنوز معتبرترین خودروسازان چینی نیز با الهام گیری از محصولات ژاپنی، کره ای و یا اروپایی محصولات خود را طراحی و روانه بازار می کنند. خودروسازانی همانند چری، جیلی و چانگان گام‌های مهم و بزرگی در این مسیر طراحی خودرو برداشته اند اما از این قاعده مستثنی نیستند.

طراحی نمای ظاهری فیدلیتی نیز با همین رویکرد شباهت هایی با هیوندای سانتافه دارد اما وجود جزئیاتی منحصر به فرد باعث شده تا نتوان طراحی و ظاهر آن را یک کپی ناشیانه از سانتافه دانست.

نمای جلوی خودرو، جلو پنجره ای متفاوت و تزئینات کرومی که بر لوکس بودن خودرو اشاره دارد استفاده شده همچنین چیدمان چراغ‌های LED روی سپر فیدلیتی که قبلا در خودروهای دیگر نیز دیده شده است جلوه میکند.

نمای جانبی فیدلیتی

 

کابین خودرو اما شباهت های ظریفی با خودروهای آئودی دارد و به نظر می رسد طراحان محصول با الهام گیری و الگوبرداری از آن طراحی جلوداشبورد و پنل کاربری آن و همچنین طرح رودری ها را طراحی کرده اند.

جمع بندی این الهام گیری، فیدلیتی را به خودرویی زیبا و مطلوب از نظر طراحی تبدیل کرده است.

کابین این خودرو از صفحه ‌نمایش بهره‌مند است؛ یک نمایشگر ۱۲.۳ اینچی TFT به‌عنوان صفحه پشت آمپر که در دیدمستقیم راننده قرار دارد و یک نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی که در بالاترین نقطه پنل کاربری مرکزی جلوداشبورد به شکل متمایزی در دید سرنشینان خودرو جانمایی شده است.

فیدلیتی در دو مدل ۵ و ۷ سرنشین توسط گروه بهمن عرضه می شود. برای تجسم بهتر، ابعاد فیدلیتی را می توان هم‌اندازه‌ هیوندای سانتافه DM در نظر گرفت.

نمای داخل فیدلیتی

 

مشخصات فنی

پیشرانه ۴ سیلندر و ۱.۵ لیتری توربو شارژر دار فیدلیتی قادر به تولید ۱۵۵ اسب بخار قدرت و حداکثر ۲۳۰ نیوتن‌متر گشتاور است و دارای گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته دوکلاچه است. پیشرانه این خودرو مشابه دو محصول کراس‌اوور مدیران خودرو یعنی ام وی ام ایکس ۵۵ و چری تیگو ۷ است. اما خروجی قدرت و گشتاور آن در این دو خودرو معادل ۱۴۷ اسب بخار و ۲۱۰ نیوتن‌متر است که محصول گروه بهمن از این حیث از دو خودروی نامبرده قوی تر است.

دیگر محصول جدید گروه بهمن یعنی دیگنیتی پرایم مشخصات فنی تقریباً مشابهی با فیدلیتی دارد اما با توجه به هم وزن بودن دو خودرو، فیدلیتی با بهره‌گیری از گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته دوکلاچه (DCT) ، کشش و شتاب گیری عملکرد بهتری نسبت به دیگنیتی (که به گیربکس CVT مجهز شده است) خواهد داشت.

مشخصات خودرو فیدلیتی
پیشرانه ۴ سیلندر و ۱.۵ لیتری توربو شارژر
توان موتور ۱۵۵ اسب بخار
گشتاور حداکثر ۲۳۰ نیوتن‌متر
جعبه دنده اتوماتیک 6 سرعته دو کلاچ (DCT)
ابعاد خودرو ۴۷۳۵*۱۹۰۰*۱۷۱۰ میلی‌متر
فاصله دو محور ۲۷۲۰ میلی‌متر
فاصله کف خودرو تا زمین 160 میلی‌متر
سطح قیمتی بالاتر از 900 میلیون تومان

تجهیزات رفاهی و ایمنی

این همان بخشی است که فیدلیتی در آن کاملاً دست‌پر ظاهر می‌شود.

لیست تجهیزات رفاهی و ایمنی این خودرو طبق کاتالوگ و اطلاعات منتشرشده از سوی گروه بهمن شامل موارد زیر است:

  • استارت دکمه‌ای و سامانه ورود بدون کلید
  • سانروف پانوراما
  • فرمان برقی
  • امکان انتخاب حالت رانندگی اقتصادی یا اسپرت
  • پوشش چرمی صندلی‌ها و غربیلک فرمان
  • گرم‌کن صندلی‌های جلو
  • کنترلرهای سیستم صوتی بر روی فرمان
  • سامانه مالتی مدیا شامل صفحه‌نمایش لمسی ۱۰.۲۵ اینچی همراه با هندزفری/بلوتوث و Mirror Link
  • شارژر وایرلس تلفن همراه، تهویه مطبوع اتوماتیک همراه با دریچه تهویه برای سرنشینان عقب
  • صندلی‌های ردیف دوم باقابلیت تا شدن و حرکت ریلی
  • درب صندوق‌عقب باقابلیت تشخیص مانع و سیستم هوشمند باز شدن اتوماتیک درب صندوق‌عقب به‌وسیله پا (hands free access)
  • سنسور باران، سنسور نور (Auto Light)
  • سنسور پارک جلو و عقب و دوربین دنده‌عقب
  • دوربین ۳۶۰ درجه، آینه‌های جانبی برقی همراه با گرم‌کن و راهنما
  • کروز کنترل
  • قفل مرکزی و ریموت کنترل باقابلیت جستجوی خودرو
  • چراغ‌های LED
  • ترمز پارک برقی (EPB) به همراه سیستم توقف خودکار (Auto Hold)
  • سامانه‌های کمکی ترمز ABS، EBD و BA
  • سامانه‌های کنترل حرکت خودرو در سراشیبی (HDC)
  • کنترل حرکت خودرو در سربالایی (HAC)
  • کنترل کشش (TCS)
  • سیستم کنترل پایداری الکترونیکی خودرو (ESC)
  • هشداردهنده انحراف از خطوط (LDW)
  • سیستم تشخیص نقاط کور (BSD)
  • نمایش لحظه‌ای فشار باد تایرها (TPMS)
  • کیسه‌های هوا برای سرنشینان جلو و کیسه‌های هوای جانبی