شاید این اتفاق برای شما هم افتاده باشد که در هنگام رانندگی چراغ چک خودرویتان روشن شود. این نکته را باید در نظر داشته باشید که حتما نیازی نیست که ماشین را متوقف کنید. اگر چراغ چک خودرو روشن شد و بعد از مدتی خاموش گردید نگران نباشید. اما اگر این چراغ دوباره روشن شد و در طول رانندگی نیز روشن ماند حتما باید به دنبال رفع مشکلات احتمالی خودرو باشید.

روشن شدن چراغ چک خودرو یک اخطار کلی از وضعیت خودرو است و باید دلایل روشن شدن آن مشخص گردد. این هشدار می‌تواند از یک مشکل پرهزینه همچون خرابی کاتالیزور  یا به یک مشکل بسیار جزئی مربوط گردد.

چراغ چک خودرو چیست؟

چراغ چک خودرو نشان‌دهنده عیب در بخش کامپیوتر ماشین یا ECU است. دلایل زیادی وجود دارد که این چراغ روشن می‌شود. هنگامی که این چراغ روشن می‌شود برای برطرف نمودن مشکلات موجود در خودرو باید به نمایندگی یا تعمیرگاه مراجعه نمایید.

کارشناسان کارینا پارس با مراجعه به محل خرید و فروش خودرو به صورت تخصصی کارشناسی خودرو را انجام می‌دهند.

دلایل مهم روشن شدن چراغ چک خودرو

1- باز بودن درپوش باک بنزین

یکی از دلایل ساده روشن شدن چراغ چک خودرو برمی‌گردد به باز بودن درپوش باک بنزین. این را باید به یاد داشته باشید که درپوش سوخت وظیفه مهمی را در برابر بخار شدن سوخت خودرو دارد و به نگه داشتن فشار سیستم سوخت‌رسانی کمک می‌کند. در اکثر مواقع بعد از بنزین زدن این چراغ روشن می‌شود که باید در باک بنزین را بررسی نمایید.

2- خرابی مبدل کاتالیزور

کنترل سیستم اگزوز خودرو و همچنین خروجی گازها بر عهده مبدل کاتالیزور است. این مبدل مونوکسید کربن بعد از احتراق را به دی اکسید کربن تبدیل می‌کند. برای تمامی خودروهای بنزینی این مبدل وجود دارد. این مبدل بعد از کیلومتراژ مشخص باید تعویض گردد. همچنین مبدل کاتالیستی نیز می‌نامند. برای مراقبت صحیح از این بخش باید تعویض به موقع شمع‌ها و روغن موتور را مدنظر قرار دهید. اگر مبدل کاتالیستی از کار افتد، میزان مسافت طی شده با سوخت مصرفی خودرو مطابقت نخواهد داشت.

3- خرابی سنسور اکسیژن

 سنسور اکسیژن وظیفه اندازه‌گیری میزان اکسیژن هدر رفته در هنگام احتراق سوخت را برعهده دارد. این سنسور به حسگر O2 نیز معروف است. اطلاعات این حسگر به کامپیوتر خودرو ارسال می‌شود و تنظیمات لازم در راستای هدر رفت اکسیژن اعمال می‌گردد. اگر فورا به رفع مشکل سنسور اکسیژن خودرو نپردازید ممکن است به بخش‌های دیگر همچون کاتالیزور آسیب برساند.

4- خرابی شمع‌ها و سیم‌پیچی

برق‌رسانی شمع‌ سیلندرها به وسیله سیم‌پیج احتراق یا کوئل انجام می‌شود. برای خودروهای جدید هر سیلندر یک سیم‌پیچ مجزا دارد. اگر هریک از این سیم‌پیچ‌ها دچار مشکل شوند، چراغ چک خودرو روشن می‌شود. حتی خاموش شدن خودرو نیز می‌تواند به کوئل فرسوده مربوط گردد. از طرف دیگر شمع‌ها نیز وظیفه ایجاد جرقه و احتراق بنزین را برعهده دارند. هنگامی‌که اتصال به درستی برقرار نشود جرقه‌ای نیز تولید نمی‌شود.

5- فرسوده شدن وایر شمع

برق از سیم پیچ به شمع‌ به وسیله وایر شمع انتقال می‌یابد. بدون وایر اشتعال مخلوط سوخت و هوا صورت نمی‌گیرد. یکی از دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو خرابی وایر شمع است.

6- خالی شدن باتری

وقتی باتری خودرو خالی می‌شود چراغ چک روشن می‌گردد. استارت نخوردن خودرو می‌تواند نشان‌دهنده خالی شدن باتری باشد که در این حالت چراغ چک نیز روشن می‌شود. دراین صورت باید به فکر تعویض و شارژ باتری ماشین خود باشید.

7- نشت خلاء

مواجه با کاهش سرعت و همچنین افزایش شتاب ناگهانی نشان‌دهنده وجود خرابی در سیستم نشت خلاء خودرو است. شلنگ‌های خلاء خودرو به مرور زمان به خاطر در معرض بودن با سرما و گرما دچار آسیب می‌شوند.

8- سیستم دزدگیر

به هنگام نصب دزدگیر ممکن است چراغ چک روشن شود. در هنگام نصب سیستم دزدگیر لازم است که نصب و تنظیمات آن به درستی انجام شود. همانطور که اشاره نمودیم چراغ چک خودرو ارتباط مستقیم با ECU خودرو دارد و به هنگام نصب اشتباه دزدگیر ممکن است آن را به عنوان عامل مخرب شناسایی نماید.

9- انژکتور سوخت

دیر تعویض نمودن صافی بنزین یا رانندگی طولانی با سوخت کم منجر به خرابی انژکتور خودرو می‌شوند. این مشکل به ندرت ممکن است اتفاق افتد و هزینه زیادی را به همراه دارد.

10- ترموستات

این قطعه با انتقال جریان سرد به سمت موتور دمای آن را تنظیم می‌کند. مایع خنک‌کننده داخل ترموستات باید به موقع تعویض گردد زیرا با گذشت زمان گرد و غبار را به خود جذب می‌کند و کارآیی خود را از دست می‌دهد.

11- خرابی دریچه چرخش گاز اگزوز

کاهش میزان اکسید نیتروژن حاصل از موتور خودرو با این بخش است. سیستم به این صورت عمل می‌کند که گازهای خروجی از اگزوز به داخل محفظه احتراق هدایت می‌شوند.

12- سنسور جریان هوا (MAF)

این سنسور میزان هوای ورودی به موتور را کنترل می‌کند. اگر این سنسور خراب شود، به هنگام بالا رفتن از سربالایی به مشکل برمی‌خورید. حسگر جریان هوا مابین فیلتر هوا و دریچه گاز قرار دارد و هوای وارد شده به موتور را اندازه‌گیری می‌نماید.

نتیجه‌گیری

همانطور که تا اینجای مقاله مطالعه نمودید روشن شدن چراغ چک خودرو می‌تواند نشان‌دهنده یک مشکل کوچک یا حتی سبب خاموش شدن خودرو گردد. به طور خلاصه دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو شامل: باز ماندن درپوش باک بنزین، خرابی مبدل کاتالیزور، خرابی سنسور اکسیژن، خرابی شمع‌ها و سیم‌پیچ، فرسوده شدن وایر شمع، نشت خلاء، خالی شدن باتری، سیستم دزدگیر، انژکتور سوخت، ترموستات، دریچه چرخش گاز اگزوز و سنسور جریان هوا هستند.

 

مقالات مرتبط:

کارشناس خودرو کیست