شراکت رنو و نیسان منجر به ایجاد یک پلتفرم مشترک گردید که با به اتکا به آن هر دو محصول رنو کولیوس و نیسان ایکس تریل توسط گرده نیسان- رنو به بازار عرضه گردید.

رنو کولیوس یک SUV درون شهری است که اولین بار طرح آن در سال 2000 توسط شرکت رنو به بازار عرضه گردید. در سال 2006 نسل اول این محصول و در سال 2016 نسل دوم این محصول به بازارهای جهانی عرضه گردید. رنو کولیوس از موتور 2500 سی­سی با حداکثر قدرت 171 اسب بخار بهره می­برد. رنو بر روی این محصول از گیربکس 6 دنده­ای با تکنولوژی CVT استفاده نموده است. شتاب صفر تا صد رنو کولیوس 9.8 ثانیه است و بر اساس دستور العمل خودرو حداکثر سرعت این محصول 198 کیلومتر در ساعت است. رنو کولیوس مانند خودروهای همرده خود تجهیزاتی مانند 6 کیسه هوا، کروز کنترل، محدود کننده سرعت، سنسور و دوربین پارک خودرو، سیستم صوتی و کامپیوتر سفری و… بهره می­برد. رنو کولیوس نیو فیس مدلهای سال 2017 و 2018 در بازار ایران توسط نگین خودرو نمایندگی رسمی محصولات رنو عرضه گردیده است.

نیسان ایکس تریل نیز همانگونه که اشاره شد بر روی همان پلتفرم مشترک با رنو کولیوس ساخته شده است. بنابراین نیسان ایکس تریل نیز از موتور 2500 سی­سی با 171 اسب بخار قدرت موتور بهره برده و گیربکس این محصول نیز 7 دنده با تکنولوژی CVT است. شتاب این خودرو نیز 9.8 ثانیه در صفر تا صد کیلومتر است. حداکثر سرعت قابل دسترس با این SUV ژاپنی 210 کیلومتر بر ساعت است. نیسان بر روی این مدل SUV خود از تجهیزاتی همچون کیسه­های هوای راننده، سرنشین، جانبی و پرده­ای، رادار شناسایی اشیا متحرک، کروز کنترل، رادار کنترل خروج از خط و… بهره برده است.

رضایت مشتریان از کیفیت رنو کولیوس و نیسان ایکس تریل

رضایت مشتریان از کیفیت اولیه رنو کولیوس که توسط ISQI سنجیده می­شود حدود 79 در مقیاس صد است. در این تحقیق ISQI از مشتریان پس از سه ماه استفاده از خودرو تماس گرفته شده و در قالب 24 سئوال نظرات مشتری در زمینه کیفیت   بخش­های مختلف خودرو سنجیده می­شود. در این تحقیق مشتریان از شاخص­هایی همچون نحوه باز و بسته شدن درها، عملکرد فرمان، عملکرد گیربکس رضایت کامل دارند ولی به طور محسوس شاخص قدرت و شتاب و مصرف سوخت و جلو بندی و کمک فنرها منجر به نارضایتی آنان گردیده است.

رضایت مشتریان از کیفیت اولیه نیسان ایکس تریل حدود 81 از 100 است. شاخص­هایی مانند باز و بسته شدن دربها، فرمان، گیربکس، بخاری و کولر و … رضایت حداکثری را در مشتریان بدست آورده است. در طرف مقابل قدرت و شتاب خودرو، جلوبندی و کمک فنرها، سکوت نسبی داخل اتاق و سیستم صوتی نتوانسته رضایت مشتریان را جلب نماید.

بررسی شاخص IQS خودروهای رنو کولیوس و نیسان ایکس تریل

شاخص IQS به صورت اختصاصی توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اندازه گیری می­گردد. این شاخص بین المللی نشان دهنده تعداد ایرادات مشاهده شده توسط مشتریان در سه ماهه اول مالکیت خودرو است. شاخص IQS خودرو رنو کولیوس 1.2 ایراد در هر خودرو است. بیشترین ایرادات مشاهده شده توسط مشتریان شامل صدای اضافی داخل اتاق و پایین بودن شتاب است.

شاخص IQS در خودرو نیسان ایکس تریل 1 ایراد در هر خودرو را نشان می­دهد. تحقیق انجام شده در خصوص این خودرو نشان می­دهد بیشترین ایراد مربوط به صدای اضافی داخل اتاق و ریختگی و پریدگی رنگ است.

بیشترین تفاوت­ها در خودرو کولیوس و ایکس تریل

نگاهی به دیدگاه مشتریان به تفکیک شاخص در دو خودرو رنو کولیوس و نیسان ایکس تریل به ما کمک می­کند تا این دو خودرو را از نظر تفاوت در شاخص­های مختلف بهتر تحلیل نماییم.

اولین اختلاف عمده در این خودرو در قدرت و شتاب است. هر چند هر دو خودرو از لحاظ قدرت و شتاب وضعیت مناسبی ندارند لیکن رضایت مشتریان رنو کولیوس به شکل معنی داری ( در حد 8 امتیاز در مقیاس 100) از نیسان ایکس تریل در این شاخص پایین تر است. در خصوص سیستم صوتی اما رضایت مشتریان کولیوس بیش از 13 امتیاز در مقیاس 100 از مشتریان نیسان ایکس تریل بالاتر است.

خدمات پس از فروش:

خدمات پس از فروش رنو کولیوس را در ایران شرکت نگین خودرو با 26 نمایندگی فعال در سطح کشور ارائه می­دهد.

 نمایندگی رسمی واردات و در حال حاضر خدمات پس از فروش نیسان ایکس تریل شرکت جهان نوین آریا است که با 10 نمایندگی خدمات پس از فروش در سطح کشور به محصولات نیسان سرویس رسانی می­کند.

جمع بندی:

باتوجه به سیاست کاهش هزینه­ های طراحی و تولید گروه رنو – نیسان هر دو محصولات مورد نظر بر روی پلت فرم مشترک طراحی و تولید گردیده است. شاخص رضایتمندی مشتریان و IQS نشان دهنده اختلاف ناچیز در کیفیت بالاتر نیسان ایکس تریل است. در شاخص­های کلیدی نیز قدرت و شتاب خودرو نیسان ایکس تریل بالاتر از محصول رنو کولیوس است اما سیستم صوتی کولیوس بهتر از ایکس تریل مشتریان را راضی نموده است.

شما می­توانید در زمان خرید خودرو کارکرده رنو کولیوس و نیسان ایکس تریل با مراجعه به سامانه ما به آدرس  carinapars.com از خدمات کارشناسی خودرو کارکرده بهره ­مند شوید.

جدول ذیل به طور خلاصه مقایسه­ای از دو خودرو رنو کولیوس و نیسان ایکس تریل ارائه می­دهد.

مشخصات/خودرو رنو کولیوس نیسان ایکس تریل
حجم موتور 2500 2500
توان(اسب بخار) 171 171
میزان رضایت از کیفیت 79% 81%
(تعداد ایراد در هر خودرو)IQS 1.2 1
نقاط قوت از دیدگاه مشتریان نحوه باز و بسته شدن دربها
عملکرد فرمان
عملکرد گیربکس
نحوه باز و بسته شدن دربها
عملکرد فرمان
عملکرد گیربکس
عملکرد بخاری و کولر
نقاط ضعف از دیدگاه مشتریان صدای اضافی داخل اتاق
پایین بودن قدرت و  شتاب
مصرف سوخت
جلوبندی و کمک فنرها
 صدای اضافی داخل اتاق
رنگ پریدگی
قدرت و شتاب خودرو
عملکرد جلوبندی و کمک فنرها
عملکرد سیستم صوتی