مقایسه خودروی دنا و دنا پلاس از منظر شاخص های کیفی

دنا یا دنا پلاس کدام خودرو را انتخاب کنیم؟خودرو دنا برای بخش بزرگی از ایرانی­‌ها خودرویی است که گزینه عبور از محصولات قدیمی­‌تر محسوب می­ شود.

کسانی که سال­‌های سال از محصولات قدیمی­‌تر همچون پژو 405، پژو پارس، سمند و … استفاده کرده­‌اند و اکنون به دنبال خودرویی به روزتر هستند معمولا با بودجه صد تا صد و پنجاه میلیون تومانی به سراغ این خودرو می روند.

دنا در سال 1393 به بازار ایرن عرضه شد.

خودرو دنا از موتور بنزینی EF7 با حجم موتور 1600 سی­سی و 115 اسب بخار بهره می­‌برد.

دنا پلاس یا به عبارتی دنا ELX از سال 95 به بازار عرضه شد و با توجه به تغییرات ظاهری زیاد مورد استقبال جامعه خریداران قرار گرفت. نگاهی به تفاوت­‌های دنا و دنا پلاس به ما نشان می­دهد سیستم قوای محرکه (موتور) و سیستم تعلیق آن بدون تغییر مانده است اما بر روی دنا پلاس دوربین عقب نصب شده که کیفیت مطلوبی دارد.

 

دنا یا دنا پلاس

سیستم صوتی یا به عبارتی چند رسانه­ای آن نسبت به خودروهای ساخت داخل یک قدم جلوتر است.

نمای جانبی خودرو، چراغ­ها، تغییرات ظاهری ساخت داخل یک قدم جلوتر است.

نمای جانبی خودرو، چراغ­ها، تغییرات در نمای صندوق عقب، تغییر در ترمیم درب­ها و سپر خودرو از مهمترین تغییرات ظاهری این خودرو نسبت به دنا معمولی است.

دنا پلاس تنها خودرو طراحی شده داخلی است که 4 ایربگ که شامل دو ایربگ جانبی است بهره می­برد.

بر روی دنا پلاس سان­روف به صورت IN- BUILT طراحی شده است که مورد اقبال مشتریان نیز قرار گرفته است.

تفاوت رضایت مشتریان از دنا و دنا پلاس:

نگاهی به گزارش رضایتمندی از کیفیت اولیه این خودرو نشان دهنده آنست که رضایت مشتریان از کیفیت دنا پلاس حدود 72 از 100 می­باشد که نسبت به دنا معمولی حدود 2 درصد رضایتمندی بالاتری دارد. نگاهی به زیر شاخص‌­های سازنده رضایت مشتریان نشان دهنده آنست که اختلاف اصلی در رضایتمندی مشتریان این دو خودرو در شاخص­‌های ترمز و ترمز دستی است.

رضایت مشتریان در شاخص گیرایی ترمز بیش از 6 درصد در دنا پلاس بالاتر از دنا معمولی است.

با توجه به تغییر عمده در نوع و تنظیمات صندلی دنا پلاس رضایت مشتریان در این شاخص نیز نزدیک 3 درصد بالاتر از کیفیت صندلی دنا معمولی است. شاخص‌­هایی همچون باز و بسته شدن دربها (رگلاژ بودن) و عدم نفوذ آب و گرد و غبار نیز بهبود زیادی یافته است. شاخص های مرتبط با سیستم تعلیق، فرمان، کلاچ، قدرت و شتاب خودرو از دیدگاه مشتریان در میان این دو خودرو اختلاف معنی داری ندارد و مشتریان تفاوتی را احساس نکرده اند که با توجه به مشخصات یکسان موتور، گیربکس و سیستم تعلیق این دو خودرو امری طبیعی است.

به طور کلی بررسی شاخص IQS (تعداد ایرادات مشاده شده در سه ماهه اول مالکیت) خودرو دنا نشان می­دهد پایین بودن شتاب و سر و صدای اضافی داخل کابین بیشترین ایرادات اشاره شده از سوی مشتریان است.

برای آنکه بتوانید انتخاب بهتری بین دنا یا دنا پلاس داشته باشید در جدول زیر امتیاز رضایت مشتریان از کیفیت اولیه خودروهای نسبتاً مشابه با دنا و دنا پلاس را مقایسه کرده­ ایم.

مقایسه رضایت مشتریان از کیفیت اولیه دنا پلاس و دنا با سایر محصولات تولید داخل

ردیف

خودرو

حدود رضایت مشتریان از کیفیت اولیه (امتیاز از 100)

1

دنا پلاس

72

2

دنا

70.3

3

سمند

70

4

پژو پارس

69

5

رانا

68

6

پژو 206 تیپ 2

68

7 تیبا2

67

8

کوئیک

66

9 ساینا

65

 

اگر قصد خرید خودرو کارکرده دنا یا دنا پلاس را دارید از شرکت کارشناسی خودرو خود بخواهید تا علاوه بر موضوعات معمول میزان صدای اضافی داخل اتاق را نیز در حال حرکت بررسی نماید؛ معمولا این ایراد در خودروهای با کارکرد بالاتر برای محصولات دنا به وجود می آید.

برای مشاهده و مقایسه ویژگی های خودروها به مرجع اطلاعات خودروی کارینا مراجعه نمائید.

برای کارشناسی خودرو کارکرده هنگام خرید به سامانه درخواست کارشناسی خودرو کارینا مراجعه نمائید.