انتخاب لاستیکی که بتوان در تمام فصول سال از آن استفاده کرد همواره به عنوان دغدغه‌ی راننده‌ها محسوب می‌گردد. در این مقاله قصد داریم در خصوص تفاوت‌های لاستیک چهار فصل با لاستیک تابستانی یا فصلی صحبت کنیم.

در کشور ایران می‌توان انواع آب و هواها را مشاهده کرد. برخی از مناطق کشور دارای آب و هوایی پر بارش به همراه تابستان‌های گرم، برخی دیگر آب و هوای سرد با تابستان‌های کوتاه و گرم هستند. به همین علت خیلی مهم است که از لاستیک‌های چهار فصل استفاده گردد یا لاستیک تابستانی یا لاستیک زمستانی؟ از سویی دیگر با آغاز فصل تابستان نگرانی‌های زیادی از جهت شروع سفرهای تابستانی ایجاد می‌شود. زیرا خودرو باید از هر لحاظ بررسی و همچنین لاستیک‌ها نیز در هوای گرم بیشترین فشار را تحمل می‌کنند.

لاستیک چهار فصل و ویژگی‌های آن

تعادل عملکردی در انواع زمین‌های برفی، مرطوب و خشک را می‌توان جزو ویژگی‌های لاستیک‌های چهار فصل دانست. لاستیک چهار فصل عمق عاج متوسط و طول عمر بیشتر نسبت به لاستیک تابستانی دارد. لاستیک‌های چهارفصل در انواع سایزها و برای اکثر خودروها تولید می‌شوند. عمق عاج این نوع از لاستیک به گونه‌ای است که قابلیت چنگ‌زنی کمتر در زمین‌های خشک را سبب می‌گردد. به همین علت فرمان‌پذیری و ترمزگیری خودرو در سرعت‌های بالا کاهش می‌یابد.

از طرف دیگر این عمق از عاج لاستیک جهت عملکرد مناسب در زمین‌های برفی و فصول سرد سال در نظر گرفته شده است. در نتیجه لاستیک‌های چهار فصل کشش بیشتری در هر نوع از آب و هوا را دارند. علامت مشخصه این نوع از لاستیک‌ها M+S به معنای گِل و برف است.

نحوه طراحی تایر چهار فصل

مواردی که در طراحی و ساخت لاستیک‌های چهار فصل در نظر می‌گیرند عبارتند از:

  • راحت بودن سواری
  • پخش کردن آب در جاده‌های خیس
  • طول عمر اج
  • صدای جاده

طول عمر آج

طول عمر مفید لاستیک که شرکت‌ها اعلام می‌کنند معمولا 60 هزار کلیومتر است. طول عمر اج لاستیک نیز براساس میانگین استفاده در انواع مختلف خودروها تعیین می‌شود. در تعیین طول عمر آج توانایی چسبندگی روی جاده، ترکیب و تراکم تایر در نظر گرفته می‌شود. که هدف نهایی ایجاد حداقلی خوردگی و استهلاک تایر است.

ترکیب لاستیک 

هرچه ترکیب لاستیک سخت‌تر باشد طول عمر عاج تایر افزایش می‌یابد. از سوی دیگر چسبندگی با سطح جاده کمتر می‌شود. همچنین ترکیب لاستیک نرم‌تر خوردگی و استهلاک لاستیک را بیشتر و چسبندگی بهتری با جاده ایجاد می‌کند.

قابلیت پخش کردن آب (Hydroplanning)

حالتی به نام Hydroplanning زمانی است که سطح در تماس با جاده نمی‌تواند آب موجود را به سرعت بشکافت و چسبندگی مناسب را ایجاد کند. در این حالت یعنی تایر بر روی سطح آب سر میخورد. یک تایر به واسطه شیارهای خاص خودش آب را به اطراف پخش می‌کند.

صدای جاده

یک لاستیک خوب باید طوری عمل کند که صدای جاده به داخل کابین منتقل نشود. لاستیک‌ها با طراحی ضعیف بسیار پر سر و صداتر نسبت به لاستیک‌های با کیفیت هستند.

لاستیک استفاده شده برای تایر چهار فصل نباید خیلی سفت باشد زیرا ممکن است در دست‌اندازها و تکان‌ها انتقال به کابین نیز تشدید گردد.

لاستیک تابستانی

تولید لاستیک تابستانی اساسا جهت بالا بردن عملکرد و قابلیت چنگ زنی لاستیک در سرعت‌های بالا است. به همین دلیل در بیشتر خودروهای جدید و اسپورت لاستیک فابریک از این جنس هستند. قابلیت چنگ زنی بالاتر این مدل از لاستیک بدلیل عمق عاج کمترشان است.

 به این نکته باید اشاره نمود که لاستیک تابستانی به علت درگیری بیشتر سطح آن با زمین به واسطه عمق عاج کمتر عملکرد بهتر در زمین‌های بارانی دارد. همچنین نسبت به لاستیک‌های چهار فصل دارای فرمان‌پذیری و ترمزپذیری بهتری هستند.

مشخصات لاستیک تابستانی

در گذشته تجربه رانندگی با لاستیک‌های تابستانی بسیار خشک و سنگین بود اما در حال حاضر این نوع از لاستیک‌ها بهتر عمل می‌کنند.

اصطکاک لاستیک تابستانی 

اصطکاک کمتر در آسفالت خشک نسبت به آسفالت خیس از ویژگی‌های لاستیک تابستانی است. از آن طرف سرعت بالا هنگام ترمزگیری به دلیل اصطکاک بالا در آسفالت گرم است.

هندلینگ

هندلینگ بهتر در حین گردش سر پیچ‌ها و تسلط بیشتر راننده از ویژگی‌های این نوع از لاستیک هستند.

ثبات در سرعت بالا

همانطور که قبلا نیز به آن اشاره نمودیم استفاده از این لاستیک‌های در ماشین‌های مسابقه‌ای و اسپورت است. به همین دلیل رانندگان با استفاده از این نوع از لاستیک‌ها با خیال آسوده با سرعت بالا در جاده رانندگی می‌کنند.

طول عمر لاستیک تابستانی

بدلیل اصطکاک بالای این لاستیک فرسودگی نیز بیشتر است و نسبت به لاستیک‌های دیگر فصول در زمان کمتر از بین می‌روند. طول عمر لاستیک‌های جدید تابستانی حدود 32 الی 48 هزار کیلومتر تخمین زده می‌شود.

هزینه لاستیک تابستانی

با اینکه فرسودگی این لاستیک زودتر اتفاق می‌افتد از آن‌طرف نسبت به دیگر لاستیک‌ها قیمت بالاتری دارند.

کلام آخر

باید گفت بهترین لاستیک در شرایط آب و هوایی مختلف، لاستیک چهار فصل است. به طور خلاصه نتایج بدست آمده از این مقاله عبارتند از:

  • لاستیک چهار فصل برای مناطق با بارش سنگین برف مناسب نیست.
  • اگر بیشتر در جاده سفر می‌کنید لاستیک تابستانی به دلیل ترمزپذیری و فرمان‌پذیری در سرعت‌های بالا عملکرد بهتری نسبت به لاستیک چهار فصل دارد.
  • در نهایت باید گفت که با توجه به تعداد روز خشک، بارانی و برفی باید لاستیک مناسب خود را انتخاب کنید. و اینطور نمی‌توان گفت که آب و هوای یک منطقه سرد است و لاستیک تابستانی جواب نمی‌دهد.

شرکت کارینا به عنوان یکی از مراجع معتبر اطلاعات کارشناسی خودرو همواره به دنبال افزایش آگاهی شما عزیزان است.

در این راستا حتما مقالات زیر را نیز مطالعه بفرمایید.

  1. زمان تعویض تسمه تایم + نکات کاربردی
  2. تشخیص سلامت شاسی خودرو