خودرو دنا پلاس هرچند یک خودرو قدیمی محسوب می‌شود، اما به عنوان یک خودرو اسپرت در میان محصولات شرکت ایران خودرو شناخته می‌شود. این خودرو در نسخه‌های پلاس و توربو توانسته آپشن‌های خود را بهبود بخشد اما همچنان با شاخص‌های به‌روز بازار خودرو فاصله دارد.

از طرف دیگر خودرو بسترن B30 به عنوان یک سدان اقتصادی از شرکت بهمن موتور به بازار معرفی شده است. از نظر آپشن‌های رفاهی نیز رقیب مستقیم دنا پلاس به حساب می‌آید. پلتفرم خودرو بسترن b30 از فولکس واگن بورا با نام PQ32 توسعه یافته است.

طراحی ظاهری بسترن B30 و دنا پلاس توربو

دنا پلاس توربو در نمای ظاهری تغییرات کمی را نسبت به نسخه‌های قبلی داشته است. از جمله بخش‌هایی که به این خودرو اضافه شده، یک نوار دی لایت و یک نوار پلاستیکی بین جلو پنجره و کاپوت است. این تغییرات در کنار سپر حجیم و همچنین طراحی مدرن سبب شده است مشتریان زیادی را به خود جذب کند.

از طرف دیگر بسترن بی سی نیز با قیمت مناسب، طراحی بروز و داشتن آپشن‌های مختلف توانسته در بازار خودرو رقابت نماید. این خودرو با داشتن چراغ‌های جلو تهاجمی و جلو پنجره شش ضلعی طراحی مدرن خود را حفظ کرده است. خودرو بسترن B30 در نمای روبه رو دارای خطوط حجیم و در نمای کناری دارای خطوط شانه‌ای با حالت مواج است. به همین دلیل است که طراحی این خودرو مورد تایید مشتریان نیز قرار گرفته است.

مشخصات فنی بسترن B30 و دنا پلاس توربو

خودرو بسترن بی سی دارای موتور با حجم 1598 سی سی و 4 سیلندر است. حداکثر قدرت این خودرو 107 اسب بخار و حداکثر گشتاور آن 155 نیوتن متر است. گیربکس این خودرو به صورت 6 سرعته خودکار است و حداکثر سرعت آن 170 کیلومتر بر ساعت است. شتاب صفر تا صد این خودرو برابر با 12.6 ثانیه و مصرف سوخت بسترن B30 در یک سیکل ترکیبی برابر با 6.7 لیتر در صد کیلومتر است.

از سوی دیگر دنا پلاس توربو مجهز به موتور با حجم 1650 سی سی و 4 سیلندر است. حداکثر قدرت این خودرو 150 اسب بخار و حداکثر گشتاور آن 215 نیوتن متر است. شتاب صفر تا صد این خودرو 10 ثانیه و حداکثر سرعت دنا پلاس برابر با 205 کیلومتر در ساعت است. جعبه دنده این خودرو به صورت 6 سرعته و مصرف سوخت در هر سیکل ترکیبی برابر با 7.7 لیتر است.

رضایت مشتریان از کیفیت اولیه دنا پلاس توربو و بسترن B30

شرکت isqi هر ساله با استفاده از شاخص‌های رضایت اولیه از محصول، APEAL، IQS، فروش و خدمات پس از فروش ارزیابی‌های رضایتمندی مشتریان را انجام می‌دهد. میانگین شاخص رضایت مشتریان از کیفیت اولیه خودرو دنا پلاس توربو برابر با 677 در مقیاس 1000 است. مشتریان از قدرت و شتاب خودرو، وضعیت موتور و همچنین عملکرد فرمان رضایت کامل و از سوی دیگر پایین‌ترین امتیاز را به نحوه باز و بسته شدن درها و عملکرد جلوبندی و کمک فنرها دادند.

از طرف دیگر میانگین رضایت مشتریان از خودرو بسترن بی سی برابر با 760 در مقیاس 1000 است. مشتریان از وضعیت موتور، عملکرد مجموعه گیربکس و عملکرد ترمز رضایت کامل و پایین‌ترین امتیاز را به قدرت و شتاب خودرو و همچنین نحوه باز و بسته شدن درها دادند.

شاخص IQS بسترن B30 و دنا پلاس توربو

این شاخص تعداد عیوب مشاهده شده در سه ماهه اول مالکیت خودرو را بررسی می‌کند. شاخص IQS دنا پلاس توربو برابر با 1.48 ایراد در هر خودرو بدست آمد. بیشترین ایراد وارد شده در این خودرو به عملکرد نامناسب یا خرابی گیربکس وارد شده است. از سوی دیگر شاخص IQS در خودرو بسترن B30 برابر 1.97 ایراد در هر خودرو بدست آمد. بیشترین ایراد وارد شده در این خودرو به ضعیف بودن کولر وارد شده است.

 

شرکت کارینا در حوزه کارشناسی خودرو فعالیت دارد، مشتریان می‌توانند با مراجعه به صفحه اصلی سایت از خدمات کارینا استفاده نمایند.

خدمات پس از فروش

خدمات پس از فروش خودرو دنا پلاس توسط شرکت ایساکو با 653 نمایندگی فعال و خودرو بسترن B30 توسط شرکت بهمن موتور با 80 نمایندگی فعال ارائه می‌شوند.

جمع‌بندی

در جدول زیر به طور خلاصه مشخصات فنی و همچنین شاخص‌های ارزیابی دو خودرو بسترن B30 و دنا پلاس توربو قرار داده شده است.

مشخصات خودرو بسترن B30 دنا پلاس توربو
حجم موتور( سی سی) 1598 1650
توان خودرو (اسب بخار) 107 150
میانگین رضایت از مشتریان

(مقیاس 1000)

760 677
شاخص IQS 1.97 1.48
نقاط قوت از دید مشتریان وضعیت موتور

عملکرد مجموعه گیربکس

عملکرد ترمز

قدرت و شتاب خودرو

وضعیت موتور

عملکرد فرمان

نقاط ضعف از دید مشتریان قدرت و شتاب خودرو

نحوه باز و بسته شدن درها

نحوه باز و بسته شدن درها

عملکرد جلوبندی و کمک فنرها