در این مطلب به مقایسه هاوالH2 با چری تیگو5 می پردازیم. بعد از امضا برجام و با خصوصی شدن گروه بهمن در فضایی که به نظر می­رسید شرکت مزدا دیگر در بازار ایران کار نمی­کند، بهمن موتور به سراغ شرکت هاوال رفت و در خصوص واردات و تولید سه مدل خودروی هاوال شامل H2 ،H6 و هاوال H9 به توافق رسید. هاوال محصولی در کلاس جهانی است که در بازارهای آسیایی و اقیانوسیه به فروش می­رسد.

در سال 1397 هاوال H2 به بازار ایران عرضه شد ولی پس از آن و با خروج یک طرفه آمریکا از برجام تولید این خودرو در سال­های بعد متوقف گردید. بسیاری معتقدند کیفیت این خودرو در حد خودروهای هم رده کره­ ای می­باشد.

شرکت چری نیز با همکاری مدیران خودرو یعنی شریک تجاری خود در ایران از سال 1394 محصول پر فروش تیگو 5 را به بازار ایران عرضه نموده است. از سال 1397 نمونه فیس لیفت تیگو5 با امکاناتی بیشتر راهی بازار گردیده است. هم اکنون نیز این خودرو توسط مدیران خودرو در بازار ایران عرضه می­گردد.

مقایسه هاوالH2 با چری تیگو 5 بصورت عمومی 

هاوالH2 محصول بهمن موتور از موتور 1500 سی­سی توربو شارژ بهره می­برد. این موتور قدرتی معادل 141 اسب بخار تولید می­کند. گیربکس این خودرو اتوماتیک 6 سرعته تیپ ترونیک بوده و امکانات جانبی خودرو نیز در مقیاس با سایر کراس اورهای این دامنه قیمت کامل می­باشد. در مقابل چری تیگو5 از موتور 1971 سی­سی استفاده کرده و این موتور 139 اسب بخار قدرت تولید می­نماید. گیربکس این محصول 7 حالته و از تکنولوژی CVT استفاده می­نماید.

رضایت مشتریان از هاوالH2 و تیگو5 

یکی از شاخص ­هایی که به طور عملی به مشتریان در انتخاب درست و خرید دقیق خودرو و مقایسه هاوالH2 با چری تیگو5 کمک می­کند شاخص رضایت مشتریان از کیفیت اولیه خودرو است که توسط ISQIبه صورت سالانه ارزیابی و اعلام می­گردد.

این شاخص با پرسش 24 سئوال در مورد کیفیت خودرو از مشتریان سنجیده می­شود. میزان رضایت مشتریان از کیفیت اولیه خودرو هاوالH2 به میزان 79 در مقیاس صد است. با بررسی جزئیات گزارش مشخص می­شود مشتریان از شاخص­ هایی همچون سیستم ترمز و ترمز دستی، گیربکس و فرمان و همچنین ادوات برقی هاوالH2 رضایت کامل دارند. اما در طرف مقابل نحوه باز و بسته شدن دربها، قدرت و شتاب خودرو و تناسب مصرف سوخت منجر به نارضایتی مشتریان این خودرو شده است.

رضایت مشتریان از کیفیت اولیه تیگو5 عدد 74 است. بدین ترتیب به طور کلی رضایت مشتریان تیگو5 نسبت به هاوالH2 حدود 5 امتیاز در مقیاس 100 پایین تر است. از نقاط قوت این خودرو از دیدگاه مشتریان می­توان به سهولت باز و بسته شدن دربها، سیستم فرمان و عملکرد بخاری آن اشاره نمود. اما در خودرو تیگو5 شاخص­ هایی مانند سکوت نسبی داخل اتاق، قدرت و شتاب و تناسب مصرف سوخت و همچنین کیفیت تایرها منجر به نارضایتی مشتریان گردیده است.

شاخص IQS در مقایسه هاوالH2 با چری تیگو5 

IQS شاخص جهانی است که در سه ماهه اول مالکیت خودرو تعداد ایرادات مشاهده شده توسط مشتریان را اندازه گیری و گزارش می­نماید، این تحقیق همه ساله توسط ISQI انجام گرفته و در اختیار مخاطبین قرار می­گیرد.

در مقایسه هاوالH2 با چری تیگو5 شاخص IQS در خودرو هاوالH2 برابر با 1.2 ایراد در هر خودرو است. یعنی بعد از سه ماه استفاده از خودرو مشتریان به طور متوسط با 1.2 ایراد در این خودرو مواجه شده ­اند.

رگلاژ نبودن دربها بیشترین ایراد مشاهده شده توسط مشتریان در خودرو هاوالH2 است.

شاخص IQS در خودرو چری تیگو5 برابر با 2 ایراد در هر خودرو است. بیشترین ایراد مشاهده شده در این خودرو پایین بودن شتاب بوده و بیش از 30% مشتریان با این مشکل مواجه بوده ­اند.

بیشترین اختلاف در هاوال H2 و چری تیگو 5 :

مقایسه هاوالH2 با چری تیگو5 بصورت شاخص به شاخص در حوزه دیدگاه مشتریان نشان دهنده برخی اختلافات عمده در رضایت مشتریان است. نحوه باز و بسته شدن دربهای خودرو تیگو5 نقطه قوت بوده در حالیکه در هاوال H2 نقطه ضعف این خودرو است و اختلافی حدود 13 امتیازی در مقیاس 100 دارد. قدرت و شتاب هاوالH2 از دیدگاه مشتریان حدود 20 بوده که با این امتیاز رضایت بالاتری نسبت به تیگو5 دارد. عملکرد گیربکس هاوالH2 نیز نسبت به چری تیگو5 به شکل معنی داری وضعیت بهتری دارد.

خدمات پس از فروش

گروه بهمن جهت خدمات پس از فروش خودرو از 77 نمایندگی مجاز بهره می­گیرد. به طور کلی وضعیت رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش این شرکت مناسب است. خدمات پس از فروش چری نیز توسط مدیران خودرو با 99 نمایندگی در سطح کشور ارائه می­گردد.

مشخصات / خودرو هاوالH2 تیگو5
حجم موتور 1500 1971
توان (اسب بخار) 141 139
میزان رضایت از کیفیت 79% 74%
(تعداد ایراد در هر خودرو) IQS 1.2 2
نقاط قوت از دیدگاه مشتریان سیستم ترمز
ترمز دستی
عملکرد گیربکسعملکرد فرمان

ادوات برقی

عملکرد فرمان
عملکرد بخارینحوه باز و بسته شدن دربها
نقاط ضعف از دیدگاه مشتریان قدرت و شتاب خودرو
تناسب مصرف سوختنحوه باز و بسته شدن دربها
 صدای اضافی داخل اتاق

قدرت و شتاب

تناسب مصرف سوخت

کیفیت تایرها