چری آریزو 6 با طراحی بسیار مدرن جزو خودروهای سدان کامپکت محسوب می‌شود. آریزو 6 یا آریزو GX در سال 2018 به بازارهای جهانی معرفی و عرضه گردید. این خودرو در واقع نسخه آپدیت شده آریزو 5 به حساب می‌آید. موتور توربو شارژ استفاده شده در این خودرو همانند تیگو 7 و آریزو 5 توربو است اما گیربکس این خودرو از نوع CVT است.

از طرف دیگر شرکت کیا در سال 2003 برای اولین بار کیا سراتو را به بازار عرضه نمود. از آن سال تا به اکنون شرکت کیا چهار نسل از این خودرو را به بازارهای جهانی عرضه نمود. همچنین شرکت سایپا نیز به دلیل موفقیت این خودرو بین سال‌های 93 الی 98 چهار تیپ مختلف آن را وارد ایران نمود.

در این مقاله به مقایسه دو خودرو سراتو سایپا و همچنین آریزو 6 توربو از نظر مشخصات فنی و شاخص‌های ارزیابی خودرو می‌پردازیم.

مقایسه فنی سراتو سایپا و آریزو 6 توربو

خودرو آریزو 6 توربو دارای پیشرانه 4 سیلندر توربوشارژ و حجم موتور این خودرو 1498 سی سی است. توان موتور آریزو 6 برابر 147 اسب بخار و حداکثر سرعت این خودرو برابر 210 کیلومتر بر ساعت است. گیربکس این خودرو 9 سرعته CVT و شتاب صفر تا صد این خودرو 9.2 ثانیه است. مصرف سوخت این خودرو در یک سیکل ترکیبی برابر با 6.9 لیتر است.

سراتو سایپا نیز مجهز به پیشرانه 4 سیلندر و حجم موتور آن 1998 سی سی است. قدرت موتور سراتو برابر 156 اسب بخار و جعبه دنده این خودرو 6 سرعته اتومات است. شتاب صفر تا صد این خودرو برابر 10.5 ثانیه و حداکثر سرعت آن برابر 190 کیلومتر بر ساعت است. مصرف سوخت سیکل ترکیبی این خودرو برابر 7.1 لیتر است.

رضایت مشتریان از کیفیت اولیه سراتو و آریزو 6

رضایت مشتریان از کیفیت اولیه خودرو بر مبنای 24 سوال در سه ماهه اول مالکیت خودرو مورد ارزیابی و سنجش قرار می‌گیرد. میانگین رضایت مشتریان از خودرو سراتو برابر 72 در مقیاس 100 بدست آمد. نحوه باز و بسته شدن درها، وضعیت موتور، عملکرد سیستم فرمان و همچنین مجموعه گیربکس دارای بیشترین امتیاز و عملکرد جلوبندی و کمک فنرها پایین‌ترین امتیاز را کسب نمودند.

از سوی دیگر میانگین رضایت مشتریان از کیفیت اولیه خودرو آریزو 6 برابر 77 در مقیاس 100 بدست آمد. در این خودرو قدرت و شتاب خودرو، وضعیت موتور و سیستم برق‌رسانی بالاترین امتیاز و عملکرد مجموعه گیربکس و تناسب مصرف سوخت این خودرو پایین‌ترین امتیاز را حاصل نمود.

امکانات و آپشن‌های سراتو سایپا و آریزو 6

خودرو سراتو آپشنال 2 لیتر که در این مقاله بررسی نمودیم، دارای تجهیزات و امکاناتی چون: کروز کنترل، سیستم ضد سرقت، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سنسور دنده عقب، مه شکن جلو و عقب و چراغ با قابلیت تنظیم نور

خودرو آریزو 6 نیز مجهز به سیستم ضد سرقت، ایربگ برای تمامی سرنشینان، چراغ مه شکن، چراغ‌های دیلایت، چراغ بدرقه، آینه‌های تاشو برقی، تهویه مطبوع و صندلی با تنظیم 6 جهته است.

مقایسه آریزو 6 و سراتو سایپا از نظر شاخص IQS

شاخص IQS به عنوان یک شاخص بین‌المللی تعداد ایرادات مشاهده شده توسط مشتریان در سه ماهه اول مالکیت را اندازه‌گیری می‌نماید. میانگین شاخص IQS برای خودرو آریزو 6 برابر 1.9 ایراد در هر خودرو بدست آمد که بیشترین ایراد وارد شده به کمک فنرهای جلو وارد گردید.

میانگین شاخص IQS برای خودرو سراتو نیز 1.6 ایراد در هر خودرو بدست آمد. بیشترین ایراد وارد شده در این خودرو به مصرف بالای سوخت و همچنین خشک بودن لاستیک‌ها وارد گردید.

خدمات پس از فروش

خدمات پس از فروش خودرو سراتو توسط شرکت ساپیا با 543 نمایندگی فعال ارائه می‌گردد و شرکت مدیران خودرو نیز با 148 نمایندگی فعال خدمات پس از فروش این خودرو را بر عهده دارد.

به هنگام خرید و فروش خودرو و به منظور کارشناسی خودرو با شرکت کارینا پارس در تماس باشید.

نتیجه‌گیری

به طور خلاصه مشخصات فنی دو خودرو سراتو سایپا (آپشنال 2 لیتری) و آریزو 6 توربو به همراه بررسی شاخص‌های IQS و رضایت مشتریان از کیفیت اولیه در جدول زیر ارائه شده است.

 

مشخصات خودرو

 

سراتو سایپا

 

آریزو 6 توربو

حجم موتور (سی سی) 1998 1498
توان (اسب بخار) 156 147
میزان رضایت از کیفیت اولیه 72 77
شاخص IQS 1.6 1.9
مصرف سوخت ترکیبی 7.1 لیتر 6.9 لیتر
 

نقاط قوت از دید مشتریان

 

نحوه باز و بسته شدن درها

وضعیت موتور

عملکرد سیستم فرمان

مجموعه گیربکس

 

قدرت و شتاب خودرو

وضعیت موتور

سیستم برق‌رسانی

 

نقاط ضعف از دید مشتریان

 

عملکرد جلوبندی و کمک فنرها

 

عملکرد مجموعه گیربکس

تناسب مصرف سوخت براساس اطلاعات شرکت خودروساز