کارشناسی قیمت خودرو دست دوم بر چه اساسی انجام می شود

تعداد کمی از ما موقع استفاده از خودرو به ارزش آن هنگام فروش مجدد در آینده فکر می‌کنیم در حالی که توجه به آن از مهمترین عوامل برای خرید خودرو است. معمولا مجموعه ثابتی از عوامل بر قیمت خودرو دست دوم تاثیر دارند و کوچکترین تغییری که در ظاهر خودرو ایجاد شود مانند خط و خش یا تعویض قطعه می‌تواند قیمت آن را تغییر دهد.

از آنجا که تعیین قیمت خودرو دست دوم تخصصی است، بنابراین نیاز به کارشناس داریم.

ما در این مقاله قصد داریم تا عوامل مهمی که بر قیمت خودرو دست دوم موثر هستند را معرفی کنیم.

در ادامه با ما همراه باشید تا در خصوص ارزیابی قیمت خودرو بیشتر بیاموزید.

قیمت صفر خودرو

قیمت صفر خودرو اولین عاملی است که برای تعیین قیمت خودرو دست دوم باید به آن توجه کرد و طبیعی است که با افزایش یا کاهش قیمت صفر خودرو قیمت خودرو کارکرده نیز تغییر کند. بعلاوه در صورتی که مدل صفر خودرو تولید نشود باید قیمت نزدیکترین مدل آن در نظر گرفته شود، اما ذکر این نکته ضروری است که در صورتی که آپشن‌های مدل نزدیک به مدل خودروی مورد نظر بیشتر باشد باید برای تعیین قیمت، در ضریبی کمتر از یک ضرب شود.

سن خودرو دست دوم

مورد دوم تاثیر گذار بر قیمت، سن و طول عمر مفید خودرو است.

به طور کلی هر وسیله‌ای یک عمر مفیدی دارد که بعد از آن تنها دارای هزینه است.

همه ما می‌دانیم که هر چه سن خودرو بیشتر باشد قیمت آن نیز کمتر خواهد بود ولی در مورد تعیین قیمت براساس سن خودرو مجموعه‌ای از قوانین وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کرد. به عنوان مثال اگر یکسال از تولید خودرو گذشته باشد حدود 7% از قیمت آن کاسته می‌شود، اگر دو سال گذشته باشد حدود 14% ، اگر سه سال حدود 20%، چهار سال 25% و برای پنج سال 30% افت قیمت پیدا می‌کند.

در مقالات ما بخوانید:

کارکرد خودرو دست دوم

به طور معمول گفته می‌شود هر خودرو در سال باید 20 هزار کیلومتر کار کند.

هرچقدر کیلومتر خودرو از 20 هزار کیلومتر بیشتر باشد قیمت آن بیشتر کاهش می‌یابد.

میزان کارکرد در مورد خودروهایی که پرفروش هستند در مقابل خودروهای گران قیمت، کمتر بر روی قیمت تاثیرگذار است. البته امروزه راهکارهای زیادی وجود دارد که برخی از فروشندگان با استفاده از آن‌ها کیلومتر خودرو را دستکاری کرده و آن را کاهش می‌دهند که بهترین راه برای اطمینان از عدم دستکاری کیلومتر خودرو بهره‌گیری از کارشناسان خودرو دست دوم است.

وضعیت ظاهری خودرو

وضعیت ظاهری خودرو و بدنه خودرو اولین چیزی است که هر خریداری به آن توجه می‌کند و وجود هرگونه خط و خش، لکه، رنگ و… می‌تواند بر قیمت خودرو دست دوم تاثیر بگذارد. این عوامل بر روی قیمت خودروهای دست دوم گران قیمت بیشتر تاثیر می‌گذارند. به طور معمول از منظر کارشناسی رنگ خودرو وجود رنگ در هر قطعه از خودرو می‌تواند 3 تا 5 درصد از قیمت آن بکاهد که این بستگی به میزان رنگ شدگی دارد.

رنگ

اگر رنگ خودرو دست دوم از جمله رنگ‌هایی باشد که در جامعه طرفداران بیشتری دارد قیمت آن نسبت به خودروهای مشابه با رنگ‌های متفاوت بیشتر خواهد بود

رنگ‌ خودروهایی که در جامعه طرفداران بیشتری دارد طبیعتا فروش آن نیز راحت‌تر است.

بیمه

از دیگر عوامل موثر بر قیمت خودرو دست دوم بحث بیمه خودرو است. هر چه تعداد سال‌های دارای تخفیف برای بیمه بیشتر باشد قیمت خودرو نیز افزایش می‌یابد. شواهد نشان می‌دهد که اگر خودرو بیمه نداشته باشد یا کمتر از 5 ماه از بیمه آن باقی مانده باشد حدود 2 میلیون، البته بسته به نوع خودرو از قیمت آن کاسته می‌شود.

آپشن‌های اضافه شده بر خودرو

اگر مالک خودرو آپشن‌های اضافه شده بر خودرو باشد، می‌تواند حدود یک سوم قیمت آپشن‌های نصب شده روی خودرو را بر قیمت آن اضافه کند. البته این افزایش فقط برای آپشن‌های خاص است و آپشن‌هایی مانند شیشه دودی، سنسور دنده عقب، کفی سه بعدی و… را شامل نمی‌شود.

وضعیت فنی خودرو

سلامت موتور، ترمزها، باتری و… از مهمترین عواملی هستند که بر قیمت خودرو تاثیر می‌گذارند.

بررسی و کارشناسی فنی خودرو حتما باید توسط کارشناس خودرو انجام شود و وجود مشکل در هر قطعه‌ای تاثیری متفاوت بر قیمت خودرو دست دوم خواهد داشت.

تصادف سنگین

تصادفی که موجب آسیب سقف، شاسی و ستون خودرو شود قیمت آن را بسیار کاهش می‌دهد.

این موضوع توسط کارشناسی بدنه خودرو قابل بررسی و تشخیص است.

قطعات یدکی

چنانچه قطعات یدکی خودرو به راحتی در بازار موجود باشند فروش آن نیز راحت‌تر خواهد بود.

به طور کلی اگر قصد فروش خودرو خود را دارید با برطرف کردن برخی از مشکلات از قبیل خط و خش‌های ریز در خودرو می‌توانید آن را با قیمت بیشتری بفروشید.

برای کارشناسی قیمت خودرو دست دوم با کارینا تماس بگیرید تا با اطمینان بخرید و بفروشید.

بهترین زمان خرید و فروش خودرو؛ این مطلب را در مقالات ما بخوانید.

بمنظور استفاده از خدمات کارشناسی خودرو کارکرده کارینا با ما تماس بگیرید.

کارینا کارشناس خودرو شماست. با ما در تماس باشید.