جک اس 5 به عنوان یک کراس اوور چینی توسط شرکت کرمان موتور از سال 93 مونتاژ گردید. این خودرو در ابتدا به صورت دنده‌ای و در ادامه به منظور رقابت با دیگر خودروسازان نسخه اتومات آن نیز به بازار عرضه گردید. همچنین قرار بود که پروژه فیس لیفت این خودرو در سال 96 استارت بخورد اما به دلیل تحریم‌های بازار خودرو این پروژه نیز مانند دیگر پروژه‌ها به خواب چندین ساله رفت. اما در همین یک ماهه گذشته نسخه جدید خودرو جک اس 5 اطلاع‌رسانی گردید.

رنو داستر با همکاری دو کمپانی رنو و داچیا در سال 2010 تولید گردید. این خودرو در ایران توسط شرکت نگین خودرو در تیپ‌های SE و PE و به صورت‌های دو دیفرانسیل و تک دیفرانسیل به فروش می‌رسد. این خودرو به پشتوانه نام برند رنو و همچنین قابلیت آفرود آن با استقبال خیلی خوبی مواجه شد.

در این مقاله قصد داریم دو خودرو رنو داستر و جک اس 5 را از نظر شاخص‌های ارزیابی خودرو، مشخصات فنی و همچنین امکانات و آپشن‌ها بررسی نماییم.

مشخصات فنی جک اس 5 و رنو داستر

این دو خودرو مجهز به موتورهای 2 لیتری هستند. جک اس 5 دارای قدرتی معادل با 174 اسب بخار و گیربکس آن 6 سرعته دو کلاچه (DCT) است. شتاب‌ صفر تا صد جک S5 برابر 12 ثانیه و حداکثر سرعت این خودرو 180 کیلومتر بر ساعت است. باید به این نکته اشاره نمود که پیشرانه جک اس 5 از نوع توربو شارژ چهار سیلندر است. همچنین مصرف جک اس 5 برابر 7.7 لیتر در هر صد کیلومتر است.

از طرف دیگر رنو داستر نیز مجهز به موتور 2 لیتری و پیشرانه این خودرو دارای چهار سیلندر با آرایش خطی است. حداکثر قدرت این خودرو برابر 135 اسب بخار و گیربکس داستر چهار دنده اتومات است. مصرف سوخت این خودرو برابر 8.9 لیتر در هر صد کیلومتر و شتاب صفر تا صد این خودرو 12.5 ثانیه است. حداکثر سرعت رنو داستر نیز مشابه با جک اس 5 برابر 180 کیلومتر بر ساعت است.

امکانات و آپشن‌های جک اس 5 و رنو داستر

رنو داستر مجهز به امکاناتی چون: سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر)، مه شکن جلو و عقب، سنسور دنده عقب، سنسور میزان باد لاستیک‌ها، آینه‌ها با تنظیم برقی، کروز کنترل و دی لایت

از طرف دیگر جک اس 5 مجهز به آپشن‌هایی چون: آینه‌های تاشو برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک، اتولایت، ورود بدون کلید، سنسور باران، دوربین عقب نویگیشن، مه شکن جلو و عقب، سیستم ضد سرقت و سیستم کنترل سرعت در شیب

رضایت مشتریان از کیفیت اولیه رنو داستر و جک S5

میزان رضایت مشتریان از کیفیت اولیه محصول در پیمایش کمتر از 4000 کیلومتر و در سه ماهه نخست مالکیت خودرو محاسبه می‌شود.

میانگین رضایت مشتریان از کیفیت اولیه جک s5 برابر 73 در مقیاس 100 بدست آمد. در این خودرو عملکرد مجموعه گیربکس و جلوبندی و کمک فنرها پایین‌ترین امتیاز و از سوی دیگر نحوه باز و بسته شدن درها، قدرت و شتاب خودرو، وضعیت موتور و عملکرد سیستم فرمان بالاترین امتیاز را بدست آوردند.

در طرف مقابل رنو داستر دارای میانگین رضایت از کیفیت اولیه 73 در مقیاس 100 است. مشتریان از نحوه باز و بسته شدن درها، وضعیت موتور و عملکرد جلوبندی و کمک فنرها رضایت کامل داشتند و قدرت و شتاب خودرو، عملکرد سیستم فرمان و مجموعه گیربکس پایین‌ترین امتیاز را بدست آوردند.

یکی از پیچیده‌ترین معاملات در بازار خودرو اتفاق می‌افتد برای آنکه به هنگام خرید و فروش خودرو دچار ضررهای مالی نشوید حتما از خدمات کارشناسی خودرو کارینا استفاده نمایید. فعالیت‌های کارشناسی خودرو تحت نظارت شرکت ISQI انجام می‌شود.

بررسی شاخص IQS دو خودرو رنو داستر و جک اس5

شاخص IQS به بررسی تعداد عیوب مشاهده شده در سه ماهه مالکیت خودرو می‌پردازد. میانگین شاخص IQS برای خودرو جک اس 5 برابر با 2.1 ایراد در هر خودرو بدست آمد. بیشترین ایراد وارد شده مصرف بالای سوخت آن است.

میانگین شاخص IQS در خودرو رنو داستر حدود 1.3 ایراد در هر خودرو بدست آمد. که بیشترین ایراد وارد شده در این خودرو نیز مصرف سوخت بالای آن است.

خدمات پس از فروش جک اس 5 و رنو داستر

خدمات پس از فروش خودرو جک اس 5 توسط شرکت کرمان موتور با 97 نمایندگی فعال و خدمات پس از فروش رنو داستر توسط شرکت نگین خودرو با 36 نمایندگی فعال ارائه می‌شود.

جمع‌بندی

مشخصات فنی و شاخص‌های ارزیابی دو خودرو جک اس 5 و رنو داستر در جدول زیر نشان داده شده‌اند.

مشخصات خودرو جک اس 5 رنو داستر
حجم موتور 2 لیتر 2 لیتر
توان موتور (اسب بخار) 174 135
میزان رضایت از کیفیت اولیه 73 73
شاخص IQS 2.1 1.3
نقاط قوت از دید مشتریان نحوه باز و بسته شدن درها

قدرت و شتاب خودرو

وضعیت موتور

عملکرد سیستم فرمان

نحوه باز و بسته شدن درها

وضعیت موتور

عملکرد جلوبندی و کمک فنرها

نقاط ضعف از دید مشتریان عملکرد مجموعه گیربکس

جلوبندی و کمک فنرها

قدرت و شتاب خودرو

عملکرد سیستم فرمان

مجموعه گیربکس