تارا که در ابتدا با نام K132 به صورت گیربکس دنده‌ای به بازار عرضه شد، چندین بار توسط شرکت ایران خودرو رونمایی شده است. این خودرو فیس لیفت پژو 301 و از لحاظ پلتفرم براساس پژو سیتروئن طراحی شده است. اما این خودرو به عقیده بسیاری از کارشناسان به صورت عجله‌ای روانه بازار گردیده است و در بحث مونتاژ و طراحی ضعف دارد.

از طرف دیگر شاهین سایپا در ابتدا با نام رهام به عنوان یک سدان جمع‌وجور در سال 1397 رونمایی شد. خودروسازی سایپا پلتفرم این خودرو را ساخت داخل می‌دانند اما طبق بررسی‌ها براساس خودروهای تویوتا یاریس یا گریت وال C30  شکل گرفته است. طراحی خارجی این خودرو به صورت مدرن و جدید است و سایپا قصد دارد نسخه کراس شاهین را نیز با نام آریا تولید نماید. در ادامه به بررسی مشخصات فنی و همچنین شاخص‌های ارزیابی دو خودرو می‌پردازیم.

امکانات و آپشن‌های تارا ایران خودرو و شاهین سایپا

خودرو تارا ایران خودرو دارای امکاناتی چون: سیستم مالتی مدیا، دی لایت، سیستم پایش فشار باد تایرها، آینه‌های جانبی برقی، مه شکن‌های جلو و عقب، کروز کنترل و سیستم تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو

از سوی دیگر خودرو شاهین نیز آپشن‌هایی چون: کیسه هوا راننده و سرنشین جلو، سیستم استارت بدون کلید، کروز کنترل، سیستم پایش فشار باد لاستیک‌ها، فرمان برقی، سانروف، دی لایت، تهویه مطبوع اتومات، صفحه نمایش لوکس و 10 اینچی و سنسورهای عقب

مشخصات فنی تارا و شاهین

خودرو تارا مجهز به پیشرانه 4 سیلندری با حجم 1587 سی سی است.  حداکثر قدرت موتور تارا برابر با 113 اسب بخار و شتاب صفر تا صد این خودرو برابر با 11.5 ثانیه است. گیربکس تارا به صورت پنج سرعته دستی و حداکثر سرعت این خودرو برابر با 190 کیلومتر بر ساعت است. باید اشاره نمود مصرف سوخت تارا در یک سیکل ترکیبی برابر با 7.06 لیتر در هر صد کیلومتر است.

از سوی دیگر شاهین دارای پیشرانه با حجم 1497 سی سی از نوع 4 سیلندری است. حداکثر قدرت آن 110 اسب بخار و حداکثر گشتاور موتور شاهین برابر با 178 نیوتن متر است. گیربکس شاهین نیز پنج سرعته دستی و مصرف سوخت آن در یک سیکل ترکیبی برابر با 10 لیتر است. با توجه به تست‌های انجام شده شتاب صفر تا صد این خودرو 15-16 ثانیه، همچنین حداکثر سرعت این خودرو 190 کیلومتر در ساعت است.

رضایت مشتریان از کیفیت اولیه شاهین و تارا

 ارزیابی میزان رضایت مشتریان بر مبنای پیمایش کمتر از 4 هزار کیلومتر و در بازه سه ماهه نخست مالکیت خودرو انجام می‌گردد. میانگین رضایت مشتریان از کیفیت اولیه خودرو تارا برابر 719 در مقیاس 1000 است. مشتریان از نحوه باز و بسته شدن درها، قدرت و شتاب خودرو و عملکرد مجموعه گیربکس ناراضی بودند و از سوی دیگر وضعیت موتور، عملکرد سیستم فرمان و همچنین مجموعه کلاچ بالاترین امتیاز را بدست آوردند.

میانگین رضایت مشتریان از خودرو شاهین برابر با 673 در مقیاس 1000 بدست آمد. در این خودرو پایین‌ترین امتیاز به قدرت و شتاب خودرو، عملکرد مجموعه گیربکس و عملکرد جلوبندی و کمک فنرها داده شد و از سوی دیگر وضعیت موتور، نحوه باز و بسته شدن درها و همچنین عملکرد مجموعه کلاچ بالاترین امتیاز را بدست آوردند.

بررسی شاخص IQS شاهین سایپا و تارا ایران خودرو

شاخص IQS در سه ماهه اول مالکیت خودرو و براساس تعداد عیوب مشاهده شده اندازه‌گیری می‌شود.  در این شاخص مشکلاتی چون ایمنی، خرابی کامل خودرو، نقص عملکرد فنی خودرو و همچنین طراحی خودرو بررسی می‌شوند.

شاخص IQS خودرو شاهین حدود 2.39 ایراد در هر خودرو بدست آمد. بیشترین ایراد وارد شده در این خودرو به صدای اضافه در داخل اتاق و همچنین بدجا رفتن دنده‌ها وارد شده است.

از سوی دیگر شاخص IQS خودرو تارا حدود 2.28 ایراد در هر خودرو بدست آمد. بیشترین ایراد وارد شده به صدای غیرعادی از گیربکس و همچنین بدجا رفتن دنده‌ها وارد شده است.

خدمات پس از فروش

خدمات پس از فروش خودرو شاهین توسط شرکت سایپا با 543 نمایندگی فعال و خدمات پس از فروش خودرو تارا توسط شرکت ایران خودرو با 653 نمایندگی فعال ارائه می‌شوند.

جمع‌بندی

به طور خلاصه در جدول زیر مشخصات فنی و همچنین شاخص‌های ارزیابی دو خودرو شاهین و تارا قرار داده شده‌اند.

مشخصات خودرو شاهین تارا
حجم موتور 1497 سی سی 1587 سی سی
توان خودرو (اسب بخار) 110 113
میانگین رضایت از کیفیت اولیه

(در مقیاس 1000)

673 719
شاخص IQS 2.39 2.28
نقاط قوت از دیدگاه مشتریان وضعیت موتور

نحوه باز و بسته شدن درها

عملکرد مجموعه کلاچ

وضعیت موتور

عملکرد سیستم فرمان

مجموعه کلاچ

نقاط ضعف از دیدگاه مشتریان قدرت و شتاب خودرو

عملکرد مجموعه گیربکس

عملکرد جلوبندی و کمک فنرها

نحوه باز و بسته شدن درها

قدرت و شتاب خودرو

عملکرد مجموعه گیربکس

شرکت کارینا با سابقه درخشان و همچنین داشتن تاییدیه فنی از شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به مشتریان خدمات کارشناسی خودرو ارائه می‌دهد.