یکی از متداول‌ترین ایرادات و مشکلاتی که در خودروهای قدیمی و مدل پایین اتفاق می‌افتد، ساییده شدن چرخ‌های خودرو است. برای دانستن دلایل لاستیک سایی چرخ جلو از بیرون و داخل حتما ادامه این مطلب را مطالعه بفرمایید.

یکی از صنعت‌های پیشرفته جهان متعلق به اتومبیل‌هاست. همانند انسان تمامی قطعات یک خودرو از اهمیت بالایی برخوردار هستند. به طوریکه مراقبت از هرکدام این قطعات با مرور زمان اهمیت پیدا می‌کند. یکی از قطعات مهم که حرکت خودرو به آن وابسته است، چرخ‌های اتومبیل است. در طی مدت زمان مصرف از لاستیک باید همواره میزان باد و آج لاستیک مورد بررسی و رسیدگی قرار گیرند.

بررسی دلایل لاستیک سایی خودروها

یکی از ایراداتی که بعد از گذشت زمان بر روی خودروهای مدل پایین و قدیمی پیش می‌آید، از تنظیم خارج شدن زاویه‌ها است. به هنگام تعمیرات توسط افراد غیرمجرب بر روی جلوبندی و فنربندی یا تعویض سیبک‌ها این اتفاق می‌افتد.

هنگام رانندگی یکی از پارامترهایی که باید رعایت گردد میزان بودن تنظیم خودرو است. رانندگی در خودرویی که تنظیم باشد بسیار راحت و دلنشین‌تر است. در هنگام رانندگی فرمان نباید به سمت راست یا چپ منحرف گردد.

از تنظیم خارج شدن فرمان، وجود لرزش فرمان یا گیجی فرمان دلایل مختلفی چون وجود ایراد در بالانس چرخ‌ها، سائیدگی یا خرابی پلوس‌ها و همچنین ممکن است از تنظیم نبودن باد لاستیک‌ها باشد.

یکی از نکات مهم در زمان خرید و فروش خودرو دست دوم بهره‌گیری از کارشناس خودرو است. که با توانایی خود شما را از تمامی ایرادات موجود در خودرو مطلع می‌سازد.  

باید گفت سائیدگی غیرعادی لاستیک‌ها نشان‌دهنده هشدار جدی در دیگر بخش‌های خودرو از جمله: جلوبندی، فنربندی یا فرمان آن است.

علل لاستیک سایی خودرو و نحوه پیدا کردن آن

1-بررسی لاستیک سایی

لاستیک سایی همانند یک بیماری فعالیت خودرو را از کار می‌اندازد. برای آنکه موارد لاستیک سایی سر بزنگاه مشخص و برطرف گردند باید بازدیدهای دوره‌ای را به طور منظم انجام داد.

هرگاه در قسمتی از لاستیک آج‌ها کمتر و یا به طور کامل خورده شوند، لاستیک سایی اتفاق افتاده است. به عنوان یک راهکار پیشگیرانه باید در هنگام رانندگی، خودرو را رها کرده اگر خودرو در مسیر مستقیم حرکت خود را ادامه دهد مشکلی وجود ندارد. ولی اگر به یکی از دو سمت چپ یا راست کشیده شود قطعا لاستیک‌های شما آسیب دیده یا به زودی دچار آسیب جدی می‌شوند.

لرزش فرمان یکی دیگر از عوامل هشداردهنده در خصوص لاستیک سایی است. اگر هنگام رانندگی سرعت‌های بالا فرمان دچار لرزش شود، این مشکل موجود در خودرو منجر به لاستیک سایی می‌گردد.

2- وجود مشکل در فرمان خودرو

فرمان خودرو توسط اتصالات مختلف به چر‌خ‌های جلو متصل می‌گردد. به همین دلیل تاثیر مستقیمی بر روی هندلینگ و فرمان‌پذیری خودرو دارد. نحوه تنظیم چرخ‌ها و همچنین فرمان نقش به سزایی بر روی هندلینگ خودرو دارند.

در ابتدا باید فشار لاستیک‌ها چک شود زیرا اگر باد یکی از چرخ‌ها کمتر باشد، خودرو به یک سمت کشیده می‌شود. به همین دلیل باعث خوردگی لاستیک کم‌فشار می‌گردد. اما اگر مشکل از باد لاستیک‌ها نبود، ایراد از میل فرمان، جعبه فرمان و … خواهد بود که باید توسط کارشناسان یا مکانیک حرفه‌ای بررسی گردد.

از دیگر دلایل این مشکل عدم تنظیم فرمان یا زاویه چرخ‌هاست. یکی از نکاتی که باید با آن آشنا شوید زاویه چرخ‌ها و فرمان خودرو با نام‌های کمبر، کستر و تئو هستند.

زاویه کمبر (Camber) امتداد خط عمود بر سطح زمین و امتداد تایر (دید از جلو) است. اگر تایرها کاملا عمود بر سطح جاده باشند زاویه کمبری وجود ندارد.

تصور از زاویه کستر (Caster) شاید کمی مشکل باشد ولی به زاویه‌ای خطاب می‌شود که امتداد محور فرمان با محور عمودی تایر می‌سازد. اگر امتداد محور فرمان در قسمت فوقانی تایر به سمت خودرو باشد، زاویه کستر مثبت و اگر امتداد محور فرمان در قسمت فوقانی تایر به سمت خارج باشد، زاویه کستر منفی خواهد بود.

تئو (Toe) را شاید بهتر می‌توان درک نمود. تئو از امتداد تایرها با خط موازی با راستای امتداد اصلی تایر (دید از بالا خودرو) تشکیل می‌گردد. انتخاب مناسب زاویه تئو می‌تواند تاثیر به سزایی در عمر تایر و ساییدگی عاج آن داشته باشد.

یک مکانیک مجرب توسط دستگاه‌های خاص تمامی این زوایا را تنظیم می‌نماید تا لاستیک‌سایی به کمترین میزان برسد.

3-بالانس بودن چرخ‌ها

بالانس بودن چرخ‌ها به چه معناست؟ باید گفت که رینگ و لاستیک‌های استاندارد یک خودرو حدود 20 کیلوگرم وزن دارد. و باید این 20 کیلوگرم در تمامی نقاط یک چرخ متوازن توزیع گردد. عدم بالانس بودن لاستیک ابتدا صدمه جدی به جلوبندی و پلوس میزند و بعد از آن لاستیک سایی اتفاق می‌افتد.

همواره باید به لرزش فرمان یا بدنه خودرو دقت نمود، زیرا اگر فرمان خودرو به لرزش بیافتد یکی از چرخ‌های جلو از بالانس بودن خارج شده است و اگر لرزش در بدنه مشاهده شود، مشکل از چرخ‌های عقب است. حال آپاراتی‌ها با اضافه نمودن وزنه‌های کوچک، بالانس چرخ‌ها را تنظیم می‌نمایند.

4- فنربندی

دست‌اندازهای موجود در سطح جاده ضربه‌های شدیدی را به خودرو وارد می‌نمایند. هم‌راستایی چرخ‌ها و یاتاقان‌ها، بوش و میل تعادل و همچنین بازوهای کنترل فنر بسیار اهمیت دارند. عدم هم‌راستایی باعث ایجاد فرسایش و خرابی در لاستیک و فنرهای اصلی می‌شود.

5- جلوبندی خودرو

 فنرها، کمک فنرها، بوش یا سیبک و … جلوبندی خودرو را تشکیل می‌دهند. وجود خرابی در هر کدام از این قطعات سبب لاستیک سایی می‌شوند. هرگونه صدای اضافی در جلو خودرو هشداری است که باید سریعا به مکانیک مراجعه کرد.

تمامی خدمات کارشناسی خودرو کارینا تحت نظارت شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران انجام می‌گردد.

 

مطالب مرتبط

 تشخیص سلامت شاسی خودرو 

لاستیک چهار فصل چیست

بهترین زمان برای فروش خودرو دست دوم