در این مطلب به مقایسه رانا و کوئیک R می پردازیم که در بازه قیمتی خودروهای اقتصادی میان رده قرار می گیرند. بسیاری از مشتریان، میان انتخاب خودرو رانا محصول شرکت ایران خودرو و کوئیک R محصول شرکت پارس خودرو دچار تردید هستند. در مقاله زیر به بررسی مشخصات فنی، رضایت مشتریان، اختلافات عمده بین دو خودرو رانا و کوئیک R و در نهایت وضعیت خدمات پس از فروش دو محصول می­ پردازیم.

مقایسه عمومی رانا و کوئیک R

شرکت ایران خودرو رانا را از سال 1391 به بازار عرضه نموده، در حقیقت رانا دومین محصول ملی ایران خودرو پس از سمند نام گرفت. این خودرو از موتور TU5 معروف ایران خودرو که حجم موتور 1587 سی­سی دارد استفاده می­کند. این موتور توان 105 اسب بخار را در اختیار مشتریان قرار می­دهد. در دفترچه خودرو مصرف سوخت رانا در سیکل ترکیبی به 6.6 لیتر اشاره شده است اما برخی از مشتریان اعتقاد دارند مصرف سوخت این خودرو بالاتر است. این خودرو از گیربکس پنج دنده­ ای دستی بهره می­برد. صندوق عقب خودرو فضای 400 لیتری را در اختیار مشتریان قرار می­ دهد.

نگاه منصفانه به کوئیک R نشان دهنده آنست که گروه خودرو سازی سایپا در طراحی ظاهری خودرو و توجه به نیاز مشتریان جوان کاملاً موفق بوده است. کوئیک R از موتور 1503 سی­سی 8 سوپاپ بهره می­گیرد. این موتور توان 87 اسب بخار را ایجاد می­نماید. مصرف سوخت این خودرو بر اساس اطلاعات دفترچه 7.1 لیتر در صد کیلومتر است. تریم داخلی و فضای داخل اتاق کاملاً اسپرت و جوان پسند طراحی شده است.

رضایت مشتریان از خودرو رانا و کوئیک R

هر ساله شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران نتایج تحقیقاتی را ارائه می­دهد که در آن رضایت مشتریان از کیفیت اولیه خودروهای عرضه شده در بازار ایران اندازه­ گیری می­گردد. نتایج این تحقیق با پرسش از مشتریانی که 3 ماه از خرید خودرو آنان گذشته و با مصاحبه تلفنی از آنان تکمیل شده است بدست می آید.

این ارزیابی در خصوص خودرو رانا نشان می­دهد رضایت از کیفیت اولیه این خودرو حدود 68.4 است. در بررسی شاخص­ ها مشخص شده است که این خودرو رضایت مشتریان را در عملکرد لوازم برقی، برف پاک کن، دینام و عملکرد فرمان به صورت نسبی جلب کرده است. اما در طرف مقابل نارضایتی مشتریان از عواملی همچون سکوت و آرامش داخل اتاق، نحوه باز و بسته شدن  درب­ها و همچنین عملکرد کولر نشأت گرفته است.

رضایت از مشتریان کیفیت اولیه کوئیک R حدود 67 در مقیاس 100 است. بحرانی­ ترین شاخص از دیدگاه مشتریان نحوه باز و بسته شدن دربها است و پس از آن سکوت نسبی و آرامش داخل اتاق و عملکرد گیربکس از دیگر عوامل نارضایتی مشتریان هستند. شاخص­ هایی مانند ترمز دستی، بخاری، عملکرد نور چراغ­ها و سیستم فرمان نیز توانسته به صورت نسبی در این خودرو رضایت مشتریان را جلب نماید.

مقایسه شاخص IQS خودور رانا و کوئیک R

IQS شاخص بین المللی است که در ایران توسط شرکت ISQI سنجیده می­شود. در این شاخص تعداد ایرادات مشاهده شده توسط مشتریان در سه ماهه اول مالکیت خودرو اندازه­ گیری شده و مورد سنجش قرار می­گیرد. متوسط تعداد ایراد در خودرو رانا IQS) 2.8) ایراد است.

بیشترین ایراد مشاهده شده در خودرو رانا مرتبط به کولر این خودروست.

شاخص IQS در خودرو کوئیک R برابر با 3.7 ایراد است. این عدد نسبت به خودرو رانا حدود 1 ایراد بیشتر است. بیشترین ایراد مشاهده شده در کوئیک R از دیدگاه مشتریان صدای اضافی داخل اتاق و بدجا رفتن دنده ­هاست.

بیشترین اختلاف در خودرو رانا و کوئیک R

در مقایسه رانا و کوئیک R نتایج سنجش رضایت مشتریان این دو خودرو نشان می­دهد رضایت مشتریان در شاخص قدرت و شتاب این دو خودرو با یکدیگر اختلاف معنی داری دارد به طوریکه رضایت مشتریان از قدرت و شتاب رانا حدود 10 نمره بالاتر از خودرو کوئیک R است.

خدمات پس از فروش

خدمات پس از فروش رانا را شرکت ایساکو با حدود 700 نمایندگی در سطح کشور ارائه می­دهد. قطعات خودرو رانا معمولاً به وفور در نمایندگی ها و فروشگاه­ های مجاز ایساکو یافت می­گردد.

کوئیک R نیز خدمات خود را از شرکت سایپا یدک دریافت می­نماید که این شرکت نیز حدود 700 نمایندگی فعال در ایران دارد.

جمع­ بندی

در جدول ذیل با مقایسه رانا و کوئیک R توسط شاخص­ های کلیدی، شما می­توانید با توجه به بودجه خود و همچنین بررسی این شاخص ­ها تصمیم مناسبی جهت خرید خودرو مورد نظر بگیرید. کارشناسان ما در کارینا در صورت تمایل به خرید خودرو دست دوم شما را در کارشناسی دقیق و فنی خودرو مورد نظر یاری می­کنند. جهت اطلاع از شرایط و قیمت به لینک https://carinapars.com مراجعه نمایید.

مشخصات/خودرو رانا کوئیکR
حجم موتور 1587 1503
توان(اسب بخار) 105 87
میزان رضایت از کیفیت 68.4% 67%
(تعداد ایراد در هر خودرو)IQS 2.8 3.7
مصرف سوخت 6.6 7.1
نقاط قوت از دیدگاه مشتریان عملکرد دینام
عملکرد فرمان
عملکرد لوازم برقی

عملکرد برف پاک کن

عملکرد ترمز دستی
عملکرد فرمان
عملکرد نور چراغ ها
عملکرد بخاری
نقاط ضعف از دیدگاه مشتریان صدای اضافی داخل اتاق
عملکرد کولر

نحوه باز و بسته شدن دربها

 صدای اضافی داخل اتاق
عملکرد گیربکس

نحوه باز و بسته شدن دربها