تمامی طراحان خودرو به دنبال ساخت خودروهایی با ظاهر زیبا و جذاب هستند. اما خیلی از اوقات به دلیل نداشتن ظاهری جذاب استقبال کافی از خودروهای یک کمپانی نمی‌شود. در این شرایط است که کمپانی موضوع فیس لیفت خودرو را پیگیری می‌نماید.

ایجاد تغییرات در ظاهر به خصوص در قسمت‌های جلویی مانند چراغ‌ها، پنجره و سپر را فیس لیفت می‌گویند. همچنین در برخی از موارد بدنه و کناره‌های خودرو نیز دست‌خوش تغییرات در جهت ارتقاء جذابیت می‌گردند.  خودروسازان بعد از مدتی که از عرضه اولیه خودرو می‌گذرد، اقدام به بازنگری در طراحی خودرو می‌کنند. تغییرات ممکن است بسیار جزئی در حد چراغ‌ها، بدنه جلویی خودرو و سپرها باشد. به مدت 10 سال مدل‌های مختلفی از یک خودرو وارد بازار می‌شود و پس از آن تولید خودرو متوقف و پلتفرم‌های جدید روانه بازار می‌‌گردند.

تاریخچه فیس لیفت در صنعت خودروسازی

هنری فورد که جزو اولین نفراتی است که نامش در صنعت خودروسازی شناخته شد. اولین مدل فورد که حدود 20 سال روی خط تولید قرار داشت به طور مداوم به‌روزرسانی شد. این تغییرات به نحوی بود که آخرین نسخه با اولین مدل آن کاملا متفاوت بود.

خودروسازان آمریکایی نیز از این رویه در راستای آپدیت نمودن محصولات خود استفاده کردند. این رویکرد به سایر نقاط دنیا نیز انتقال پیدا کرد به صورتیکه خودروسازان ژاپنی در طول سه الی چهار سال اولیه مورد بازنگری قرار می‌گیرند.

هر چند وقت یکبار این تغییرات پیاده‌سازی می‌شوند

در طول یک نسل از خودرو حداقل یکبار فیس لیفت صورت می‌گیرد و در بازه شش یا هفت سال، حدودا دو یا سه فیس‌لیفت خواهند بود. برای مثال میتسوبیشی ASX از سال 2010 تا الان چهار بار فیس لیفت داشته است. از طرفی دیگر برخی از خودروسازان دست به تغییر خودرو نمی‌زنند و در طول عمر خودرو به سختی می‌توان تغییری یافت. برای مثال نیسان جوک تقریبا 10 سال بدون تغییر به بازار عرضه می‌شود و از فروش خوبی نیز برخوردار است.

هزینه اجرای فیس لیفت چقدر است

خودروسازان برای آنکه تغییرات هزینه کمی داشته باشند، فیس لیفت را برای در دسترس‌ترین قطعات خودرو همچون چراغ‌ها، سپرها، ضربه‌گیرها و … انجام می‌دهند. با این حال قیمت نهایی خودرو فیس لیفت بیشتر می‌شود. این هزینه تابع تغییرات مختلف روی خودرو است. با این وجود هستند خودروهایی که فیس لیفت شدند ولی تفاوت قیمتی آنچنانی ندارند.

خرید خودروهای فیس لیفت مقرون به صرفه است

هرچند این تغییرات کم هستند اما خرید چنین خودروهایی بدلیل پیشرفت اندک نسبت به نسخه اولیه مناسب است. همچنین باید اشاره نمود شما آخرین مدل یک خودرو را خریداری می‌نمایید.

بررسی خودروهای فیس لیفت داخلی

خودروسازان داخلی برای آنکه بتوانند در بازار رقابتی در بازه طولانی‌تری حضور داشته باشند، به طور مداوم فیس لیفت‌های متعددی را تولید می‌نمایند. در ادامه به بررسی فیس لیفت‌های انجام‌شده در صنعت خودرو داخلی می‌پردازیم.

پژو پارس

یکی از نمونه‌های موفق فیس لیفت در صنعت خودرو داخلی پژو پارس است. این فیس لیفت که از پلتفرم پژو 405 طراحی شده است، از ابتدای دهه 80  بر روی خط تولید قرار دارد. آنقدر که این فیس لیفت موفق بود، ایران خودرو تمایلی به ایجاد تغییر در این خودرو ندارد.

پیکان

در دهه 60  و 70 پیکان با چراغ‌های بنزی شکل و پیکان با سپر پلاستیکی به جای کرومی از دیگر نمونه‌های موفق فیس لیفت هستند. با همین راهکارها پیکان یکی از بادوام‌ترین محصول‌ها در خط تولید خودروهای داخلی و فیس لیفت‌های آن همواره بازار را قبضه کرده بودند.

سورن

سورن که فیس لیفت سمند است، برخلاف پژو پارس نتوانست توجه مشتریان را به خود جذب کند. بعد از عرضه دنا توجهات به سورن به شدت کاهش پیدا کرد. آنطور که به نظر می‌رسد ایران خودرو نیز تمایلی به حفظ این محصول ندارد.

ساینا

 ساینا همانند پژو پارس یک نمونه موفق است. در این خودرو بسیاری از نواقص ظاهری سایپا بهبود گردید و منجر به افزایش سهم سایپا در بازار خودرو کشور گردید. این ارتقاء و پیشرفت به نوعی بود که فروش تیبا در سایه محصول جدید یعنی ساینا قرار گرفت.

رانا پلاس و دنا پلاس

همانطور که از اسم‌شان مشخص است بهبودیافته رانا و دنای معمولی هستند. هر دو خودرو از امکانات قابل توجهی برخوردار هستند و در میان مشتریان محبوبیت مناسبی را دارند.

نتیجه‌گیری

در طول دهه‌های گذشته فیس لیفت‌های مختلفی توسط برندهای مطرح دنیا انجام شد. این سیر تغییرات به پارامترهای مختلفی همچون رقابت با دیگر خودروسازان، ارتقاء تکنولوژی، بهینه نمودن خط تولید، کاهش فروش یک مدل خودرو در بازار و عوض شدن سیاست‌های شرکت در طول زمان عمر خودرو بستگی دارد.

در مقالات پیشین سایت به تغییرات در خودروهای داخلی بازار ایران و مقایسه خودروها پرداخته شده است.