در سال‌های اخیر  خودروهای مدل‌ هاچبک بسیار طرفدار پیدا کرده‌اند. خودروسازان همواره سعی دارند که با ارائه محصولات هاچبک، بازار خودرو را در تصرف خود گیرند. یکی از شرکت‌های پیشرو در این زمینه پارس خودرو است. از جمله محصولات این شرکت رنو و برلیانس هستند که به خودروهای اقتصادی در بازار شناخته می‌شوند. به همین دلیل در این مقاله به مقایسه رنو ساندرو اتومات و همچنین برلیانس H320 می‌پردازیم.

یکی از خودروهایی که  توانست فروش خوبی داشته باشد، خودرو تندر 90 بود که به دلیل مشخصات فنی بالا طرفداران زیادی را جذب نمود. از طرف دیگر این خودرو جذابیت ظاهری مناسبی را نداشت. به همین دلیل شرکت پارس خودرو به فکر عرضه محصولات ساندرو پرداخت. پلتفرم این خودرو شباهت‌های زیادی را با لوگان دارد.  ظاهر بدنه این خودرو بسیار مورد پسند جوانان قرار گرفت. این نکته را باید اشاره نمود که عرضه محصولات این خودرو متوقف گردید ولی توانست در مدت کوتاهی فروش خیلی خوبی داشته باشد.

برلیانس در ابتدا با مدل V5 به بازار خودرو ارائه گردید اما مشکلات قیمت‌گذاری سبب فروش نامناسب آن شد. این برند چینی در سال 94 شروع به عرضه محصولات خانواده H300 نمود. در بین محصولات برلیانس می‌توان گفت H320  به دلیل طراحی جذابترش طرفداران بیشتری را جذب نمود.

مقایسه فنی برلیانس H320 و رنو ساندرو اتوماتیک

برلیانس H320 دارای موتور با حجم 1498 سی سی و حداکثر قدرت آن 103 اسب بخار است. جعبه دنده این خودرو به صورت 4 سرعته خودکار و حداکثر سرعت آن 170 کیلومتر بر ساعت است. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو 6.7 لیتر در هر صد کیلومتر است. شتاب صفر تا صد این خودرو نیز 13.1 ثانیه است.

از طرف دیگر رنو ساندرو اتوماتیک مجهز به موتور با حجم 1598 سی سی و حداکثر قدرت این خودرو 105 اسب بخار است. شتاب صفر تا صد این خودرو 11.5 ثانیه و حداکثر سرعت ساندرو 170 کیلومتر بر ساعت است. مصرف سوخت این خودرو در یک سیکل ترکیبی برابر با 8.3 لیتر در هر صد کیلومتر است. گیربکس این خودرو نیز 4 دنده خودکار است.

آپشن‌ها و امکانات رنو ساندرو و  برلیانس H320

امکانات رنو ساندرو در نسخه اتومات شامل: کروز کنترل، دوربین دنده عقب، آینه‌های برقی، تهویه مطبوع، ایربگ‌ راننده و سرنشینان کناری است.

از طرف دیگر خودرو برلیانس H320 مجهز به تهویه مطبوع خودکار، سنسور دنده عقب، تنظیم صندلی راننده در 8 جهت، مه شکن جلو، رهیاب  ماهواره‌ای و کیسه هوای راننده و سرنشین جلو

رضایت مشتریان از کیفیت اولیه ساندرو و برلیانس H320

مطالعه رضایتمندی مشتریان از کیفیت اولیه توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران بر مبنای 24 سوال از مشتریان و در سه ماهه اول مالکیت مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

میانگین رضایت مشتریان برای خودرو برلیانس H320 برابر 71 در مقیاس 100 بدست آمد. مشتریان از وضعیت موتور، عملکرد سیستم فرمان و مجموعه گیربکس بالاترین رضایت را داشتند و پایین‌ترین امتیاز نیز به بخش‌های قدرت و شتاب خودرو و عملکرد جلوبندی و کمک فنرها تعلق گرفت.

از طرف دیگر شاخص رضایت از مشتریان خودرو ساندرو نیز 71 در مقیاس 100 بدست آمد. مشتریان از وضعیت موتور، عملکرد سیستم فرمان، عملکرد مجموعه گیربکس و همچنین جلوبندی و کمک فنرها رضایت کامل داشتند و نحوه باز و بسته شدن درها و قدرت و شتاب خودرو نتوانستند رضایت مشتریان را جلب نمایند.

 مقایسه ساندرو اتومات و برلیانس H320  از نظر شاخص IQS

شاخص IQS به عنوان یک شاخص بین‌المللی تعداد ایراد مشاهده شده توسط مشتری در سه ماهه اول مالکیت خودرو را اندازه‌گیری می‌نماید.

میانگین شاخص IQS خودرو ساندرو برابر 1.4 ایراد در هر خودرو و در خودرو برلیانس H320 این شاخص 2.1 ایراد در هر خودرو بدست آمد. بیشترین ایرادات وارد شده در خودرو برلیانس H320 به رگلاژ نبودن درهای جلو و همچنین در خودرو ساندرو به پایین بودن شتاب تعلق گرفت.

خدمات پس از فروش

 خدمات پس از فروش هر دو خودرو توسط شرکت پارس خودرو با 303 نمایندگی فعال ارائه می‌گردد.

جمع‌بندی

مشخصات فنی دو خودرو برلیانس H320 و ساندرو اتومات را به منظور تسهیل نمودن تصمیم‌گیری جهت خرید خودرو در جدول زیر قرار داده‌ایم.

کارشناسان مجرب کارینا شما را جهت خرید خودرو دست دوم و کارشناسی خودرو یاری می‌نمایند.

 

مشخصات خودرو

 

ساندرو اتومات

 

برلیانس H320

 

حجم موتور (سی‌سی)

 

1598

 

1498

 

توان (اسب بخار)

 

105

 

103

 

میزان رضایت از کیفیت اولیه

 

71

 

71

 

شاخص IQS

 

1.4

 

2.1

 

مصرف سوخت (سیکل ترکیبی)

 

8.3 لیتر

 

6.7 لیتر

 

نقاط قوت از دید مشتریان

 

وضعیت موتور

عملکرد سیستم فرمان

عملکرد مجموعه گیربکس

 

وضعیت موتور

عملکرد سیستم فرمان

عملکرد مجموعه گیربکس

 

نقاط ضعف از دید مشتریان

 

نحوه باز و بسته شدن درها

قدرت و شتاب خودرو

 

قدرت و شتاب خودرو

عملکرد جلوبندی و کمک فنرها