در سال 2007 رنو کولئوس معرفی شد و عرضه نسل دوم این خودرو تحول شگرفی را برای شرکت رنو رقم زد. کولئوس بسیار مشابه به تالیزمان و دارای سواری راحت و نرم است.  باید به این نکته اشاره نمود که پلتفرم جدید کولئوس با همکاری دو کمپانی رنو و نیسان توسعه یافت. رنو کولئوس در سال 95 توسط شرکت نگین خودرو در بازار داخلی عرضه شد و به یک رقیب جدی برای دیگر شاسی بلندهای بازار بدل گردید.

از طرف دیگر کیا سورنتو در سال 2008 وارد ایران شد و در حضور رقبایی چون سانتافه طرفداران زیادی را به خود جلب کرد. اما این خودرو با فیس لیفت و ورژنی جدید در سال 2010 وارد بازار گردید. این فیس لیفت شامل تغییرات اساسی در کابین و چراغ‌های جلو و عقب خودرو بود. یه دلیل قانون ممنوعیت ورود خودروهای 2500 سی سی به بالا تعداد محدودی از این خودرو در کشور موجود گردید. در ادامه به مقایسه رنو کولئوس و کیا سورنتو از نظر مشخصات فنی و همچنین شاخص‌های ارزیابی خودرو می‌پردازیم.

مشخصات فنی کیا سورنتو و رنو کولئوس

کیا سورنتو مجهز به پیشرانه 2359 سی سی و حداکثر توان این خودر 188 اسب بخار است. شتاب صفر تا صد این خودرو 10.2 ثانیه و حداکثر سرعت آن برابر با 189 کیلومتر بر ساعت است. جعبه دنده کولئوس از نوع 6 دنده و مصرف سوخت این خودرو در سیکل ترکیبی برابر با 10.2 لیتر در صد کیلومتر است.

از طرف دیگر پیشرانه خودرو رنو کولئوس 2488 سی سی و حداکثر توان این خودرو 170 اسب بخار است. مصرف سوخت رنو کولئوس در سیکل ترکیبی برابر با 8.3 لیتر در هر صد کیلومتر و حداکثر سرعت این خودرو 199 کیلومتر بر ساعت است. جعبه دنده رنو کولئوس از نوع خودکارX-Tronic  CVT و شتاب صفر تا صد آن 9.8 ثانیه است.

امکانات و آپشن‌های رنو کولئوس و کیا سورنتو

رنو کولئوس دارای امکاناتی چون: دوربین 360 درجه، کروز کنترل، گرمکن و سردکن برای صندلی‌های جلو، آینه‌های جانبی برقی، سنسور نقاط کور، چراغ مه‌شکن، سنسور باران، ایموبلایزر و چراغ دیلایت

از سوی دیگر خودرو کیا سورنتو مجهز به: سیستم هشدار نقاط کور، استارت بدون کلید، گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو، کروز کنترل، دوربین 360 درجه، ایموبلایزر، سیستم فشار باد تایرها، دیلایت، سنسور باران و آینه الکتروکروماتیک

رضایت مشتریان از کیفیت اولیه رنو کولئوس و کیا سورنتو

میزان رضایت مشتریان از کیفیت اولیه خودرو در پیمایش کمتر از 4 هزار کیلومتر و در سه ماهه نخست مالکیت خودرو ارزیابی می‌شود. میانگین رضایت مشتریان از کیفیت اولیه خودرو رنو کلئوس برابر 79 در مقیاس 100 بدست آمد. مشتریان از نحوه باز و بسته شدن درها، وضعیت موتور، عملکرد سیستم فرمان و  عملکرد مجموعه گیربکس بالاترین رضایت را داشتند و به قدرت و شتاب خودرو و عملکرد جلوبندی و کمک فنرها امتیاز پایین دادند.

میانگین رضایت مشتریان از کیفیت اولیه خودرو کیا سورنتو برابر 79 در مقیاس 100 بدست آمد. مشتریان از نحوه باز و بسته شدن درها، عملکرد سیستم فرمان، عملکرد مجموعه گیربکس و جلوبندی و کمک فنرها رضایت کامل داشتند و از سوی دیگر مشتریان پایین‌ترین امتیاز را به قدرت و شتاب خودرو و عملکرد ترمز دادند.

بررسی شاخص IQS کیا سورنتو و رنو کولئوس

شاخص IQS در سه ماهه اول مالکیت خودرو و به بررسی تعداد عیوب فنی و طراحی مطرح شده از سوی مشتریان تعریف می‌گردد. میانگین شاخص IQS برای خودرو کیا سورنتو برابر 1.6 ایراد در هر خودرو و بیشترین ایراد وارد شده پایین بودن شتاب خودرو اعلام گردید.

همچنین میانگین شاخص IQS خودرو رنو کولئوس برابر 0.9 ایراد در هر خودرو و در کلئوس نیز پایین بودن شتاب بیشترین ایرادی است که به این خودرو وارد گردیده است.

خدمات پس از فروش کلئوس و سورنتو

خدمات پس از فروش رنو کولئوس توسط شرکت نگین خودرو با 36 نمایندگی فعال و خودرو کیا سورنتو توسط شرکت اطلس خودرو با 35 نمایندگی فعال ارائه می‌شود.

جمع‌بندی

در جدول زیر خلاصه‌ای از مشخصات فنی و همچنین شاخص‌های ارزیابی خودرو رنو کلئوس و کیا سورنتو ارائه شده است.

مشخات خودرو کیا سورنتو رنو کولئوس
حجم موتور 2359 سی سی 2488 سی سی
توان موتور (اسب بخار) 188 170
میزان رضایت از کیفیت اولیه 79 79
شاخص IQS 1.6 0.9
نقاط قوت از دید مشتریان نحوه باز و بسته شدن درها عملکرد سیستم فرمان

عملکرد مجموعه گیربکس

جلوبندی و کمک فنرها

نحوه باز و بسته شدن درها

وضعیت موتور

عملکرد سیستم فرمان

عملکرد مجموعه گیربکس

نقاط ضعف از دید مشتریان قدرت و شتاب خودرو

عملکرد ترمز

قدرت و شتاب خودرو

عملکرد جلوبندی و کمک فنرها

شرکت کارینا پارس به عنوان کامل‌ترین بانک اطلاعات کارشناسی خودرو در ایران تحت نظارت شرکت ISQI به مشتریان خود خدمت‌رسانی می‌نماید.