در این مقاله با مقایسه تفاوت­ و شباهت های پژو پارس و سمند سورن که از خودروهای تولیدی شرکت ایران خودرو هستند به این سوال پاسخ می دهیم که، کدام بهتر است ؟

پژو 405 از سال‌­های دور دهه 1370 در گروه صنعتی ایران خودرو تولید می­گردید. در انتهای دهه 70 شرکت ایران­خودرو در اقدامی متهورانه یکی از بهترین فیس لیفت­‌های تاریخ خودروسازی ایران خودرو را با نام پژو پرشیا و یا پژو پارس امروز به بازار عرضه نمود.

در حال حاضر پژو پارس با موتور معروف TU5 ایران خودرو با حجم موتور 1587 سی­سی و حداکثر توان 105 اسب بخار تولید می­‌گردد. مصرف سوخت این خودرو در سیکل ترکیبی حدود 8.2 لیتر در صد کیلومتر بوده و شتاب صفر تا صد آن 15 ثانیه است که در بین خودروهای روز چندان مناسب نیست.

در ابتدا خودرو سمند در ابتدای دهه 80 به عنوان اولین خودرو ملی ایران و ایران­‌خودرو به بازار عرضه شد. در سال 1385 ایران خودرو از مدل فیس لیفت شده این محصول تحت عنوان سمند سورن رونمایی کرد. سمند سورن در طراحی خارجی، طراحی داخلی خودرو از جمله کنسول وسط دارای تغییراتی نسبت به سمند معمولی است.

سمند سورن از موتور EF7 ایران خودرو با حجم موتور 1650 سی­سی و قدرت 115 اسب بخار بهره می­برد. مصرف سوخت سمند سورن در سیکل ترکیبی 7.5 لیتر در صد کیلومتر است و شتاب آن نسبت به پژو پارس بهتر بوده و صفر تا صد کیلومتر را در 12 ثانیه طی می­نماید.

بررسی رضایت مشتریان از پژو پارس و سمند سورن

رضایت کلی از پژو پارس و سمند یکسان است. براساس طرح سنجش رضایت مشتریان از کیفیت اولیه خودروها که توسط ISQI صورت می‌­پذیرد در مقیاس 100 رضایت مشتریان از هر دو خودرو حدود 69 می­باشد.

در پژو پارس مشتریان کاملاً از عملکرد کولر و بخاری خودرو راضی هستند. عملکرد شیشه بالابر، عملکرد کمربندها و وضعیت موتور از سایر شاخص­‌هایی است که استفاده کنندگان از خودرو پژو پارس رضایت نسبی از آن دارند. در مقابل شاخص نحوه باز و بسته شدن درها، سکوت نسبی و آرامش داخل اتاق، قدرت و شتاب خودرو و کیفیت تایرها موجب نارضایتی مشتریان گردیده است.

در خودرو سمند سورن طی نظر سنجی به عمل آمده مشتریان از عملکرد بخاری و کولر، برف پاک کن، کمربند ایمنی و همچنین سیستم ترمز و ترمز دستی رضایت مطلوبی دارند. عواملی که منجر به نارضایتی مشتریان سمند سورن شده­اند از کیفیت تایر، تناسب مصرف سوخت و نحوه باز و بسته شدن درهای خودرو است.

 

بررسی شاخص IQS

مطالعه IQS از طریق نظرسنجی تعداد ایراد مشاهده شده در سه ماهه اول مالکیت خودرو را تعیین می­کند. این تحقیق توسط ISQI برای همه خودروهای عرضه شده در ایران صورت می­پذیرد. در حال حاضر متوسط تعداد ایراد خودرو پژو پارس 3.2 ایراد و سمند سورن 3.5 ایراد در هر دستگاه خودرو است.

بیشترین ایراد پژو پارس صدای اضافی داخل اتاق( صدای موتور، صدای باد و …) بوده و بیشترین ایراد سمند سورن مصرف بالای سوخت می­باشد.

خدمات پس از فروش

خدمات پس از فروش هر دو خودرو پژو پارس و سمند را شرکت ایساکو با بیش از 800 نمایندگی در سطح کشور ارائه می­دهد.

مشخصات/خودرو پژو پارس سمند سورن
حجم موتور 1587 1650
توان(اسب بخار) 105 115
سیکل ترکیبی 8.2 7.5
میزان رضایت از کیفیت 69 از 100 69 از 100
IQS (تعداد ایراد در هر خودرو) 3.2 3.5
نقاط قوت پژو پارس و سمند سورن از دیدگاه مشتریان – عملکرد کمربندها

– وضعیت موتور
– عملکرد شیشه بالابرها
– کولر و بخاری

– برف پاکن
– ترمز و ترمز دستی
– کولر و بخاری– کمربند ایمنی
نقاط ضعف پژو پارس و سمند سورن از دیدگاه مشتریان – سکوت نسبی و آرامش داخل اتاق

– نحوه باز و بسته شدن در­ها
– قدرت و شتاب خودرو
– کیفیت تایرها

– کیفیت تایر
– نحوه باز و بسته شدن درها
– عدم تناسب مصرف سوخت

 

برای مشاهده و مقایسه ویژگی های خودروها به مرجع اطلاعات خودروی کارینا مراجعه نمائید.

برای کارشناسی خودرو هنگام خرید به سامانه درخواست کارشناسی خودرو کارینا مراجعه نمائید.