در این مطلب به مقایسه پراید 131 با تیبا که مشتریان زیادی در بازار ایران دارند پرداخته ایم و تفاوت ها و شباهت های آنها را بررسی کرده ایم.

شرکت سایپا در سالیان گذشته همواره تولید کننده محصولات اقتصادی در بازار ایران بوده است. از سالیان دور که پراید به بازار ایران عرضه گردید و با خروج پیکان از خط تولید شرکت ایران خودرو همواره این محصول سهم بزرگی از بازار ایران داشته است.

در حال حاضر سایپا این محصول را با عنوان سایپا 131 به بازار عرضه می­کند. گروه محصولات پراید 111، پراید 131 و پراید 132 بر روی پلتفرم x100 گروه سایپا و محصولات تیبا، تیبا 2 و تیبا 2 پلاس بر روی پلتفرم x200 گروه خودرو سازی سایپا ارائه می­گردد.

معرفی عمومی پراید 131 و تیبا

پراید 131 (سایپا 131) یکی از قدیمی ­ترین محصولات خودرو سازی در ایران است که در سال­های اخیر با تغییراتی بر روی پلتفرم و محصول از سوی سایپا مواجه شده است.  این خودرو از موتور 1323 سی­سی m13 استفاده می­کند که قابلیت  ایجاد 71 اسب بخار توان را داراست. وزن خالص پراید 131 برابر با 915 کیلوگرم بوده و مصرف سوخت در سیکل ترکیبی در این خودرو 6.4 لیتر در صد کیلومتر است.

تیبا محصول به روزتر گروه خودروسازی سایپا است که موتور 1503 سی­سی در آن استفاده شده و قدرت موتوری برابر با 87 اسب بخار ایجاد می­کند. مصرف بنزین این خودرو در سیکل ترکیبی 6.9 لیتر بوده و وزن خالص این محصول 1015 کیلوگرم می­باشد.

رضایت مشتریان از پراید 131 و تیبا چه تفاوتی دارد؟

رضایت مشتریان از کیفیت اولیه خودروها در ایران توسط شرکت بازرسی کیفیت استاندارد ایران سنجیده می­شود. رضایتمندی مشتریان از کیفیت اولیه پراید 131 در سال 99 حدود 64.5 در مقیاس صد است.  از دیدگاه مشتریان این محصول در شاخص­ هایی همچون سیستم برق رسانی، شیشه بالابر، بخاری، کولر و سیستم فرمان رضایتشان را حاصل نموده است. اما برخی شاخص­ ها مانند عملکرد جلوبندی و کمک فنرها، مصرف سوخت، نحوه باز و بسته شدن دربها و سکوت نسبی داخل اتاق منجر به نارضایتی استفاده کنندگان از خودرو پراید 131 شده است.

این ارزیابی در خصوص تیبا نشان دهنده آنست که رضایت مشتریان حدود 1.5 درصد بالاتر از پراید 131 بوده و عدد رضایت مشتریان از تیبا حدود 66 درصد میباشد. در این محصول (تیبا) عملکرد بخاری، سیستم برق رسانی، شیشه بالابر و برف پاک کن رضایت مشتریان را جلب نموده اما در شاخص ­هایی مانند سیستم صوتی سکوت نسبی داخل اتاق، نحوه باز و بسته شدن دربها و مجموعه گیربکس مشتریان از عملکرد خودرو راضی نیستند.

مقایسه شاخص IQS در پراید 131 و تیبا

شاخص بین المللی IQS به ما نشان می­دهد در سه ماهه اول مالکیت خودرو در هر محصول چه تعداد ایراد توسط مشتری شناسایی می­شود.

در مقایسه پراید 131 با تیبا با توجه به شاخص IQS ارزیابی لازم را انجام داده ایم.

مشتریان پراید 131 در سه ماه اول مالکیت با 4 ایراد مواجه شده ­­اند. بد نیست بدانیم که این شاخص در خودروهای کلاس جهانی حدود یک ایراد است. مشتریان پراید 131 حدود 4 ایراد را دیده­ اند که از همه بیشتر مرتبط با رگلاژ نبودن دربها، صدای اضافی داخل اتاق و عدم تناسب مصرف سوخت بوده است.

مشتریان تیبا با IQS یا تعداد ایراد 3.6 در هر خودرو مواجه بوده ­اند. تحلیل IQS تیبا نشان دهنده آنست که عواملی مانند صدای اضافی داخل اتاق، عدم تناسب مصرف سوخت و بدجا رفتن دنده­ ها بیشترین ایراد مشاهده شده توسط مشتریان است.

خدمات پس از فروش

خدمات پس از فروش تیبا و پراید 131 را شرکت سایپا یدک با 700 نمایندگی فعال در سطح کشور ارائه می­دهد، در هر دو این خودرو ها قطعات یدکی و تعمیرات در سطح مناسبی توسط نمایندگی­ ها وجود دارد.

جمع بندی:

با مقایسه پراید 131 با تیبا در کلاس خودروهای اقتصادی این دو محصول جز ارزان­­ترین محصولات بازار هستند. باید توجه داشت با توجه به قیمت این دو محصول وضعیت رضایت مشتریان در سطح پایینی تأمین شده است و برخی موضوعات مانند صدای اضافی داخل اتاق و رگلاژ نبودن دربها در سایپا 131 و تیبا منجر به نارضایتی عمده گردیده است.

به طور کلی رضایت مشتریان از تیبا بالاتر از پراید بوده و تعداد IQS آن نیز وضعیت مطلوب ­تری دارد. هر دو این محصولات در بازار خودرو های کارکرده به راحتی خرید و فروش گردیده و شما می­توانید جهت کارشناسی خودرو دست دوم به سامانه ما به آدرس  www.carinapars.com مراجعه نمایید.

خلاصه نتایج بررسی این دو خودرو به شرح جدول ذیل است.

مشخصات/خودرو پراید 131 تیبا
حجم موتور 1323 1503
توان(اسب بخار) 71 87
میزان رضایت از کیفیت 64.5% 66%
مصرف سوخت 6.4 6.9
(تعداد ایراد در هر خودرو)IQS 4 3.6
نقاط قوت از دیدگاه مشتریان شیشه بالابر
عملکرد فرمان
سیستم برق رسانیعملکرد بخاری و کولر
شیشه بالابر
برف پاک کن
سیستم برق رسانیعملکرد بخاری
نقاط ضعف از دیدگاه مشتریان صدای اضافی داخل اتاق
نحوه باز و بسته شدن دربها
مصرف سوخت
جلوبندی و کمک فنرها
صدای اضافی داخل اتاق
نحوه باز و بسته شدن دربها
مجموعه گیربکی
عملکرد سیستم صوتی

خدمات کارشناسی خودرو کارینا تحت نظر شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران انجام می گیرد.

در صورت نیاز به خدمات کارشناسی خودرو با ما تماس بگیرید.

به منظور آشنایی با مشخصات فنی خودرو های دیگر میتوانید به بانک اطلاعات خودرو کارینا مراجعه کنید

کارینا کارشناس خودرو شما.