تاثیر ویروس کرونا بر بازار خودرو

ویروس کرونا چگونه بازار خودرو را تحت تاثیر قرار داده است؟

گسترش ویروس کرونا تمامی جوانب زندگی را تحت تاثیر قرار داده است.

بسیاری از شرکت‌ها مجبور به تعطیلی شده‌اند، برخی دیگر مجبورند از خانه کار کنند و بسیاری از کارگران شغل خود را از دست داده‌اند.

گسترش این ویروس و آشفتگی در بورس، فشار بیشتری به صنعت خودرو وارد کرده و موجب تاخیر در ارائه مدل‌های جدید خودرو شده است.

کشورها آمادگی لازم برای مقابله با تاثیر احتمالی این ویروس را بر جوامع خود ندارند و بیشتر فعالیت‌های تجاری تا حد زیادی متوقف شده‌اند.

یکی از پیامدهای اصلی این ویروس تاکنون سقوط سهام است که در چند سال اخیر بی سابقه بوده است، اما هنوز وسعت کامل پیامدهایی که ویروس کرونا بر اقتصادها و جوامع خواهد گذاشت، پدیدار نشده است.

اخیرا انجمن خودروهای سواری چین (CPCA) اظهار داشت كه فروش خودرو در دو هفته اول ماه فوریه 2020، 92٪ كاهش یافته است.

به دنبال آن ما شاهد کاهش 7 درصدی فروش خودروهای جدید در ژانویه در اروپا بوده‌ایم، میزان فروش خودرو در فوریه در آلمان 11 درصد کاهش داشته است.

گرچه کاهش فروش خودرو عمدتا ناشی از تغییر در مقررات آلایندگی و سخت‌گیری‌های انجام شده در زمینه حفظ محیط زیست است، اما اکنون این امر با همه‌گیر شدن این بیماری پیچیده‌تر شده است.

بازارها در حال تعلیق هستند و فعالیت‌های اقتصادی عمدتا متوقف شده‌اند، داده‌ها نشان می‌دهد فروش خودروهای دست دو در ایتالیا در بازه زمانی 16 تا 23 مارس 65 درصد کاهش داشته است. کشور انگلیس که دیرتر از سایر کشورها به اجرای اقدامات جدی برای مقابله با ویروس کرونا پرداخته در مدت مشابه 32 درصد کاهش در فروش خودروهای کارکرده داشته است.

در فرانسه، آلمان و اسپانیا کاهش بین 45 تا 69 درصد بود. ما انتظار داریم که این تعداد در هفته‌های آینده به طرز چشمگیری کاهش یابد.

تغییر در فروش خودروهای دست دو

نوسانات تجربه شده در بازار خودروهای جدید خودرو تاثیراتی در بازار خودروهای استفاده شده نیز داشته است.

قیمت خودروهای استفاده شده برای برخی از بخش‌ها در استرالیا 15٪ کاهش داشته است.

با این حال داده‌ها نشان ‌می‌دهد بازار خودروهای دست دو کمتر دست‌خوش تغییر قرار گرفته است.

تاثیر ویروس کرونا بر بازار خودرو

تاثیر ویروس کرونا بر قیمت خودروهای کارکرده

از روز دوشنبه 16 مارس با کاهش تقاضا، تاثیر چشمگیری در قیمت خودروهای استفاده شده مشاهده شد.

تحلیل‌های ارائه شده توسط INDICATA نشان می‌دهد اسپانیا، اتریش، ایتالیا و فرانسه تغییر در قیمت خودرو را کمتر احساس کردند حال آن که دانمارک، بلژیک، هلند و سوئد افت قیمت بیشتری را تجربه کرده‌اند. شاخص کلیدی عملکرد شاهد تغییراتی در بازار خودرو طی 30 روز گذشته بوده است. با وجود تمام شاخص‌های فعلی در حال حاضر این ویروس تاثیر چشمگیری در فروش خودرو در ایالات متحده نداشته است، اما در چین به شدت موجب کند شدن بازار خودرو شده است. در مجموع تحلیلگران معتقدند حتی اگر این ویروس هم در سال 2020 پدیدار نمی‌شد بازار خودرو در این سال نسبت به سال‌های گذشته رونق چندانی نداشت.

تاثیر ویروس کرونا بر بازار خودرو