شاخص قیمت خودروی کارکرده

بازار خودروهای کارکرده در دسامبر 2021 داغ تر از همیشه به کار خود ادامه داده است، زیرا قیمت این نوع از خودروها در دسامبر 2021 تقریباً 41% از سال 2020 افزایش یافته‌اند. در نهایت طبق ارزش‌گذاری J.D power  شاخص قیمت خودروهای کارکرده  به 221.3 رسید که بالاترین سطح خود در تاریخ است. قیمت‌ خودروهای کارکرده در طول ماه‌ پاییز 2021 به‌طور نامشخصی بالا بودند که توسط موجودی وسایل نقلیه جدید و محدودیت‌های تولید، همچنین سطوح بالا از قیمت معامله خودروهای جدید که مشتری را با آن روبه‌رو می‌کند، تشدید سطوح عرضه خودرو کارکرده و افزایش تمرکز فروشنده بر روی عملیات خودروهای کارکرده پشتیبانی می‌شود. در نتیجه نتایج بازار خودروهای کارکرده در ماه دسامبر، این شاخص در مقایسه با نوامبر 2021 تقریباً چهار واحد رشد کرد و شاخص مدنظر سال را تقریباً 85 واحد بالاتر از دسامبر 2020 برده است.

قیمت‌های عمده‌فروشی در سطح صنعت در دسامبر (نسبت به نوامبر) ثابت بود، که هنوز هم یکی از بهترین عملکردهای تاریخ در آن دوره بوده و در مقایسه با کاهش میانگین پنج ساله قبلی نزدیک به 2% بهبود قابل توجهی داشته است. از نظر قیمت‌های خرده‌فروشی، داده‌های پین شده‌ی خودروهای کارکرده نشان می‌دهد که قیمت‌ خودروهای کارکرده در نمایندگی‌های دارای حق امتیاز در ماه دسامبر نسبت به نوامبر 3 درصد افزایش داشته و از دسامبر 2020 تقریباً 23 درصد بالاتر از قیمت‌ها بوده است.

شاخص قیمت خودروهای کارکرده، خدمات ارزشیابی J.D. Power (نتایج فصلی)

 

به هنگام خرید و فروش خودرو و همچنین افزایش آگاهی نسبت به کارشناسی خودرو دست دوم  می‌توانید از سایت کارینا پارس استفاده نمایید.

عملکرد بخش قیمت

از نظر عملکرد قیمت بخش عمده فروشی، هیچ جای تعجبی در نتایج ماه دسامبر وجود نداشت. با ثابت بودن قیمت‌های صنعت، حرکت جریان اصلی قیمت خودروهای سواری که عموماً عملکرد بهتری نسبت به همتایان خودروهای SUV (خودروهای شاسی بلند) داشتند، تقسیم گردید. که دلیل آن عدم تعادل عرضه و تقاضای مداوم ایجاد شده توسط تولیدکنندگان است. بخش‌های پریمیوم (خودروهای سفارشی) به عملکرد فوق‌العاده خوب خود ادامه می‌دهند با این حال، قیمت‌ها در ماه دسامبر اندکی کاهش یافتند. قیمت‌ خودروهای پریمیوم بزرگ (خودروهای سفارشی) و SUV (خودروهای شاسی بلند) از تأثیرگذارترین قیمت‌ها در بخش ممتاز بازار بودند، حجم فروش عمده برای این دو نوع خودرو نسبت به نوامبر 6 تا 8 درصد کاهش داشت، که احتمالاً رقابت در شبکه‌ها را افزایش و قیمت‌ها را کاهش داد.

عملکرد بخش قیمت عمده‌فروشی ماه نوامبر در برابر ماه دسامبر 2021

 

به طور کلی قیمت‌های صنعت در سال 2021 تقریباً 41 درصد بیشتر از سال 2020 جمع‌بندی شد. افزایش شدید قیمت سالانه عمدتاً ناشی از دستاوردهای قابل توجه در بخش بازار عمده فروشی بوده است، به‌ویژه خودروهای سواری که افزایش‌هایی حدود 61 درصد برای خودروهای کوچک را تجربه کردند، 42 درصد برای خودروهای بزرگ و دستاوردهای وانت باربری و شاسی‌بلند چندان قابل توجه نبودند. با این حال، افزایش سالانه برای این بخش‌ها از  28٪ تا 40٪ هستند.

رشد قیمت در بخش خودروهای پریمیوم (خودروهای سفارشی) همچنان نسبت به بازار عمده‌فروشی عقب‌تر بود. با این حال، افزایش‌ها از منظر تاریخی چشم‌گیر بودند زیرا قیمت خودروهای سفارشی اغلب به اندازه همتایان خود در بازار عمده‌فروشی قوی (تأثیرگذار) نیستند. به عنوان مثال، قیمت‌های شاسی‌بلندهای جمع‌و‌جور (کامپکت) بیشترین رشد را داشته و بیش از 34 درصد افزایش یافته است، در حالی که قیمت‌های خودروهای بزرگ در پایان سال 21 درصد نسبت به سال 2020 افزایش یافته است. قیمت خودروهای سفارشی همچنان تحت فشار بیشتری قرار دارند زیرا فعالیت فروش عمده‌فروشی به اندازه فروش حراج بازار انبوه (بازار عمده فروشی) محدود نبوده است.

بخش عملکرد قیمت عمده فروشی سالانه

 

به‌روزرسانی حجم فروش کلی

از نظر فروش کلی، حجم در سطح صنعت تقریباً 13% کمتر از سال 2020 بسته شده است. با این حال، در مقایسه با سطوح قبل از پاندمی (همه‌گیری)، فروش 25 تا 30 درصد در طول سال 2021 کاهش یافته است. فروش عمده بیشتر از 15% نسبت به سال 2020 کاهش نیافته است ولی تأثیر بیشتری رو بخش خودروهای سواری گذاشته است. فروش کلی خودروهای نو در سال گذشته بهتر از همتایان خود در بازار عمده فروشی بود. با این حال، فروش عمده همچنان نزدیک به 2٪ کمتر از سال 2020 بود که این عامل اصلی در این بود که چرا قیمت خودروهای نو به اندازه بازار عمده فروشی در سال 2020 بالا نرفتند.

 

مطالب مرتبط:

بررسی بازار خودروهای دست دوم در جهان